Stor interesse for St. Thomas
St. Thomas seiler i solid medvind om dagen - og skaper lykketilstander hos det vesle selskapet Racing Junior i Oslo. Grunnlaget for suksessen med det nye albumet "I'm Coming Home", som nå er forhåndsbestilt i 6300 eksemplarer, ble lagt med EPen "Cornerman" i vår - samt opptreden på bl.a. Roskildefestivalen.
St. Thomas (198x300)

- Vi er helt overveldet over responsen, sier Claes Olsen i Racing Junior. - Vi hadde en break even på 800 eksemplarer, og hadde trykket opp et førsteopplag på tretusen. Nå har vi alt forhåndssolgt over 6300 kopier ut til butikk.

Dermed har "I'm Coming Home" sust opp som selskapets desiderte bestselger så langt. Dette skyldes i følge Claes Olsen flere faktorer:

- Sammen med Universal har vi gjort en god jobb med å motivere butikkene. De har vel henvendt seg mer generelt, mens vi har gått mer direkte til verks overfor enkeltmedarbeidere. Vi har fått god uttelling på de 500 plakatene vi har trykket opp, og har bl.a. fått til vindusutstillinger på en i utgangspunktet nokså smal norsk artist. Det er Platekompaniet som har tent mest på albumet, og tatt inn det største kvantumet. Men også Akers Mic og Free Record Shop er bra med.

Det nye St. Thomas-albumet har alt fått svært vennligsinnede terningkast i form av femmere i både Aftenposten, VG og Tønsberg Blad, og 5, 3 som snittkarakter i Avis1. "I'm Coming Home" var også Ukas Album på Petre i forrige uke. Grunnlaget for denne suksessen ble lagt med EPen "Cornerman", som lå hele fem uker på VG-lista, elleve uker på Petres A-liste, og to uker på Hit 40. Det siste til Claes Olsen & co's store overraskelse.

- Vi trodde nesten ikke på det selv en gang, men det er hyggelig at bra musikk selger - og blir spilt på radio. Debutalbumet til St. Thomas, "Mysterious Walks", har nå solgt 2400 eksemplarer i kjølvannet av "Cornerman".

Claes Olsen peker raskt på en annen og viktig faktor i forbindelse med St. Thomas' stigende status.

- St. Thomas har gjort veldig mye konserter, og bygd opp en fanbase på kanskje 50 - 100 personer i hver by. De spilte på Kongsvinger for en tusenlapp, og var like etter "Gig of the Day" på Roskilde i festivalens eget magasin - sammen med Tool. Sammen med radiospillingen har det vært veldig viktig.

Den nylig avholdte Popkomm-messen ser også ut til å gi gode resultater for Racing Junior.

- Vi var med på "Norway Now"-CDen, og fikk ekstremt bra tilbakemeldinger på den. Blant annet ble vi kontaktet av en dame fra Sør-Korea, som hadde alle de kule labelene i hjemlandet. Hun hadde bl.a. vært med på å selge 50 000 eksemplarer av Belle & Sebastian i Sør-Korea, og kunne også vise solide salg av bl.a. Mogwai og Godspeed You Black Emperor. Nå ville hun veldig gjerne se på et samarbeid med oss. Og det var bare ett av flere eksempler: Vi stilte med helt blanke kort på MIDEM i februar, et drøyt halvår etter at vi startet Racing Junior. På Popkomm opplevde vi at internasjonale bransjefolk kom for å oppsøke oss. Nå skal St. Thomas på en promotur til England i uke 39, mens det i oktober og november blir besøk til Sverige, Danmark,Tyskland, Nederland, Italia, Frankrike, Sveits, England, Skotland og Belgia.

Den nyss påbegynte Norgesturnéen starter med en såkalt "in store"-opptreden på Platekompaniet i Byporten i Oslo i dag, og ser videre slik ut:


23.august: Haugesund, Flytten
24.august: Bergen, Hulen (Release konsert), pluss "instore" hos Platekompaniet Bergen
27.august: Cinemateket , Oslo (Minikonsert for filmpremieren "Buss Stop")
30.august: Oslo, So What
31.august: Fredrikstad, Dis
1.september: Kongsvinger, Kroa
5.september: Bø, Kroa
6.september: Stavanger, Checkpoint Charlie
8.september: Kristiansand, Vaskeriet
9.september: Skien, Kick
12.september: Ås, Stud. Samf.
13.september: Elverum, Stud. Samf.
14.september: Trondheim, Blæst
20.september: Tromsø, Blå Rock
21.september: Harstad, Stud. samf.
22.september: Bodø, Klubb alternativ

Av Arvid Skancke-Knutsen Foto/illustrasjon: