PiracyKillsMusic - kampanjen har evaluert seg selv
Undersøkelse fra Initiative Universal viser positiv utvikling i arbeidet mot ulovlig nedlasting av musikk, står det i en pressemelding. Samtlige viktige tall om holdninger til nedlasting/fildeling, viser at den svært negative utvikling har endret seg i positiv retning, heter det videre.
Piracy kill no music, utsnitt (2007) (200x209)

Her er pressemeldingen fra Piracy Kills Music-kampanjen:

Undersøkelse fra Initiative Universal viser positiv utvikling i arbeidet mot ulovlig nedlasting av musikk.

Piracy Kills Music, som er en kampanje som drives av rettighetshaverne i norsk musikkbransje (TONO, GramArt, MFO, NA, IFPI, FONO), har målt resultatene av den pågående kampanjen etter første runde med tiltak mot ulovlig bruk av musikk:

I all hovedsak viser tall fra Initiative Universal, som har målt effekten av de ulike tiltak, at holdninger og handlinger endrer seg.

800 respondenter fra målgruppene er intervjuet om deres holdninger og handlinger knyttet til nedlasting og fildeling av musikk. Det er gjort testing av holdninger før kampanjen startet – og seks måneder etter kampanjestart. Også når det gjelder handling ser vi at kampanjen har bremset en svært negativ utvikling.

Samtlige viktige tall om holdninger til nedlasting/fildeling, viser at den svært negative utvikling har endret seg i positiv retning. Spesielt to funn er viktige:

Før kampanjestart var det 43% av målgruppen som svarte at fildeling er ”kult”. Seks måneder etter kampanjestart har denne andelen sunket til 25%.

Før kampanjen oppga 10% av hovedmålgruppen (15-25 år) at de daglig lastet ned ulovlig. Denne andelen er sunket til 6% etter seks måneder.

- Det vi skal huske på er at det var en massiv negativ utvikling vi hadde i fanget da vi startet dette arbeidet. At vi nå kan se små, men markerte positive endringer gleder oss, sier advokat Irina Eidsvold Tøien fra TONO og direktør Bjørn Rogstad fra EMI. Om de som lever av å skape musikk ikke hadde satt inn dette motstøtet, er det fare for at nedlastingstallene ville gått ytterligere til værs, slik at tallene mest sannsynlig ville vist en ytterligere økning i ulovlig bruk, nå ser vi det motsatte.

- At vi kan se en markert holdningsendring – og en tendens til handlingsendring er vi spesielt glade for, uttaler Tøien og Rogstad videre i pressemeldingen.

Arbeidet fortsetter

Første del av arbeidet ble gjort i våres med filmer, informasjonsmateriell, utgivelse av gratis-cd fra norske artister, annonser med mer. Arbeidet mot den ulovlige bruken fortsetter – og utover høsten er det skolen som er i fokus. Både lærere, som er viktige holdningsskapere, og elever skal få vite mer om regelverket og konsekvensene av den ulovlige nedlastingen og fildeling i forhold til musikken.

Rogstad og Eidsvold Tøien understreker at kampanjearbeidet fortsetter – og at det er primært innsats på holdningsområdet som er viktigst i de første fasene av arbeidet. For å ha håp om markerte endringer på folks handlinger, må vi først arbeide med holdningene. Det vil derfor også i neste fase av arbeidet legges hovedvekt på å få til ytterligere holdningsendringer blant de unge. I tillegg vil vi gjøre vårt i forsøket på å påvirke utviklingen av de lovlige musikktjenestene.

- Mange har sammenlignet denne kampanjen med å skyve store steiner oppover et bratt fjell. Du slutter ikke midtveis, uttaler Rogstad via pressemeldingen.

Av - Red. Foto/illustrasjon:
Music Industry