Norway Now, men hvor var det nasjonale særpreget?
- Jeg synes noe av vår nasjonale kulturarv burde vært med å profilere Norge i form av folkemusikk, skriver Arne Fredriksen fra Etnisk Musikklubb i dette åpne brevet til Ballade. Daglig leder for plateselskapet Etnisk Musikklubb etterlyser større musikalsk bredde i den norske storsatsingen og spør blant annet hvorfor ikke artister som Annbjørg Lien og samiske musikere var inkludert når Norge skulle vise seg fram for verden. - Vi mangler popmusikk med nasjonal særegenhet, dette finner vi kun innen jazz og elektronika, skriver Fredriksen.
Annbjørg Lien portrett (x170)

Av Arne Fredriksen, Etnisk Musikklubb

Jeg er kritisk til at det ikke var representert større genrebredde på åpningskonserten. Jeg synes at noe av vår nasjonale kulturarv burde vært med å profilert Norge musikalsk i form av folkemusikk.

Dessverre var det for det meste popmusikkgenre som dominerte alt for sterkt. I tillegg så lider norsk pop av kronisk engelsk sjuke, dvs de fleste kunne like godt representert UK/US. Vi mangler en nasjonal popmusikkultur i Norge som kunne profilert oss med slitt særegenheter. Her er Annbjørg Lien en pioner men deler av sine populæruttrykk med elementer fra norsk og nordisk folkemusikk. Også samiske artister bidrar til slikt særpreg.

Mitt inntrykk er at det ellers er kun innen jazz og elektronika en finner noen av dette. Ellers så legger popgenrene seg langflate for det anglo/amerikanske, og forsøker å være endra bedre enn UK/US på deres popmusikk.

Det synes i allefall jeg tilhører et modernitetsideal som burde være avleggs i en verden der lokalt særpreg og variasjon etterspørres mer og mer.

Av Arne Fredriksen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Export, Genre\Folk / Traditional, Genre\Folk / Traditional\World / Crossover, Politics