Posten fyrer opp under CD-brenning
Mens Posten stenger kontorer over hele landet dyttes det inn nye varer og tjenester på de gjenværende. I et av sine seneste forsøk på å tjene penger har man begynt å selge CDer, DVD- og VHS-filmer. Og pent og pyntelig plassert nederst i stativene for hjemmeunderholdning: blanke CDer. Posten sier de henvender seg til kontorrekvisita-segmentet.
MP3 (185x250)

Om du skal kjøpe et frimerke eller sende en pakke i disse dager må du pent vente dersom det er en kø av mennesker foran deg som også vil kjøpe Harry Potter på DVD eller Elton John på CD. De postkontorene som ennå ikke har flyttet inn i matbutikker landet rundt har nemlig begynt å ta form av et supermarked selv.

Blant stativer for postkort og andre varer Posten vil tjene ekstra penger på har man plassert ut CDer, DVD- og VHS-filmer, og ikke minst CD-R-plater; platebransjens fiende nr. 1.

Flere land merker, ifølge de lokale bransjeorganisasjonene, nedgang i salget av musikk fordi ungdom heller foretrekker å laste ned musikk til blanke CDer. The International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) påstår at 18% av tyske forbrukere erkjenner at brenning av CDer har resultert i at de kjøper mindre musikk. I USA er tallet på nærmere 35%.

Kilder i bransjen sier at selv om CD-R-plater fritt kan selges av hvem som helst settes det spørsmålstegn ved hvorvidt det er Postens oppgave å fyre opp under brenning av CDer. Postens informasjonssjef Line Fredriksen sier til Ballade: "CD-R-platene henvender seg til et helt annet marked, de er ment for dem som bruker dem på kontoret til å lagre dokumenter. Det er ikke vår hensikt [å appellere til dem som bryter opphavsrett.]"

Men når det stilles ut sammen med hjemmeunderholdningsprodukter er det vel ingen tvil om at dere ønsker å kapitalisere på et så omdiskutert fenomen?

"Hva kundene våre bruker CD-R-platene til legger ikke vi oss opp i," svarer hun.

Av Kai R. Lofthus Foto/illustrasjon:
Music Industry