Midem 2005: Norsk promotion i Cannes
En av Europas viktigste salgsmesser for musikk starter i dag. MIDEM ble første gang arrangert i 1966. I år er 31 norske firmaer på plass i Cannes for å selge produkter, knytte kontakter - og feste seg til fremtidige musikksuksesser. En av de norske aktørene er PR-mann Oscar Libæk, som Ballade har slått av en prat med.

Av André Clark Utvik

En av Europas viktigste salgsmesser for musikk starter i dag. Midem ble første gang arrangert i 1966. Det er 31 norske aktører på plass i Cannes for å selge, knytte kontakter og feste seg til fremtidige musikksuksesser.

Midem anslås å være en av verdens viktigste musikkmarkeder, og byr på fem dager med nettverksbygging, avtaleskriving og markedsinformasjon. De glamorøse festene er også en del av rammen. Konferansen holder til på samme sted som Cannes filmfestival.

Koster flesk

Det koster 8.000.- kroner for å registrere seg som deltagere på musikkmarkedet. Reise, hotell og andre utgifter kommer i tillegg. Den høye prisen er bevist politikk fra Midem-ledelsen. Det franske musikkmarkedet regnes som en av de meste seriøse aktører - sammenlignet med f.eks. Winter Music Conferance i Miami, som går av stabelen senere i år.

I Miami koster det kun 1.800 kroner å registrere seg som deltager. Midem har derimot fått imagen at det er der de seriøse beslutningene blir tatt. I Miami er det mest fest.

Norsk pr-mann

Oskar Libæk (32) er en nordmann som skal ned å promotere norske plater på musikkmarkedet. Libæk har bakgrunn fra drift av platebutikk og markedsføring av norske artister.

- Jeg har med meg promoplater fra blant andre Curling Legs, Planet Noise, Jazzland og Dbut records, sier en reiseklar Lindbæk. Han gleder seg og poengterer viktigheten av å gjøre avtalene på forhånd. Han skal møte en rekke distributører og promotion selskaper som kan tenke seg å selge norske artister i sine respektive land.

- Jeg har med meg nesten 30 forskjellige skiver og håper noen biter på disse godbitene, sier Libæk. Han forteller om viktigheten av at Norge er representert på Midem.

- Det er utrolig viktig å være der det skjer, sier en entusiastisk Oscar Libæk.

Også MIC er som vanlig til stede under Midem. Thomas Lauvland Petersen kommer til å rapportere regelmessig fra bransjetreffet denne uken - både på MICs egelske sider, og her i Ballade.

Av André Clark Utvik Foto/illustrasjon:
Music Industry, Export, Conferences / Seminars\Outside Norway, Trade Fairs\Outside Norway, Organizations, Outside Norway