- Hard og kynisk platebransje
"Fremtiden til EMI avgjøres overhodet ikke på kontoret til Per Erik Johansen. Om EMI Norge gjør en helvetes god jobb, så betyr det fortsatt ekstremt lite i den store helheten til en multi som EMI Group. Lokalt har Per Eirik ganske enkelt kuttet i det han føler er "daukjøttet" i artiststallen. Så hard og kynisk er internasjonal musikkbransje anno 2002." Ordene tilhører Svein Bjørge i Playground Music, og kan leses i den kommende utgaven av FaroJournalen.

I denne ukes utgave av FaroJournalen er det et stort fokus på EMI Recorded Music, og de mye omtalte omveltningene der i gården. Over fire sider setter bransjebladet søkelyset på det sammenslåtte selskapet, der Virgin og Capitol skal være to likestilte, men adskilte enheter. Den samlede gjelden til EMI Group var i begynnelsen av året på svimlende en milliard pund, noe som i mars førte til at Alain Levy med et pennestrøk fjernet hele 1800 arbeidsplasser på verdenbasis.

Tøffe krav til inntjening fra sentralt hold har fått store utslag også her hjemme: I april ble det klart at antall ansatte i Norge skulle ned fra 52 til 37 personer, mens det ble spådd kraftige nedskjæringer blant både kontraktefestede og lisensierte artister. I slutten av august ble det klart at kjente navn som Steinar Albrigtsen, D´Sound og Jahn Teigen ikke lenger var ønsket i EMI-stallen.

FaroJournalen presenterer i sitt nyeste nummer et stort intervju med EMI-direktør Per Eirik Johansen, som garanterer at den nye, tøffere linjen ikke skal gå på bekostning av det såkalt ”voksne” segmenet som det nå sterkt nedbemannede Norske Gram har tatt seg av: - Så lenge jeg sitter i denne stolen skal det satses på lokalt repertoar. Det er det som er viktig for meg. Nå har vi hatt stor suksess med D.D.E. og Finn Kalvik i sommer. Det kommer en ny Terje Tysland-plate, som jeg har stor tro på. Samtidig skal vi jobbe med de etablerte lokale superstjernene, og i tillegg breake nye artister.

I samme utgave har FaroJournalen spurt sentrale bransjefolk om hva de tror om fremtiden til EMI, og hvordan de ser på mulighetene for norsk platebransje etter en rekke fusjoner, nedskjæringer og nedleggelser. Svein Bjørge i Playground Music er ikke særlig overbevist om at den lokale forankringen til EMI er så mye verdt.

- Fremtiden til EMI avgjøres overhodet ikke på kontoret til Per Erik Johansen. Den avgjøres på det internasjonale hovedkontoret til EMI Group, sier han til FaroJournalen. - Om EMI Norge gjør en helvetes god jobb, så betyr det fortsatt ekstremt lite i den store helheten til en multi som EMI Group. Lokalt har Per Eirik ganske enkelt kuttet i det han føler er 'daukjøttet' i artiststallen. Så hard og kynisk er internasjonal musikkbransje anno 2002.

Bjørge mener samtidig at EMI sitter igjen med en sterk artiststall, og gir Nils Heldal æren for å ha gjort et profil-kupp gjennom signingen av Satyricon. Om de generelle fremtidsutsiktene for platebransjen sier han at de store selskapene kun handler om business, der musikk bare blir en liten del av virksomheten.

Playground-sjefen mener derimot at de mindre selskapene vil oppleve sterkest vekst, samtidig som norsk musikk vil oppleve stadig økende interesse og suksess i utlandet. Dette er et syn som deles av både Larry Bringsjord i FONO, Stein Østbø i VG, Tore Hansen i Norsk Artisforbund og Jan Erik Haglund i Gramart, som alle har svart på FaroJournalens enquete.

Den sistnevnte formulerer sitt syn på denne måten: - Tidligere var det slik at de små selskapene ofte tok de artistene de store multiene ikke ville satse på, enten fordi de ikke så noen økonomi i det, eller mente det var for sært. I den senere tiden har det vært mitt klare inntrykk at artistene ikke lengre for en hver pris må være på et av multiselskapene. Gjennom selskaper som Farmen, Tellé, Racing Junior har vi sett at det går an å gjøre større suksess også økonomisk.

Både enqueten og intervjuet kan du nå lese på nettsidene til FaroJournalen, som også byr på andre nyheter fra musikklivet og platebransjen.

Av Arvid Skancke-Knutsen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Politics, Press