Playground Music: - TV-reklame gir feil signal til musikkelskere
- Våre artister hører ofte ikke hjemme i TV-reklamer, forteller Kathrine Synnes fra plateselskapet Playground Music. I stedet for å bruke opp resten av årets annonsebudsjett på TV-reklame satser Playground på butikk-kampanjer, flyere og annen promo-aktivitet mens de venter på at de unge musikkinteresserte skal komme til butikkene i romjula med sekken full av julegaver. - Vi vet at mor og far kjøper de TV-annonserte albumene i julegave, noe som er helt greit. For i romjula kommer nemlig kidsa og bytter albumene mot Playground sin backkatalog i platebutikken.
Kathrine Synnes (Playground) (173x250)

Kathrine Synnes forteller at Playground sine artister, i likhet med artistene i stallen til Norske Gram, ikke er de som figurerer oftest på toppen av hitlistene (selv om Moby, Garbage og Basement Jaxx alle er hederlige unntak). Allikevel bruker plateselskapet langt mindre penger på TV-annonsering enn kollegaene i Trøndelag.

- Vi opererer med helt andre marginer. Målgruppe har mye å si, det er viktig å presentere artisten på riktig måte. Dessuten selger vi musikk som i liten grad har behov for TV-reklame. Tar man en titt på hvilke artister som figurerer på TV før jul, ligger de som oftest et helt annet sted på den kommersielle skalaen enn våre artister. Publikum som kjøper TV-annonserte produkter er ikke nødvendigvis vår hovedmålgruppe, forklarer Synnes.

I stedet velger Playground å bruke annonsebudsjettet på tilstedeværelse i butikker, flyere og såkalte in-store aktiviteter.

- Vi jobber annerledes enn de største selskapene når det gjelder tilstedeværelse i markedet. Vi velger ikke ut to-tre artister som vi trykker ned over hodet på folk. I stedet jobber vi med å føre en dialog med media, forhandlere og andre mennesker man kan snakke musikk med. Dette er også en nødvendig konsekvens av det at vi har mange nye artister som skal opp og fram. Da nytter det ikke å kjøre en massiv tv-reklame med en gang. Hvis den feiler er nemlig løpet kjørt for artisten. I stedet bygger vi opp markedet sakte, og tilpasser oss etterspørselen blant platekjøperne.

Et eksempel på dette er i følge Synnes den første TV-kampanjen for Mobys album.

- Vi la den første Moby Tv-lanseringen til sommeren, noe som generelt sett er en dårlig tid å annonsere - da er markedet minst gunstig. For oss var det allikevel riktig, fordi vi da merket en økt etterspørsel etter albumet. Vi lytter altså mer til platekjøpernes behov enn til annonsemarkedets opp- og nedgangsperioder.

Playgrounds artistprofil gjøre også at selskapet er mindre påvirket av disse opp- og nedgangstidene, i følge Synnes.

- Vi selger mer kontinuerlig enn mange av de andre selskapene. Dette er fordi vi henvender oss til musikkelskere, og har et bredt spekter av kvalitetsmusikk.

Dette gjør også at samlealbum sjelden får topp prioritet hos plateselskapet, heller ikke til jul.

- Vi har ofte artister med på samleplater, Basement Jaxx har jo bidratt flere ganger, og nå er The Margarets med på Absolute Hits. Slik når vi ut til et bredt publikum vi ellers bare ville nådd gjennom TV-reklame. Men samlealbum er også et veldig lettvint produkt, og vårt publikum er såpass musikkinteresserte at de som regel vil ha hele backkatalogen til en artist i stedet for å bare kjøpe en samler. For å få fram artister som The Margareths er derimot samleplater et greit medium.

Playgrounds topp-prioritet for julen 2001 er De La Souls nye album som slippes 3. desember. Heller ikke dette albumet vil bli TV-annonsert.

- Vi velger å slippe en nyhet der de andre stort sett slipper best of-plater. De La Soul er jo profilerte artister som har gjort det bra gjennom mange år, og som allerede har et publikum.

Noen storstilte annonsekampanjer vil Playground heller ikke satse på før nyttår.

- Vi kommer til å legge vekt på kvalitetsutgivelser som har kommet ut i løpet av året, slik som Avalanches og Zero 7. Våre artister havner nemlig alltid høyt opp på årsoppsummeringslistene til musikkavisene, så vi får masse gratis reklame der.

Av Marianne Jemtegård Foto/illustrasjon:
Music Industry, Genre\Popular Music