Forbrukerrådet og iTunes
INNLEGG: I dette åpne brevet til Forbrukerrådet redegjør Eivind Brydøy for et managements synspunkt i debatten om Forbrukerrådet og iTunes. Brydøy i Vox Management, med artister som Kaizers Orchestra, Noora Noor og Superfamily i stallen, er redd for at norske iTunes kan forsvinne fra markedet. - Det vi som små norske aktører er redd for nå er at iTunes kan se at de ikke får noe annet valg enn å stenge hele den norske butikken, skriver Brydøy her.
Eivind Brydøy_bak (Foto: eget) (330x)

Av Eivind Brydøy

De aller fleste norske indie plateselskaper og artister har distribusjonsavtaler på levering av digital musikk via Artspages eller Phonofile i Norge til iTunes. Begge disse aggregatorene leverer i et format som iTunes benevner som Pluss, men som rett og slett er en AAC-fil uten DRM - eller kopisperre på godt norsk.

En slik AAC-fil kan enkelt lages om til MP3, og faktisk er komprimeringen bedre enn i MP3 så lydkvaliteten er bedre. AAC, som er en forkortelse for MPEG4 AAC, kan i dag benyttes på iPods og de aller fleste mobile MP3 spillere og mobiltelefoner.

Forbrukerrådet kjører nå en kamp mot iTunes for å få all musikk til å være uten DRM. Jeg mistenker at Forbrukerrådet gjør dette mot bedre vitende, i og med at nesten all norsk musikk, inklusiv musikk fra EMI, kommer ut i iTunes Pluss, det vil si uten kopisperre. Nesten all musikk fra utenlandske mindre selskaper selges også uten kopisperre som iTunes Pluss-låter.

Bakgrunnen for at enkelte store selskaper ikke vil ha musikken sin i iTunes Pluss har sin årsak i en tidligere disputt med Apple. De store selskapene har ønsket å ta en høyere pris for helt nye produkter som er markedsført. Man kunne tenke seg at det kom en ny singel med en av de store selskapenes nr 1 hits der de i en periode ville ha ønsket en høyere pris enn de 8 kroner som låten vil koste i dag.

Dette har Apple nektet da de har ment at deres kunder er tjent med en enkel prismodell der de fleste låtene koster 8 kroner, men der det også er mulig å selge til lavpris. Dermed har diskusjonen stoppet opp og Apple iTunes får ikke selge musikken til disse selskapene uten DRM.

Denne disputten mellom enkelte store selskaper og iTunes synes svært godt i USA der for eksempel Amazon har fått lov til å selge MP3 fra alle disse selskapene. Selskapene har vel også vært bekymret for at iTunes blir for store i forhold til andre butikker og derfor ønsker å tilgodese andre.

Er det noe Forbrukerrådet ikke har forstått her? Det er altså ikke Apple som har satt betingelsen for DRM, men enkelte av de store plateselskapenes ledelse i USA. Når CD-salget synker som i dag er det viktig at vi klarer å opprettholde det vi har av digitalt musikksalg
ved siden av. Dette er også viktig for å hindre utviklingen av flere pirattjenester. Det vi som små norske aktører er redd for nå er at iTunes kan se at de ikke får noe annet valg enn å stenge hele den norske butikken. Da slipper de advokatsalærer og bøter og mer brevskriving med Forbrukerrådet i Norge. Det er jo ikke slik at Norge er verdens største marked heller.

Hva står vi igjen med da?

Et mye dårligere digitalt tilbud til forbrukerne på musikk takket være Forbrukerrådet.

Dette er ekstremt skadelig for en platebransje som allerede sliter med fallende CD-salg og for artister i Norge som ikke får spilt inn platene sine fordi de ikke får råd.

Eller har Forbrukerrådet hemmelige planer om å starte egen butikk som på kort sikt blir like bra som iTunes slik at norske artister kan leve av musikk?

er det jo slik at vi i dag har en mengde andre tilbud til forbrukere som ikke ønsker å kjøpe fra iTunes. Flere av disse andre tjenestene selger musikk uten DRM. Grunnen til at iTunes er så viktig i Norge er at antallet iPods i befolkningen er svært høy og mange synes det er en enkel butikk å handle i.

Man kan likevel selvsagt mene at det burde vært flere og bedre butikker for forbrukerne som gjør at iTunes ikke er så viktig som enkeltbutikk. Det burde finnes flere abonnements-modeller med annen type prissetting. Dette ønsket har alle som driver med musikk
her i Norge også. Vi har bare i det siste året sett en lang rekke eksempler på at slike butikker er på vei. De nye tjenestene gir forbrukerne gode valgmuligheter når de skal kjøpe digital musikk, men i mellomtiden bør kanskje Forbrukerrådet tenke litt på hvor de retter kanonene sine.

Man spør seg jo også hva et Forbrukerråd i lille Norge kan gjøre med saken bortsett fra å få norske iTunes lagt ned, når sjefene som bestemmer i major selskapene i USA neppe har vært innom tanken på å besøke landet engang.

Eivind Brydøy er manager i Vox Management og har artistene Kaizers Orchestra, Animal Alpha, The Grand, Superfamily, ledfoot og Noora Noor i stallen.

Av Eivind Brydøy Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate