Misnøye med Norsk kulturråd
Norsk kulturråd ignorerer rock- og populærmusikken, mener representanter for syv sentrale organisasjoner for populær- og amatørmusikken. Norsk Rockforbund, GramArt, NorgesNettet og MusikernesFellesorganisasjon er blant de som etterlyser vilje hos Kulturrådet til dialog med representanter for pop- og rock-sektoren. Som et første skritt har man nå bedt om et møte med Kulturrådet, og sendt ut en kritisk pressemelding.

Norsk Kulturråd overtok forvaltningen av statlige tilskudd til organisasjoner innenfor rock- og populærmusikkområdet, samt flere støtteordninger innenfor dette feltet fra Rikskonsertene med virkning fra 1. januar 2000. Med såpass omfattende forvaltningsoppgaver på et for Norsk Kulturråd nytt område kunne man forvente at dette i hvert fall i noen grad ville gjenspeile seg i sammensetningen av de råd og utvalg som Norsk Kulturråd oppnevner. Men dengang ei! Et samlet felt av organisasjoner som representerer miljøene på dette området uttrykker sterk bekymring over de signalene som nå sendes ut fra Norsk Kulturråd.

Kort om de nye oppnevningene; Det nye Kulturrådet ble oppnevnt i statsråd 15. desember helt uten representasjon fra rock eller andre populærmusikalske miljøer. Dette var i og for seg ikke uventet. Det nye rådet oppnevner så i sin tur både et fagutvalg for musikk og et fagutvalg for barne- og ungdomskultur der denne type representasjon er like totalt fraværende. Kulturrådet har nå også oppnevnt et nytt fagutvalg for festivalstøtte uten medlemmer med bakgrunn fra rockfestivaler.

Sist, men ikke minst; Fagutvalget for Turnè-, Transport- og Festivalstøtteordningen (TTF), som til nå har vært en særordning hovedsakelig for rekrutteringssegmentet innenfor rock og beslektede musikkformer, er nå tilført en representant fra samtidsmusikkmiljøet og en fra verdensmusikk-miljøet. Ligger det i dette at samtidsmusikk og verdensmusikk heretter skal inn som målgrupper for ordningen, og vil det i så fall bli tilført ekstra midler til dette?

Vi understreker at vi stiller oss bak Kulturrådets fokus på verdensmusikk. Dette er viktig og riktig. Imidlertid bør en satsing på dette feltet etter vår mening skje ved tilførsel av nye midler til tiltak for denne typen musikk, og ikke ved å integrere dem i allerede rendyrkede og velfungerende ordninger som i utgangspunktet har knappe rammer. Vi kan nevne Musikkverkstedsordningen som forvaltes av Norsk Musikkråd som et godt eksempel på hvordan dette kan gjøres. Konsertaktivitet, som TTF-ordningen støtter, er i seg selv brobyggende og antirasistisk.

Det har ikke vært noen form for dialog mellom Norsk Kulturråd og de miljøer vi representerer i forbindelse med noen av disse oppnevningene. Vi er heller ikke kjent med de interne prosessene som har vært i Kulturrådet i forbindelse med oppnevningene av råd og utvalg, eller hvilke kriterier som har blitt vektlagt ved utvelgelsen av medlemmer. Flere av organisasjonene innenfor rytmisk musikk har på et tidlig tidspunkt henvendt seg til både Kulturdepartementet og Norsk Kulturråd om forventningene vi hadde til de forestående oppnevningene.

Vi presiserer at vår kritikk ikke gjelder de oppnevnte, men de som oppnevner.

Vi har i dag sendt en anmodning om et møte med Norsk Kulturråd for å diskutere den oppståtte situasjon og hva som kan gjøres for å oppnå en dialog i framtiden..

Stein Andreassen, Norsk Rockforbund
Terje Haakonsen, NorgesNettet
Jan-Erik Haglund, Gramart
Tore Nordvik, Musikernes fellesorganisasjon
Siri Eriksen, AKKS
Eivind Brydøy, Music Managers Forum
Øivind Stålsett, Norsk Musikkråd

Av - Red. Foto/illustrasjon: