- Quart gir 48 mill. til Kristiansand¨
Siden våren 2006 har Agderforskning jobbet med en rapport om verdiskaping og ringvirkninger av Kristiansands Quart-festival. Rapporten som nå er ferdig, konkluderer ikke overraskende med at Quart genererer svært mange penger til Kristiansand-regionen. "De indirekte økonomiske ringvirkningene for Kristiansands – området er på nesten 50 millioner", står det å lese i rapporten, som også beregner at "de indirekte økonomiske ringvirkningene av 15 år med Quart – festival sannsynligvis ligger nærmere en halv milliard". - Det er sannsynlig å regne store effekter av Quart for det sosiale og kulturelle miljø, turisme, regionens identitet og selvbilde, og en positiv vekst i byens omdømme overfor andre, skriver Agerfosknings Mats Aronsen i dette sammendraget av rapporten.
Quart-publikum 2002 (Foto: www.quart.no) (300x225)

Av Mats Aronsen, Agderforskning

Prosjektrapport nr. 08/2006 Quart 06 – mer enn musikk

Verdiskaping og ringvirkninger

Rapport 1. november 2006

Sammendrag
Quart er Norges største festival, og har vært det i mange år. Quart er også sommerens store party – helg, Quart har de største banda og de sterkeste konsert – opplevelsene, Quart har den sterkeste kommersialiseringen og høy blondine – faktor. Quart har betydd et gjennombrudd for metallmusikk i Norge. Ulike uttalelser om Quart, ulike nyanser, alle kanskje sanne? Mange andre nyanser og virkeligheter finnes opplagt også. Agderforskning har forsøkt å avdekke noen flere.

Sommeren 2006 ble festivalen avviklet med stor suksess, både musikalsk, arrangementsmessig og økonomisk, i følge både rapporter fra media og festivalen selv, og etter observasjoner med våre egne øyne og ører. Det ser også ut til at det skulle bli den siste festivalen med Toffen Gunnufsen som festivalsjef. De siste måneders begivenheter knyttet til hans avgang og etableringen av en ny og konkurrerende festival i Arendal innleder et nytt kapittel i historien om Quart – festivalen. Det passer i så måte godt at det var denne sommeren Agderforskning gjennomførte første del av et forskningsprosjekt om Quart, med særlig fokus på den verdiskapning og de ringvirkningene, først og fremst økonomiske, som festivalen står for.

Når vi nå har studert Quart siden våren 2006, både de økonomiske sidene og andre forhold knyttet til festivalen og dens betydning, og nå også høsten 2006 registrerer både antall og intensitet på de reaksjoner som kommer i media, på webblogger på internett og blant folk i vanlig daglig samtale, knyttet til Toffen Gunnufsens avgang og etablering av Hovefestivalen i Arendal, virker det opplagt at denne festivalen står svært sterkt i folks bevissthet. Det kan virke som om ”angrepet på Quart” treffer mange mennesker i selve ”ryggraden”, og utfordrer Kristiansands image.

Det slår oss at selv om størrelsen på den økonomi som genereres og de ringvirkningene som kan sees er svært store, er dette sannsynligvis langt fra det viktigste bidraget fra Quart. Man kan kanskje til og med stille seg spørsmålet om det er andre ting enn selve musikken som er viktigst ved Quart? Kanskje det verken er det økonomiske eller musikalske bidraget til Kristiansand og Sørlandet som er Quart – festivalens viktigste aktivum, men kanskje et vesentlig bidrag over mange år til et endret og ”modernisert” selvbilde av det å være fra Kristiansand og Sørlandet, og et bedret omdømme i nasjonen som helhet? Og kanskje rett og slett et stort og positivt kulturarrangement som dette er et sted for nye møter, sosiale relasjoner og vennskap, forelskelse og sommerlige ferieopplevelser i en ny og hyggelig kontekst? Og ikke bare for de såkalt vellykkede, som man fort kan fristes til å tro når man ser seg rundt på det sommerkledde og ungdommelige publikum. Som en av de publikummerne vi intervjuet fra samfunnets skyggesider fortalte oss:

"Quarten gir mersmak på et liv uten rus."

En sterk og kanskje overraskende uttalelse som vitner om at positive og unike kulturopplevelser har mer å tilby enn man kanskje tror. Slik har Quart betydning på regionens sosiale og kulturelle miljø, i vel 15 år har festivalen øvd sin påvirkning på Kristiansand og omegn, og nærmest hele tiden dyttet på grensene for sømmelighet og modernitet. Utallige historier og "skandaler" er knyttet til festivalen, men også store konsertopplevelser og fellesskapsopplevelser for svært mange ungdom og unge voksne fra distriktet og landet forøvrig. Festivalen har også trolig hatt betydning for befolkningens egen oppfatning av seg selv og sin identitet, og ikke minst andres oppfatning av Sørlandet og sørlendingen.

