Gramophone Awards til Andsnes
Leif Ove Andsnes er tildelt den prestisjetunge engelske Gramophone Awards 2000 for sin innspilling av Haydns pianokonserter nr. 3, 4 og 11 med Det Norske Kammerorkester på EMI. Prisen, som ofte kalles den klassiske musikkindustriens Oscar, gir Andsnes en betydelig annerkjennelse i det internasjonale musikkmiljøet fra et av verdens ledende musikktidsskrifter.

I juryens begrunnelse heter det bl.a.:

Joyously accomplished music-making, and an irresistible tonic to boot, this lovely recording just stretched ahead of its closest rival (the Busoni Piano Concerto with Marc-André Hamelin on Hyperion) to take this year’s Concerto Award.

As his marvellous anthology of five Haydn sonatas abundantly revealed (05/99, and short-listed in the Instrumental category of last year’s Gramophone Awards), Leif Ove Andsnes is a delectably persuasive champion of this still under-estimated repertoire.

Drawing some exhilaratingly crisp and keenly observant playing from the admirable Norwegian Chamber Orchestra, Andsnes brings a scintillating poise, wit and bracing purposefulness to all that he surveys. Finales, certainly, fizz with energy and bravado (try the D major Concerto’s teasingly humorous Rondo all’Ungarese), while there’s no missing the extra grandeur and vaulting ambition Andsnes locates in the opening Allegro of the really fine G major Concerto of 1784. Most striking of all, though, are the slow movements, especially the Largo cantabile of the F major Concerto, whose ornate passage work Andsnes floats with an intimacy and pellucid beauty to leave you gasping with wonder. Another peach of a disc, then, from an outstandingly gifted artist, who just seems to get better with every release.

Du kan lese mer på Gramophones egne hjemmesider her.

EMI Music stakk for øvrig avgårde med hele fem av i alt tolv priser under Gramophone Awards 2000.

- Vi er jo kjempeglade for dette, forteller Unni Hopmoen ved klassiskavdelingen til EMI Norsk A/S. - Leif Ove Andsnes har jo vært nominert tidligere, så jeg syntes det var på sin plass at han vant denne gangen. Ekstra morsomt var det jo at også Det Norske Kammerorkester står sentralt her, slik at det nærmest ble dobbelt norsk i kategorien for beste konsertinnspilling.

Leif Ove Andnes tok seg for øvrig fri fra sabbatsåret sitt for å spille et utdrag fra en av Haydns pianokonserter under Gramophone-arrangementet.

Av Aslak Oppebøen Foto/illustrasjon: