Slår på stortromma
Osloklubbene Jazid, So What! og Last Train slår igjen på stortromma og inviterer til tidenes tredje utgave av festivalen Oslo Threebute. Norske artister som Thulsa Doom (bildet), Palace of Pleasure, JR Ewing, TeeBee og Dadafon står side om side med utenlandske stjerner som Grooverider, Fabio, Dead Moon, Ryan Adams og Cosmic Rough Riders.

Oslo Threebute er ikke den mest synlige av musikkfestivalene i Norge, den utspiller seg bak lukkede dører og nede i mørke kjellerlokaler på tre av hovedstadens mest aktive klubber. For to år siden fant folkene som driver So What!, Jazid og Last Train at det var på tide med en felles festival, og i går innledet tyske EC8OR og jazzkvartetten Halle/Eberson/Thowsen/Hartberg den tredje utgaven av Oslo Threebute.

Vi spurte daglig leder på Jazid, André Utvik, om hva som skiller Oslo Threebute fra det høye aktivitetsnivået på osloklubbene til daglig. For utenforstående kan det nesten virke som det er festival året rundt.

- Jo, du kan vel nesten si det slik. Det store konsert- og klubbtilbudet i Oslo til daglig har nok gjort folk ganske bortskjemt. Men vi slår ekstra på stortromma under Oslo Threebute, og gjør også ting som vi ikke ville gjort til daglig. Blant annet kjører vi punk og rock på tirsdag med The Pumps og The Retardos, og betaler dyrt for å få drum'n'bass-heltene Fabio og Grooverider til å spille sammen med norske Teebee neste mandag, sier Utvik.

Nevnte Fabio/Grooverider-begivenhet må du nok være tidlig ute for å oppleve. Sist Grooverider spilte alene på Jazid, måtte rundt 300 gjester stå igjen utenfor lokalene til klubben i Pilestredet. Den tredje utgaven av Oslo Threebute faller også sammen med at Jazid har fått sin jazzklubb på føttene igjen under ledelse av Ketil Gutvik. Det setter spor med hele tre jazzkonserter i løpet av festivalen, gårsdagens konsert med Morten Halle og Jon Ebersons kvartett, samt Dadafon på fredag og Ketil Gutvik med venner søndag.

- I fjor bommet vi litt med programmet på Jazid, det ble litt mye med disco-DJer i fire dager. Det kom masse folk, det var ikke det, men profilen ble litt smal i forhold til det vi ønsker å gjøre under festivalen. Derfor har vi satset mer på konserter i år, og gjør hele seks. Blant annet har vi for første gang fått Palace of Pleasure til å spille på Jazid. Også jazzklubben på søndager er i god gang, i går var det 70 stykker her, blant dem 20 barn. Og neste søndag vil Jan Skomakerstuen sette opp bilbane for både små og store barn.


Program - Oslo Threebute 2001

• Mandag 23. april
Thulsa Doom - Last Train
Sleppefest for debutalbumet "The Seats Are Soft, But The Helmet Is Way Too Tight". Thulsa Doom er Ole Petter Andreassens (Caliban Studios) "supergruppe", sammensatt av medlemmer fra Rumboid, Brut Boogaloo og Black Debbath. Gruppa regnes blant Norges ledende innen stonerrock, med inspirasjon hentet fra 70-tallets hardrock, Creedence Clearwater Revival og ferskere band som Kyuss, Queens of the Stone Age og Unida.

I Am Kloot - So What
Manchester-band som sverger til det forsiktige og lavmælte i sin musikk. Blir plassert i "the new acoustic movement" og slipper sitt debutalbum "Natural History" i år. Beskrives som mumlende Morrisey-inspirerte tekster parret med myke jazzrytmer og enkle Burt Bacharach-inspirerte melodier.

Disco For Dudes - Jazid
Espen Haa og Biff Lindstrøm (slowSupreme) mener det er for lite disco som spilles på klubbene, og vil med "Disco for Dudes" rendyrke sjangeren.

• Tirsdag 24. april
Dead Moon + Sunshine - So What
Fram til 1987 var Fred Cole kjent for sine roller i mer eller mindre legendariske rockeband som The Lollipop Shoppe, The Weeds, Zipper, Desperate Edge and The Western Front og The Rats. Da ble han overtalt av trommeslager Andrew Loomis til å stifte Dead Moon, et band som har oppnådd solid kultstatus med sin psykedeliske garasjerock, og gjester da også So What en gang i året. "Alle som vil kalle seg en ordentlig rocker må se dette bandet minst en gang", heter det i forhåndsreklamen. Det tsjekkiske bandet Sunshine har turnert med storheter som At The Drive-In, Murder City Devils og No Knife.

The Pumps & Retardos - Jazid
Punkrockbandet The Pumps lager fengende låter om hat og kjærlighet, som de spiller så raskt de kan. The Retardos spiller en blanding av alt som sparker innen rock'n'roll, og slapp i fjor sitt debutalbum på amerikanske Scooch Pooch Records.

• Onsdag 25. april
Palace of Pleasure + Bonn Gaz - Jazid
Palace of Pleasure (POP) har lenge vært sentrale aktører på den elektroniske musikkscenen i Norge, og platedebuterte med "Release the Pleasure" i 1996. POP kan i dag se tilbake på hele fire albumutgivelser, tre spellemannpriser, en rekke sterke festivalopptredener og en flere femmere og seksere i pressen. Siste album er døpt "Betty Ford, Here We Come". Med Bonn Gaz vil DJ Muriazz vise seg frem fra en litt annen side enn hva han vanligvis gjør her på Jazid, og fylle rommet med tunge, tidvis uregelmessige, bubbly og meget bouncy saker.