Samtidig har Quart som den store rockefestivalen i hjertet av sommer-Norge øvd en stor tiltrekning på ungdom fra hele landet i årevis. Som leder i Norsk Rockforbund Monica Larsson uttalte på vår dialogkonferanse under festivalen:

"Quart har gjort det normalt for norske ungdommer å gå på festival "

Quart har vært gjennom mange faser i sin utvikling, og til dels turbulente år med økonomiske og andre problemer. Til tross for dette har festivalen hele tiden hatt ord på seg for å levere kvalitetsmusikk og store opplevelser hvert år. Sommeren 2006 fremsto også festivalen, sett med våre øyne, som en svært veldrevet og hyggelig festival, med stort sett meget fornøyde publikummere og samarbeidspartnere i det offentlige og i næringslivet. Konsertavvikling og tilleggsaktiviteter virket solid og gjennomtenkt, den visuelle og miljømessige profilen var gjennomgående positiv, og publikum så ut til å både trives og også oppføre seg bortimot eksemplarisk. Byen Kristiansand fikk også strålende skussmål fra de vi intervjuet og snakket med under festivalen, med et lite unntak for et høyt prisnivå som en del reagerte negativt på. Som en av våre forskere uttalte en av de siste dagene.

Framtida for Kristiansand må være lys, iflg hva Quartpublikum mener om Kristiansand – snittet ligger på over 5!

Faktisk ligger snittet på 5,24, hvor 1 er elendig og 6 er glimrende, i vår litt uhøytidelige og ikke helt vitenskapelige ”terningkast – undersøkelse” på tampen av våre intervjuer. Det tyder vel uansett på at Kristiansand fremstår som en svært innbydende sommerby for de aller fleste av dem vi snakket med. Våre undersøkelser tyder også på at Quartfestivalens økonomiske betydning er vesentlig, og at denne typen kulturarrangementer og ”hendelsesbaserte” attraksjoner i en voksende opplevelsesøkonomi kan generere store ringvirkninger også for andre under gitte rammevilkår.

Det er all grunn til å understreke at kildene til feilmarginer er betydelige i våre undersøkelser, i og med at det er mange forhold som ikke kan undersøkes i sin helhet, men nødvendigvis må bygge på framskrivninger av data fra et utvalg (for eksempel ca 1 % av festivalpublikum i vår publikumsundersøkelse). Dessuten baserer vi oss på antakelser om publikums og andres forbruksmønster når vi beregner ringvirkningseffekter til Kristiansandsområdet, riktignok med modeller basert på tidligere forskning og undersøkelser, og etter grundige overveielser fra vår side. Det kan allikevel være fornuftig å regne med en feilprosent på inntil 10 – 15 % (pluss/minus).

Det er uansett feilmarginer åpenbart at Quart festivalen har et betydelig økonomisk omfang og gir store ringvirkninger.

Våre studier tyder på at:

● den direkte verdiskapningen i Quart 06 er på snaut 40 millioner NOK (beregnet til kr 39 100 000).

● den totale økonomiske betydningen av Quart 06 er på ca 100 millioner NOK (beregnet til kr 100 300 000).

● de indirekte økonomiske ringvirkningene for Kristiansands – området er på nesten 50 millioner NOK (beregnet til kr 48 200 000).

● den økonomiske betydningen av den mer – oppmerksomhet som Quart gir Kristiansand er svært stor, - bare verdien av pressedekningen alene kan sannsynligvis regnes til 10 - 15 millioner årlig.

● de indirekte økonomiske ringvirkningene av 15 år med Quart – festival ligger sannsynligvis nærmere en halv milliard NOK etter dagens pengeverdi.

● det er sannsynlig å regne store effekter av Quart for det sosiale og kulturelle miljø, turisme, regionens identitet og selvbilde, og en positiv vekst i byens omdømme overfor andre.


Oppfatningene om Quart – festivalen er også svært positive i de miljøer vi har studert:

● Representanter fra offentlige myndigheter som vi har intervjuet er alle svært positive til festivalen og mener den har stor betydning for kultur, reiseliv og næringsliv i Kristiansand og for profilering og merkevarebygging av byen mot omverdenen. De peker spesielt på potensialet for en bedre utnyttelse av Quarts kompetanse på andre samfunnsområder. De fremfører ingen negative sider ved festivalen i denne sammenheng.

● I vår litt uhøytidelige ”terningkast – undersøkelse” scorer Quart svært godt blant publikum både som helhet (5) og hva gjelder konsertopplevelsene (5,8), litt lavere mht festivalcampen (4,2) og prisnivået (2,7 – hvor 2 er dyrt og 6 er billig).

● Kristiansand som by scorer også høyt (5,2).

Av - Red. Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Festivals, Genre\Popular Music