Singlesalg i fritt fall
Salget av singleplater er mer enn halvert de siste to-tre årene. Platebransjen skylder på internett.

- Singleplater er først og fremst noe for ungdomsmarkedet. Det er også disse aldersgruppene som driver mest med nedlasting av musikk på nettet, sier Lena Midtveit, administrerende direktør i BMG, til Dagens Næringsliv.

I februar i år var de norske plateselskapenes omsetningstall for singletall på fattige 1,9 millioner kroner. Dette er en kraftig tilbakegang fra 1997, da det i september ble solgt singleplater for 7,8 millioner kroner. Det er en nedgang på 410 prosent. Omsetningen av singler fra februar i fjor til samme måned i år, har falt med 40 prosent.

Dette viser tall fra bransjeorganisasjonen GGF. På midten av 90-tallet opplevde plateselskapene en kraftig vekst i salget av singleplater.

Platebransjen opplever totalt også en svikt i salget. I februar var det totale salget på 76,8 millioner kroner, 18 prosent lavere enn på samme tid i fjor, skriver Dagens Næringsliv. Universal har blant annet tapt 12,8 prosents markedsandel i forhold til januar.

Av - Red. Foto/illustrasjon: