Risør: - Hva kammerkonserter burde handle om
I dag åpner Risør kammermusikkfest med Mozarts Klaverkvartett i ess-dur. I løpet av sin knappe historikk har kammermusikkfestivalen ved Sørlandskysten rukket å markere seg som en viktig begivenhet i norsk musikkliv. Tilstelningen får også stadig mer respekt og anerkjennelse i internasjonale miljøer for klassisk musikk, og stadig mer pressedekning.
Festivalen ble etablert i 1991. Utgangspunktet var i følge Risør kammermusikkfest å åpne for at musikere på et usedvanlig høyt nivå kan spille kammermusikk i en attraktiv og mottagelig del av Norge. Kunstneriske ledere er de internasjonalt anerkjente musikerne Leif Ove Andsnes og Lars Anders Tomter.
Festivalen fokuserer på kammermusikk og verk for mindre orkester, for å dra nytte av det for anldeningen sammensatte Risør Festival Strings som utover noen få lokale musikere plukker talenter fra landets musikkutdanninger. Med dette fikk festivalen et lokalt, nasjonalt utgangspunkt, samtidig som den har vært med å inspirere og videreføre det lokale musikklivets talenter.
Programmene er varierte, repertoaret har tyngde og omfatter norske verk og et bredt spekter av musikk fra det 18., 19. og 20. århundre, både velkjent og ukjent. Artistene er til stede under hele festivalen, slik at man kan kombinere verk for ulike typer ensembler i en og samme konsert.
De opptredende artistene velges blant ledende navn på den internasjonale arena og fra det rike tilfang av norske talenter.
På de siste års festivaler har man ved siden av Leif Ove Andsnes og Lars Anders Tomter kunnet høre fiolinistene Maxim Vengerov, Gidon Kremer, Joshua Bell, Christian Tetzlaff, James Ehnes, Pekka Kuusisto, Julian Rachlin, Isabelle van Keulen, Arve Tellefsen, Terje Tønnesen, Leonidas Kavakos, Andrew Manze og Elise Båtnes.
Cellistene Heinrich Schiff, Steven Isserlis, Truls Mørk, Maria Kliegel, Jan-Erik Gustafsson, Clemens Hagen og Alexander Rudin; pianistene Lars Vogt, Alexei Lubimov, Elisabeth Leonskaja, Alfredo Perl, Philippe Cassard, Håvard Gimse, Ithamar Golan, Enrico Pace og Einar Henning Smebye har også vært med å fylle Sørlands byen med vakker kammermusikk.
Trompetisten Håkan Hardenberger, hornistene Marie Luise Neunecker og Timothy Brown, oboisten Bernhard Heinrichs, klarinettistene Hans Christian Bræin og Einar Jóhannesson og blokkfløytisten Dan Laurin har sørget for en spenstig blåserrekke og mye velklang, mens sangerne Inger Dam-Jensen (sopran), Catherine Bott (sopran) Ragnhild Heiland Sørensen (sopran), Randi Stene (mezzo), Catherine Wyn-Rogers (mezzo), Dietrich Henschel (baryton), Christian Elsner (tenor), Ian Bostridge (tenor) og Ian Mackie (tenor) har levert bel canto til et intressert publikum.
Andre viktige musikere de senere årene har vært Vogler, Tákacs, Artemis og Oslo-kvartettene; og Risør Festival Strings.
Festivalen nyter som kjent også bred internasjonal anerkjennelse.
I en tale til sponsorer sa Geoffrey Norris, sjefskritiker i London's Daily Telegraph:
"Risør Kammermusikkfest har skapt en ideell syntese av norsk og utenlandsk talent, en fascinerende og fruktbar kombinasjon som gir festivalen dens spesielle karakter og plasserer den på det internasjonale kartet. Samtidig klarer man å bevare en grad av intimitet som passer perfekt for kammermusikk. Det hersker et pulserende kameraderi og et sterkt musikalsk vennskap mellom utøverne og kontakten mellom utøverne og publikum er sterk. Publikum føler seg som deltagere i konserten."
Han var på ingen måte alene om de rosende ordene. Her kan du lese anmeldelser av Risørfestivalens gjestespill i Wigmore Hall i London, 29. juni - 4. juli 1999.