Plateåret 2007: Krokodilletårer
DEBATT: - Også i bokbransjen går diskusjonen varmt. Der snakker de om krokodilletårer fra norsk media fordi avisene har fått kritikk for sin lanseringsjournalistikk. Journalistene og redaktørene på sin side mener det er forlagene som styrer avisene. Tydelige paralleller til musikkbransjen, med andre ord. Så noe må det jo være? Dette skriver Marit Karlsen i denne kommentaren til Håkon Moslets innlegg om selvgodhet i platebransjen.
Marit Karlsen 07 (240x214)

Av Marit Karlsen, Trust Me Records

Formidling av kultur og underholdning er mer komplisert enn det som later til å være Håkon Moslets yndlingsgeskjeft; å sette salgstall opp mot hverandre.

Hans innlegg bekrefter han selv som en kulturelt ensidig sjef i NRK. Han avslører nok en gang et arrogant syn på musikk og formatering.

Folk flest

Ved siden av formatering og musikkpolitikk uttaler den NRK-ansatte seg rett som det er om hvordan plateselskapene bør jobbe og hvordan de skal vise muskler (uten at jeg fortsatt vet hva han mener med å vise muskler).

Han gir i bunn og grunn et uttrykk for at plateselskaper, og/eller aktører i kulturfeltet generelt, ikke vet hva vi driver med fordi vi sysler med det som ikke folk flest vil ha. Og plateselskapene rister oppgitt på hodet over journalistenes prioriteringer.

Selv har jeg ikke sagt at norske journalister er en gjeng med idioter, men jeg skriver i mitt forrige innlegg at norsk media etter mitt skjønn er blottet for mot og selvtillit i sine valg og prioriteringer. I sær NRK (TV og radio) som er en lisensfinansiert kanal med klare retningslinjer de ikke følger. Men akkurat den biten, som er den viktigste i denne debatten, svarer NRK ikke på.

Definisjonen av suksess

Som plateselskap opplever jeg stadig å få høre hva som er suksess og hvordan jeg skal få suksess.

Veldig mange, og Moslet i sær, mener de har oppskriften. Jeg på min side mener for eksempel at musikkjournalister ikke har noe som helst grunnlag for å si hvor mange debutanter jeg eller andre selskaper bør signere. Det er også jeg selv som definerer min egen suksess.

Som et nærliggende eksempel hadde 2000 solgte plater av debutanten Rockettothesky vært en suksess. Det er vanskelig å selge 1000 plater i butikk i Norge i dag. Snart er vi oppe i 8 000 totalt solgte i Norge av Rockettothesky.

Det at NRK P3 først ikke ville spille henne fordi noen mannlige formatører mente debutanten hadde en alt for enerverende vokal, er for øvrig ikke en selvgod eller triumferende opplysning, men en del av historien.

Marit Karlsen driver Trust Me Records.

Av Marit Karlsen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate