"Utrolig å få synge ut": Om hvordan sangglede kan fremmes og hemmes - del 1
Ballade har den store glede å videreformidle Åsne Berre Persens omfattende masteroppgave om sangglede, som fikk toppkatakter ved Institutt for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo. Oppgaven, som er fra i år, tar for seg sangen som et instrument - ikke bare for musikk, men også for selvforståelse, selverkjennelse, selvtillit og kommunikasjon utover det musikalske. I denne første av fem deler gjør Berre Persen rede for sitt tema, sin problemstilling og sine avgrensinger, samtidig som hun forklarer hvilken metode og konstruksjonsprosess hun har lagt opp til. De følgende delene vil bli publisert på Ballade i dagene som kommer.
Åsne Berre Persen:
”Utrolig å få synge ut” – om hvordan sangglede kan fremmes og hemmes
Masteroppgave høsten 2005 Institutt for musikkvitenskap, Universitetet i Oslo
Forord
Først og fremst vil jeg takke de fem menneskene som har latt meg ta del i sine erfaringer med, og tanker om, å synge. De har åpnet seg, og stått fram med sine drømmer og sår, sin livskraft og modighet, sin sangsorg og sangglede. Uten disse informantene hadde ikke denne oppgaven blitt hva den er. Jeg vil også takke dem som har vært å åpne for min egen sangglede og gitt meg personlige erfaringer som jeg har brukt i denne oppgaven. Takk til min sanglærer gjennom tre år, Åshild Kyvik Bauge, som har lært meg mye om sangteknikk, om å stole på min egen stemme og gi meg hen til sangen.
Også sangpedagogene Ruth Wilhelmine Meyer, Torsten Føllinger og Guri Egge, samt dirigentene Tone Bianca Dahl og Marilena Zlatanou har gitt meg mye sangglede. Og ikke minst, stor takk til Barbara von Siebenthal, læreren for kurset ”Stemmens kraft” som jeg har fulgt det siste året. Kurset har gitt meg en langt dypere forståelse av, og erfaring med, hvor godt og grunnleggende det er å være nærværende, utrykke seg og gi av seg selv. Med denne forståelsen har umerkelig også fokuset for oppgaven endret seg fra hovedvekt på hvordan mennesker hemmes i å synge til å sette sangglede i forgrunnen.
Jeg vil også takke min veileder Even Ruud som har gitt meg gode råd og faglige innspill i hele prosessen. Også dirigenten i AKS, Carl Høgset, fortjener takk for entusiasme, tips og innpass på korprøver. Og takk til moren min, Åslaug, som har lest korrektur og som jeg har hatt mange gode samtaler med om sang og musikk. Sist, men ikke minst, vil jeg takke min kjære Magnus. At våre veier møttes har gitt en ny og gledesfylt dimensjon til mitt liv. Han har gitt meg inspirasjon og oppmuntring til å strekke meg det lille ekstra for å gjøre ferdig oppgaven, og han har vært en lyttende samtalepartner og observant leser som har bidratt med innsiktsfulle innspill og synspunkter.
Oslo, 7. august 2005
Åsne Berre Persen
Innholdsfortegnelse | |
Forord | |
Innledning | 1 |
Tema, problemstilling og avgrensning | 1 |
Bakgrunn for oppgaven | 1 |
Med opplevelse som utgangspunkt | 2 |
Problemstilling | 3 |
Forskningsspørsmål og oppgavens struktur | 4 |
Faglig identitet og avgrensning | 5 |
Metode og konstruksjonsprosess | 9 |
Begrunnelse for det kvalitative forskningsintervju | 10 |
Om utvalget | 12 |
Hermeneutisk og fenomenologisk utgangspunkt | 15 |
Om intervjuene og tolkningen av disse | 17 |
Empiri møter teori | 19 |
Kapittel 1: Stemmens kompleksitet og funksjon | 21 |
Den komplekse stemmen | 21 |
Pust og stemmebånd | 22 |
Primærlyd og følelser | 23 |
”Endelig, nå blir jeg sett” | 27 |
”Man føler virkelig at man er utafor” | 29 |
Spenningsforholdet subjekt versus objekt | 31 |
Sang og musikalitet | 33 |
Universell og medfødt musikalitet | 33 |
Sangens og musikkens funksjon | 35 |
Kapittel 2: Den livgivende sangen | 38 |
Et rammeverk for å forstå glede | 39 |
Fullstendig tilstedeværelse. Om flow og sang | 41 |
”Jeg ser ikke meg selv utenfra | 43 |
Uttrykksglede | 46 |
Å synge ut! | 46 |
”Lykke når min stemme klinger sammen med de andre” | 49 |
Kroppsnærvær og overskudd | 51 |
”Jeg visste ikke at vi puster så langt ned i magen” | 51 |
”Det frigjør energi” | 53 |
Indre motivasjon, mestring og varige virkninger | 54 |
Når sangen er et indre ønske | 55 |
Mestringsglede | 58 |
”Dette er min greie - og det er tøft” | 60 |
Når glede er målet | 61 |
Kapittel 3: Hvordan sanggleden kan hemmes | 62 |
Å eksponere stemmen foran andre | 62 |
”Forferdelig å bli avvist på stemmen” | 64 |
”Tatt på fersken” | 66 |
Latterliggjøring og jantelov | 67 |
Mange får høre at de ikke kan synge | 69 |
Når sanguttrykket blir gjenstand for vurdering | 70 |
”Ikke syng, du ødelegger” | 73 |
Talentmyten og konsekvenser for læring | 75 |
”Det var ikke sånn at du kunne lære å synge” | 76 |
Selvoppfyllende profeti | 78 |
Manglende balanse mellom utfordringer og ferdigheter | 80 |
Kapittel 4: Hvordan sanggleden kan fremmes | 82 |
Opplevelsen i sentrum | 83 |
Positive opplevelser fremmer videre musisering | 83 |
Trygghet og aksept | 85 |
Romslighet for sangens ulike funksjoner | 87 |
Mestring stimulerer | 89 |
”Han mente at selv jeg kan synge” | 89 |
Stemmen er som et lite barn | 90 |
Mål og tilbakemeldinger | 93 |
Avslutning | 96 |
Noen pedagogiske refleksjoner | 96 |
Språk, representasjon og egen forforståelse | 97 |
Litteraturliste | 101 |
Sammendrag | 105 |