- Norsk musikk slipper ikke til i media
- I Norge i dag finnes det nesten ikke et eneste medium som presenterer ny, norsk musikk på en tilfredstillende måte. Dette er ødeleggende for konsertkulturen, mener Tom H. Brekke, daglig leder for konsertstedet Checkpoint Charlie og plateselskapet CCAP i Stavanger. - Musikk er blitt mindre og mindre viktig for de som skal formidle den, klart dette også smitter over på publikum, sier Brekke som selv har slitt med lave besøkstall på konserter i flere år.

- I Stavanger har vi en rekke gode band og to levende konsertscener, allikevel kommer det svært på få konsertene våre, forteller Brekke til Ballade. - Jeg tror mye skyldes at konserter i dag konkurerer med mange andre underholdningstilbud. Nylig viste en undersøkelse at ungdom bruker mer penger på SMS enn de gjør på å kjøpe plater. Når folk så blir vant til å kjøpe Mac Music-plater i stedet for album, avler også dette en helt annen kultur. Folk blir ikke så opptatt av band og artister mer, men konsentrerer seg om enkeltlåter. Jeg tror den fan-greia på mange måter er på vei til å dø litt ut blant det jevne lag av befolkningen, og da gidder du jo ikke å gå på konserter.

Brekke mener at platebransjen må ta på seg mye av skylden for den negative trenden blant norske konsertscener.

- Plateselskap må tenke mer helhet når de markedsfører en artist. Nå er det bare fokus på døgnfluer, image og raske penger. Musikk er rett og slett blitt mindre og mindre viktig for de som faktisk skal leve av den. Denne kulturen sprer seg også til musikk-kjøperne og konsertpublikummet.

En annen faktor tror Brekke er mangelen på en norsk musikkpresse.

- Det er helt sinnsykt dårlig at det i dag ikke eksisterer en fungerende musikkpresse i Norge. Og at Metropol TV har gjort mer for ny, norsk musikk de siste årene enn NRK, er direkte skremmende. Beveger du deg utenfor Petre er det dessuten umulig å få spilt musikk fra mindre plateselskap på radioen. Jeg driver plateselskapet CCAP, og har lenge prøvd å få lokalradioer rundt omkring i landet til å spille Lano Places, uten hell. Så lenge jeg ikke kommer fra Warner eller et annet stort selskap er de ikke interessert i å høre på meg. Lokalaviser rundt omkring i landet er også veldig ujevne. Noen skriver mye om musikk, sånn som Bergensavisen, mens Rogalands avis for eksempel er helt passive og uinteresserte i alt det som skjer i Stavanger, sier en oppgitt Brekke.

Uten en stimulerende musikkpresse vil det også i framtiden være vanskelig å trekke folk til konsertlokalene - og tjene penger på det, tror konsertarrangøren og plate-utgiveren.

- Jeg ser lyst på framtiden, men det er helt åpenbart at norsk musikk trenger et talerør ut til publikum. Derfor støtter jeg initiativet til å starte musikkavisen Volum nå, og jeg har nok mange med meg når jeg sier at dette har vært et savn helt siden Beat, Puls og Nye Takter. Vi trenger aktive kulturjournalister i Norge.

Laber konsert-interesse i Stavanger til tross: To konsertsteder (Checkpoint Charlie og studentscenen Folken) som begge holder to konserter i uka, det er jo slettes ikke verst?

- Nei, konsert-tilbudet i Stavanger er egentlig veldig bra. Jeg tror mange ikke skjønner dette før de flytter fra byen, ler Brekke. - Men for å holde hodet over vannet er vi på Checkpoint avhengig av å drive pub ved siden av konsertvirksomheten. Slik får vi penger nok til å holde det gående. Man må tenke helhetlig når man driver et slikt sted. Sånn som vi ser det er konsertene sjelen til Checkpoint, mens puben og andre arrangementer sørger for at vi ikke går med underskudd på slutten av året. Det er jo en kjennsgjerning at band som trekker 300 mennesker i Oslo, og 250 i Bergen, trekker 70 her i Stavanger. Da må man tenke alternativt for å få regnskapet til å gå opp.

Men hva med å legge om til en mer kommersiell profil, slik Kroa i Bø nå skal gjøre? Ville ikke dette lokke flere til konsertlokalet?

- Å legge om til en kommersiell linje ser jeg på som en fallitterklæring for Checkpoint. Det at såpass få kommer på konsertene våre gjør heller at vi blir enda mer hardcore, at vi kjører det enda litt smalere. Dette er som sagt noe vi gjør for å bevare sjelen til stedet. Men samtidig ser jeg det som kjempelurt at større steder som Folken kjører en mer kommersiell linje med noen konserter, for dermed å få pengene inn til å drive en smalere bookingprofil ved siden av. En kombinasjon som dette tror jeg er riktige måten å drive et større konsertsted.

Dårlig publikumsoppslutning og vanskeligheter med å nå ut i media til tross. Tom H. Brekke har tro på større oppslutning på konsertene i året som kommer.

- Nå i høst har vi sett en positiv vekst i antall besøkende, og med det som skjer i norsk musikkliv framover tror jeg at interessen på ny vil stige. Dessuten er det en ting som er det viktigste av alt: Uansett om det er få som kommer på konserter i Stavanger, så blomstrer musikklivet der som aldri før. Nye, friske band dukker opp hele tiden, og gir oss tro på fremtiden.

Av Marianne Jemtegård Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Genre\Popular Music, Politics