GramArt: - 360-avtaler må skape en merverdi for alle parter
INTERVJU: Såkalte 360-avtaler er et sentralt tema i platebransjen for tiden, og diskuteres blant annet på bransjetreffet MIDEM som pågår i disse dager. Der befinner også Elin Aamodt seg. Hun er daglig leder i GramArt, og sier til Ballade i dag at det er svært viktig å være bevisst på balansen mellom rettigheter som overdras og hvordan selskapene skal oppfylle sine forpliktelser overfor artisten.
Elin Aamodt, GramArt, 2008 (234x400)

Av Bjørn Hammershaug

Som omtalt i gårsdagens Ballade er en 360-avtale en avtaleform i vekst, og som innebærer at plateselskapet tar seg mer enn bare plateutgivelsen, inkludert eksempelvis management, booking, publishing og merchandise.

- Vi stiller oss noe undrende til hypen rundt såkalte 360 avtaler, sier Elin Aamodt, daglig leder i GramArt. Sammen med GramArts jurister og rådgivere er hun for tiden på musikkbransjetreffet MIDEM, der dette temaet er mye diskutert.

I likhet med jurist Lars Fjeldstad i gårsdagens Ballade minner også Aamodt om at dette ikke er en ny avtaleform.

- Ut fra siste ukes presseoppslag, kan det se ut som 360 avtaler er et nytt fenomen. Dette er en gammel avtaleform, og innebærer at selskapene søker full kontroll over artistenes karriere, og GramArts rådgivende avdeling har i mange år representert artister i avtaler som varierer over modellen. For eksempel er det ikke uvanlig at management også fungerer som bookingagent for artisten, og i visse tilfeller fungerer som et plateselskap. Det er heller ikke uvanlig at et plateselskap også krever forlagsrettigheter, sier Aamodt.

Ikke entydig

Aamodt minner om at 360 avtaler ikke har en klar definisjon:

- ”360-avtaler” er ikke et enhetlig begrep, men brukes om avtaler som omfatter flere sider av en artists karriere, sier hun.

Aamodt mener at slike avtaler ikke må være motivert av kompensasjon for sviktende inntekter, men skape merverdi for partene:

- Det er essensielt at selskapet har et velfungerende apparat til å ivareta de forpliktelsene de påtar seg ved slike avtaler. Uten kyndig kompetanse og ressurser til å utføre sine forpliktelser, er fallhøyden stor for begge parter. Skal et selskap jobbe over flere felt, er det avgjørende å finne frem til en riktig modell og en balansert avtale som ikke låser artistens muligheter, sier Aamodt og minner samtidig om den pågående konflikten mellom Robbie Williams og hans plateselskap.

Vil påvirke prosessen

GramArt har over lengre tid vært i dialog og forhandlinger med sentrale aktører i musikkbransjen om dette temaet. Dette er en viktig prosess, og GramArt følger utviklingen tett. Dette vil også bli tema på GramArts kurs under by:Larm.

- Det er svært viktig at artistene vet omfanget og betydningen av hvilke rettigheter som overdras i en slik avtale. Det er derfor viktigere enn noen gang at artistene tar kontakt med dyktige rådgivere før de signerer en slik avtale, sier Aamodt.

Det er viktig å huske at musikk handler om kommunikasjon av uttrykk og følelser mellom artistene og publikum. Vi ønsker at artistene fortsatt skal beholde innflytelse over sin karriere, avslutter Elin Aamodt.


(Mer om den pågående konflikten mellom Robbie Williams og EMI finnes for eksempel i denne saken fra engelske The Times.)

Av Bjørn Hammershaug Foto/illustrasjon:
Music Industry, Genre\Popular Music, Conferences / Seminars\Outside Norway, Organizations, CD Releases