Misnøye med Spellemannsendingen
Odd Nordstoga kunne forlate Tønsberg Kulturhus som en av Spellemannpris-vinnerne, men er likevel lite begeistret over måten TV-delen av showet ble avviklet på. - På vegne av folkemusikksjangeren synes jeg det er synd at den skal bli så stemoderlig behandlet. Det er tydelig at de som styrte sendingen ikke så noen kommersiell verdi av folkemusikken, sier Nordstoga i dag til avisene Telen og Varden. Han får støtte av flere andre aktører i norsk musikkbransje. - På et kulturgrunnlag beklager jeg den utviklingen Spellemannprisen har hatt i år og i fjor, kommenterer direktør Tore Flesjø i Norsk Jazzforum.
Nivelkinn (199x279)

Det var i stor grad populærmusikken som fikk dominere den første Spellemannsendingen på TV2. I fjor førte NRKs beslutning om å luke bort de antatt smalere prisene fra sendingen til mye oppstuss, hvorpå flere sentrale aktører i norsk musikkliv sendte et sint brev til produsent Jon Ola Sand i NRK, som hadde tatt avgjørelsen om å skamklippe utdelingene i kategoriene blues, åpen klasse, musikkvideo, samtidsmusikk, jazz og metal.

I år ble følgende kategorier gjenstand for lignende behandling: Viser, metal, elektronika, klassisk musikk, samtidsmusikk, folkemusikk/gammaldans, danseorkester og barneplater. Offisielt var årsaken at TV2 var nødt til å rydde plass til nyheter, værmelding og reklame, samtidig som de ansvarlige for TV-sendingen ønsket å ha god plass til artistopptredener, som også i stor grad gikk til utøvere innen populær-genren.

Odd Nordstoga, som sammen med Øyonn Groven Myhren vant Spellemannprisen i folkemusikk-klassen, var svært glad over æren som var blitt duoen til del, og ikke fullt så glad over å bli borte fra direktesendingen. I følge Varden ble det fra scenen opplyst om at man skulle ha en halvtime med "litt løsere jakke" under avbruddet, noe som førte til at "halve salen" forsvant ut for å røyke eller gå på do, mens "de gjenværende ble desto mindre konsentrert på det som foregikk på scenen".

- For meg personlig så gjør det ikke så mye, men på vegne av folkemusikksjangeren synes jeg det er synd at den skal bli så stemoderlig behandlet, sier Nordstoga til avisen. - Det er tydelig at de som styrte sendingen ikke så noen kommersiell verdi av folkemusikken.

Han får støtte av Arve Bøe i Bergen Records, som var nominert i kategorien for Barneplater via artisten Ivar Neergaard og hans plate "Mulle Miktor".

- Jeg har alltid vært motstander av at enkelte genre nedprioriteres, sier Bøe til Ballade i formiddag. - Skal man først ha en TV-sending rundt Spellemannprisen, må alle vises på lik linje. Om det er hensyn til salgstall og popularitet som avgjorde hvem som skulle få overrakt prisene på direkten, burde i hvert fall viseprisen ha vært dratt frem. Men antagelig var vel denne kategorien for "uhipp".

Også Bøe synes at den halvtimes oppbrytningen av forestillingen fikk uheldige utslag.

- Det var pinlig at det ble varslet om en sendepause fra scenen. Inntrykkket jeg satt igjen med, var at "nå kan vi gå ut og pisse, og ta oss en øl". Det er høye kvalitetskrav for å bli nominert til en Spellemannpris, som den største utmerkelsen du kan få som musiker i Norge. Derfor er det galskap at så mye blir trenert vekk.

Jazzen fikk i år en betraktelig bedre behandlig enn i fjor, i og med at både Sidsel Endresen og Come Shine kom på skjermen som prisvinnere, samtidig som Jaga Jazzist var blant de som fikk opptre på scenen i Tønsberg Kulturhus.

- Vi er glade for jazzens sterke stilling for tiden, kommenterer Tore Flesjø, som er direktør for Norsk jazzforum. - Jeg har også en viss forståelse for at man ønsker seg høyprofilerte artister under en slik sending, men på et kulturgrunnlag beklager jeg likevel den utviklingen vi har sett i år og i fjor.

Ann Karin Frestad i Khaoz Productionz og Infernofestivalen er også ganske oppgitt på metallens vegne:

- Det var vel ingen bombe at metallprisen også i år ble delt ut i en pause, slik at ingen fikk det med seg. Men det gjør meg ærlig talt litt forbanna. Nå som Satyricon nylig vant Alarm-prisen for fjorårets beste låt, skulle man tro at metalgenren var kommet litt lengre her hjemme.

I følge Nettavisen fulgte 516 00 seere selve prisutdelingen på TV2 lørdag kveld, noe kanalen sier seg godt fornøyd med.

Av Arvid Skancke-Knutsen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Interviews, Media, Organizations, Awards