Må ensembler og festivaler betale kulturkutt?
Kulturdepartementet har pålagt Norsk kulturråd å kutte 5 millioner i Norsk kulturfond, men overlater til Kulturrådet å bestemme hvilke deler av fondets midler som rammes av innsparingen. Kulturrådet vil kutte i støtten til ensembler og musikkfestivaler over hele landet.
Oslo Sinfonietta (169x120)

Følgende artikkel er en uttalelse fra daglig leder for Oslo Sinfonietta, Hild Borchgrevink og manager for Cikada, Thorbjørn Tønder Hansen. De oppfordrer dem som vil slutte seg til uttalelsen til å sende en epost til Oslo Sinfonietta på oslo_sinf@musikkenshus.no Underskrifter vil bli sendt til Norsk kulturråd og Kulturdepartementet.

I budsjettforliket på Stortinget fikk FrP gjennom et kutt i Norsk kulturfond på 5 millioner kroner, et grep som i den store sammenhengen fortoner seg som ideologisk betinget. Kulturrådet signaliserer at store deler av denne innsparingen skal bæres av norske ensembler og musikkfestivaler. For disse er 5 millioner på ingen måte et ubetydelig beløp. Fordelingen av ensemble- og festivalstøtten skulle vært klar ved årsskiftet, men er nå utsatt til januar, og rådet sier på sine nettsider at budsjettforliket vil få konsekvenser for tildelingen. Ingen andre budsjettområder er nevnt.

Det kan altså se ut som Kulturrådet planlegger at enkelte poster på musikkbudsjettet skal bære hovedtyngden av det som fra Stortingets side er ment som en generell nedskjæring for hele kulturfeltet. I tilfelle er det en alvorlig skjevfordeling. Stortinget bevilger hvert år en sum til Kulturfondet, som forvaltes av Norsk kulturråd og skal brukes til nyskapning, kulturvern og formidling i alle kulturformer. For 2002 var fondet på 227,1 millioner kroner, fordelt på litteratur, billedkunst, musikk, tidsskrifter, scenekunst, kulturvern, kulturbygg, barnekultur og flerkulturell virksomhet. Hele musikkfeltet fikk omlag 23% av disse midlene i 2002.

Støtten til musikkensembler utgjør bare 2.8 % av Kulturfondets midler i 2002. Dette beløpet, 6.5 millioner kroner, fordeles etter søknad en gang i året og er grunnlaget for virksomheten til hele 37 profesjonelle og halvprofesjonelle musikkensembler over hele landet, for eksempel Vertavokvartetten, Oslo Domkor og Trondheim Jazzorkester. For de fleste av ensemblene betyr det mellom 100.000 og 200.000 kroner i året, enkelte får noe mer. Med andre ord gir ensemblestøtten svært høy uttelling i aktivitet og kunstnerisk bredde for veldig små midler. Et større kutt i ensemblestøtten for 2003 vil få store konsekvenser. Det vil føre til, uansett hvordan det kuttes, at noen ensembler vil måtte legge ned virksomheten, og alle ensembler vil måtte redusere aktiviteten.

Så sent som i oktober publiserte Kulturrådet en utredning om musikkensemblene i Norge hvor en av hovedkonklusjonene var at bevilgningene til ensemblene måtte økes, fordi "mange av de frie, profesjonelle musikkensemblene av økonomiske grunner holdes tilbake i en virksomhetsform som i stor grad er basert på frivillig arbeid, selv om nivået er drevet til et høyt nasjonalt og internasjonalt nivå." Utredningen sier også at det er klart at ensemblene i høy grad bidrar til å oppfylle de allmene musikkpolitiske nivåene. To måneder senere vil Kulturrådet kutte i den samme ensemblestøtten med henvisning til et generelt kulturpolitisk budsjettvedtak.

Festivalstøtten utgjorde 9% av Norsk kulturfonds midler i 2002. Det bidro til at 41 festivaler fra nord til sør i Norge kunne gjennomføres, med tilskudd på mellom 100.000 og 1.3 millioner pr. festival. Kulturrådet sier i sin beskrivelse av støtteordningen at festivalene spiller en betydelig rolle som formidler av musikk i Norge, spesielt utenfor de store byene. Ved siden av de mindre festivalenes åpenbare bidrag til det lokale og regionale kulturlivet, har de større festivalene for jazz, kammermusikk, folkemusikk og samtidsmusikk bygget opp viktige internasjonale nettverk og forpliktende internasjonale samarbeid over flere år. Festivalstøtten er uunnværlig når det gjelder å opprettholde dette kulturarbeidet både lokalt og internasjonalt.

Festivalene og de frie musikkensemblene er også i mange tilfeller avhengige av hverandre. Ensemblene står for en stor del av den konsertvirksomheten i Norge som foregår utenfor de store konserthusseriene. Mange av disse konsertene arrangeres av festivaler. Siden festivalen sjelden har midler nok til å gi honorarer som dekker ensemblenes reelle produksjonsutgifter, blir slike konserter ofte realisert økonomisk ved et samarbeid mellom festivalen og ensemblet, som en kombinasjon av honorar fra festivalen og produksjonsmidler fra ensemblenes eget budsjett. Denne finansieringsformen gir igjen høy uttelling for små midler, men den krever at både festivalen og ensemblet har en viss forutsigbarhet i økonomien for å kunne inngå bindende avtaler.

Det sier seg selv at et mulig kutt på 5 millioner vil få fatale konsekvenser for ensembler og festivaler når hovedtyngden av bevilgninger til hver enkelt ensemble og festival i snitt ligger mellom 200 og 500 000 kroner. Hvis Norsk kulturråd virkelig mener at festivalstøtten og ensemblestøtten, som tilsammen utgjør litt over 12% av hele Stortingets tilskudd til Norsk kulturfond i 2002, skal måtte ta støyten for Stortingets ønske om et generelt kutt i kulturbudsjettet, er det alvorlig.

Norsk kulturråd er underlagt Kulturdepartementet som forvalter av Norsk kulturfond og må utføre de oppgaver som departementet pålegger dem. Kulturdepartementet har pålagt Norsk kulturråd å kutte 5 millioner i Norsk kulturfond, men har ikke sagt noe om hvor det skal spares. Det eneste Kulturrådet hittil har sagt om hvordan de har tenkt å prioritere i dette vanskelige spørsmålet, er en kort melding om at tildelingen av ensemble- og festivalstøtte er utsatt og at nedskjæringen på 5 millioner vil få konsekvenser
for disse områdene.

Vi oppfordrer Kulturrådet til å komme med en grundig redegjørelse for hvordan denne nedskjæringen er tenkt gjennomført, og oppfordrer også Kulturdepartementet til å forsikre seg om at prioriteringene blir gjort i tråd med Stortingets kulturpolitiske intensjoner med Kulturfondet. Et generelt kutt i Kulturfondets midler på 5 millioner kroner bør ikke ramme enkelte områder alene, men fordeles bredt over de mange områder fondets midler støtter.

Norsk kulturråds støtte til ensembler og musikkfestivaler er avgjørende for at disse kan opprettholde drift gjennom året. Uten denne får disse en svært uforutsigbar økonomi som gjør det vanskelig å planlegge prosjekter og utvikle og produsere konserter. Det er ytterst uheldig hvis Kulturrådet velger å skjære i midler som er selve grunnlaget for ensemblenes og festivalenes aktivitet og eksistens.

Av Hild Borchgrevink Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Politics