Amulet - Last Train
Et av Norges mest rutinerte og kjente hardcoreband, som har holdt det gående siden 1993. Ga ut albumet "The Burning Sphere" i 1999 og jobber nå med oppfølgeren, som skal gis ut av Turbonegers gamle plateselskap, tyske Bitzcore.


• Torsdag 26. april
JR Ewing - So What
Oslogruppe som debuterte med hardcore-fulltrefferen "Calling In Dead" i fjor (terningkast 5 i Osloposten og Aftenposten). Oppfølgeralbumet kommer i mai, og dette er en god anledning til å oppleve gruppas intense, kaotiske og følelsesladete musikk med røtter i hardcore, punk og rock'n'roll.

Silverbullit - Last Train
Svenskene var sist i Oslo i mars som oppvarmere for The Soundtrack of Our Lives, og vender nå tilbake på egen hånd. Gruppa debuterte med "Silverbullit" i 1997 og fulgte opp med "Citizen Bird" i år - fire år etter. Her er det psykedelia, spacerock, Stooges-riff og pur pop i skjønn forening.

Boogie Bus - Jazid
Prins Thomas' klubbkonsept Boogie Bus er et kjent navn for de fleste som har vært mye på Jazid Club de siste årene. Thomas har spilt overalt hvor bra plater spilles her til lands, og vinner stort med sin genuine musikkforståelse og sterke tekniske ferdigheter.

• Fredag 27. april
Ryan Adams - So What
Solodebuten fra den gamle frontmannen i Whiskeytown har ført mannen med det uheldige navnet inn i mange nordmenns bevissthet. Mannens såre og småskjeve akustiske country har overbevist på konsert i Oslo tidligere, og nå vender mannen fra North Carolina tilbake.

Dadafon + Rusk - Jazid
Bandet Dadafon startet opp i 1995 som Coloured Moods, og har siden den gang høstet strålende kritikker fra publikum og presse for sine prestasjoner live og på skive. Les mer om gruppa her. Rusk-sjef Kent Horne presenterer Ron Herrera fra Satellite Records i New York etter konserten. Herrera har jobbet som DJ i 12 år, og har med en platebag fylt med soul, jazz, rock, techno, house og kanskje litt country.

• Lørdag 28. april
Royal Beat Conspiracy - Last Train
Svenskene spyr ut gode garasjeband, og Royal Beat Conspiracy er blant de mest populære. "Gala Galore" ble sluppet på Bad Afro Records i fjor, og viste at gruppa klarte å foredle sine musikalske inspirasjonskilder fra 60- og 70-tallet til et nytt friskt uttrykk. Er aktuell med EPen "Shake What You Have Got".

Follow Me - Jazid.
Konseptet Follow Me er Local Patrons hjertebarn. Denne kvelden får han besøk av en god venn med god musikk, Pete Herbert fra Atlas Records i London. Herbert beskrives som en lykkelig underdog i klubbmusikkverdenen, og har gitt ut skiver på blant annet Leftfields Hard Hands-label.

• Søndag 29. april
Mardi Gras - So What
Timannsorkester fra Tyskland som spiller en modernisert utgave av New Orleans-musikk, farget av funk, soul, begravelsesmusikk, hip hop, punk og afro-kubansk musikk. Anmeldere slenger ut navn som Eric Burdon, Herb Alpert, Herbie Mann, Tom Waits og Dr. John når de beskriver gruppas musikk.

Tedans … men er det jazz - Jazid
Jazzgitaristen Ketil Gutvik er musikalsk vert for Tedans på Jazid denne søndagen. "Ketil Gutvik med venner" betyr at Ketil setter sammen et band med noen av de fremste yngre jazzutøverne vi har i Norge i dag.

• Mandag 30. april
Fabio & Grooverider + TeeBee - Jazid.
Fabio og Grooverider utgjør et sentralt kapittel i historien om britisk undergrunnsdansemusikk, og de er viktige inspirasjonskilder for alle innen drum'n'bass. Begga har vært sentrale aktører på ravescenen i England, og spilte på klassiske fester som Sunrise, Biology, Dreamscape, Energy og Amnesia. Etter hvert meldte de overgang til jungle og drum'n'bass, og oppnådde etter hvert heltestatus innen miljøet. Radarparet har sammen og hver for seg remikset artister som Bjørk, Herbie Hancock, 808 State, Goldie og Adam F. Bergenseren TeeBee har også oppnådd en sterk posisjon på drum'n'bass-kartet. Nylig vant han prisen "Beste internasjonale produsent" på Knowledge Awards i London, drum'n'bass' svar på Grammy.

• Tirsdag 1. mai
Cosmic Rough Riders - So What
Den drømmende gitarpopen i fotsporene etter The Byrds, The Beach Boys og Flying Burrito Bros er tilbake, anført av engelske band som Cosmic Rough Riders, Beachwood Sparks, Pernice Brothers, January og The Pets. Førstnevnte stammer fra Glasgow, har kontrakt med Alan McGees Poptones-label og minner på mange måter sterkt om et annet Glasgow-band med Alan McGee-kontrakt; Teenage Fanclub, dog med en dose mer psykedelia i kofferten.

Av Øyvind Holen Foto/illustrasjon: