- Neppe i tråd med vårt renomme som fredsmeklernasjon
NRK-produsent Sigbjørn Nedland har klare synspunkter og tanker omkring den omstridte konsertavlysningen på Oslo-klubben Cosmopolite søndag kveld, da det sveitsisk-jødiske bandet Kol Simchas skulle ha opptrådt. - Dette var en avlysning som ikke burde ha skjedd. Verken israelere eller palestinere var involvert i dette. Jeg betrakter det likevel bare som en glipp fra Rikskonsertenes side, der jeg ikke tror de skjønte hvor alvorlige reaksjonene ville bli, mener produsenten og spesialisten på verdensmusikk.

Det politiske klimaet har vært opprørt den siste tiden med den pågående striden og konflikten mellom israelere og palestinere i Midt-Østen. Etter terroraksjonene mot World Trade Center og trusler om aksjoner mot jøder, har redselen spredt seg verden over.

- Jeg kan forstå at det fra arabisk hold kan være reaksjoner i forhold til israelske musikere og kanskje også tilsvarende andre veien, innrømmer Nedland.

Likefullt mener NRK-produsenten, som er en av landets fremste eksperter på israelsk, jødisk, palestinsk og arabisk kultur og musikk, at handlingen på søndag var overopphetet.

- Denne gruppen kan imidlertid ikke blandes inn med israelsk politikk. Det er en sveitsisk gruppe der to av medlemmene er jøder, etter hva jeg vet. Dermed er det helt urimelig og foreta seg noe slikt.

Sigbjørn Nedland synes ikke norske spillesteder eller konsertarrangører uten videre har frihet til å sette seg over den til enhver tid gjeldende politikk i sitt hjemland.

- Jeg kan ikke se at det finnes noen allmenn aksept i Norge i dag for en boikott av verken Israel eller israelske kulturuttrykk. På samme måte som med Sør-Afrika under Apartheid-regimet, kan det være interesse og argumenter for en slik boikott. Det har imidlertid ikke vært fremme og oppe til diskusjon i seriøs sammenheng.

Sørlendingen er enig med politikerne som mente at Cosmopolite og Rikskonsertene skulle ha kontaktet politiet og søkt beskyttelse, men vil ikke gi seg inn i en altfor tydelig vurdering av faresituasjonen ved gjennomføring av et slikt arrangement.

- Jeg har ikke kunnskap nok til å vurdere hvorvidt det faktisk eksisterte en reel trussel for at noe skulle kunne skje under denne konserten, men mener at om så var tilfelle måtte man søkt å beskytte seg mot slike trusler i stedet for å avlyse hele arrangementet.

Nedland mener at både Rikskonsertene og Cosmopolite må ta selvkritikk og hente lærdom fra denne hendelsen.

- Så langt jeg kjenner saken vil jeg si at både Rikskonsertene og Cosmopolite er de ansvarlige i denne saken. Jeg tror dette er en sak der de involverte ikke har vært klar over hvor alvorlige reaksjonene i ettertid ville bli. Jeg betrakter det som en glipp fra Rikskonsertenes side og legger ikke noen dypere mening i det.

NRK-produsenten vil ikke blande inn myndigheter eller andre deler av øvrigheten.

- Dette er en sak i første rekke mellom arrangører og utøvere i en opphetet situasjon. Det er naturlig at det kommer sterke reaksjoner fra utøvere etter en slik hendelse, men vi får la det bli med det. Derfor føler jeg ikke at det vil være naturlig at myndighetene griper inn i etterkant.

Setter denne hendelsen nasjonen i vanry på den internasjonale politiske arena?

- Det bli for sterkt å si at dette setter Norge i vanry internasjonalt. Jeg tror ikke nødvendigvis dette blir så lagt mye merke til i utlandet. Det er likevel neppe i tråd med vårt renomme som fredsmeklernasjon.

Vil hendelsen få konsekvenser for fredsarbeidet som ble iverksatt og opprettet gjennom Oslo-avtalen, Music Channel-samarbeidet som du selv var involvert i, og den fellesopptredenen som de israelske og palestinske musikerne hadde under fredsprisutdelingen for noen år siden?

- Dette er jo en reaksjon som ikke involverte noen av partene fra Midt-Østen. Derfor tror jeg ikke denne saken vil forandre arbeidet vi la ned med Oslo-avtalen, Music Channel eller fredsprisopptredenen til de israelske og palestinske musikerne. Men det er klart at man stiller seg laglig til for hold og kan få kritikk for å blande sammen begrepene israelsk og jødisk. Det er vel hovedfaren her.

Mer om Nedlands arbeid som produsent - blant annet for Rikskonsertene - kan du lese her.

Av Jan-Olav Glette Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Genre\Folk / Traditional\Ethnic, Interviews, Politics