Sommerballader anno 2002: Inger Dirdal
I forbindelse med at Ballade trapper ned på publiseringsfrekvensen i sommer (hver mandag i steden for hver arbeidsdag), innfører vi den sesongbetonte spalten "Sommerballader anno 2002." Music Export Norways daglige leder Inger Dirdal åpner ballet med å fortelle om hvor mye hun gleder seg til å se Satyricon og Jaga Jazzist under Roskildefestivalen.

Noen tar aldri ferie. Eller de kombinerer ferien med musikk. Likeså med den norske musikkbransjens største støttespiller for lansering av norsk musikk i utlandet, Inger Dirdal. Hun tar nemlig ikke enkelt på det første punktet i enhver markedsplan med respekt for seg selv: Situasjonsanalysen. Så når Music Export Norways daglige leder skal samle informasjon om bandene hun så og si jobber med - blant annet på Popkomm i Köln, Tyskland - drar hun på festival. Da Ballade kontaktet henne var hun allerede godt installert blant festivalgjengere på Roskilde utenfor København, Danmark.

Så, hvilke band gleder du deg til under Roskildefestivalen?

- Jeg må få med meg alle de norske og litt til. Gleder meg spesielt til Satyricon, som jeg aldri har sett live. Jaga Jazzist også. Jeg har sett dem før, men det er en stund siden. Ser også frem til Gotan Project, som kombinerer tango med elektronika. Múm tror jeg også er bra.

Hvilke festivaler skal du ellers på i sommer?

- Det blir Øyafestivalen, Oslo Jazzfestival og Popkomm, som jo også er en slags festival.

Hva slags musikk får deg i sommerhumør?

- Det er mye, men spesielt Röyksopp og Xploding Plastix. En sang som alltid får meg til å nynne om sommeren er Kari Diesens "På Hovedøen". "Prettiest Girl in Oslo" med Big Bang er også bra. Om det regner om sommeren tenker jeg ofte på "Singin' in the Rain", men ikke hvis det regner om høsten.

Etter at sommeren er over, hva er det viktigste musikkbransjen bør fokusere på?

- Alle må bare være innovative og tenke alternativt i forhold til å få musikken ut til folk, både når det gjelder salg og det å få oppmerksomhet. Det virker som om folk går mer på konserter enn tidligere, og bransjen må bare fortsette arbeidet med å kapitalisere på det. Eller også selvfølgelig det som jeg jobber med, å få musikken ut av landet, avslutter Inger Dirdal.

Av Kai R. Lofthus Foto/illustrasjon:
Music Industry, Export