Musikkpressen vokser
I mai håper det ferske rockebladet Monster Magazine at en spennvidde fra Dimmu Borgir til Steely Dan skal rettferdiggjøre et opplag på 10.000 eksemplarer. Også det nye hip hop-magasinet KingSize har ambisiøse planer.

Historien om norsk musikkpresse er nesten utelukkende en historie om idealisme og økonomiske problemer. Men historien skremmer ikke nye idealister i å komme på banen. Siste tilskudd på stammen heter Monster og KingSize, begge papirmagasiner som dekker henholdsvis rock og hip hop.

- Vi håper å fylle et hull i markedet, men det er veldig vanskelig og jeg skjønner ikke at vi tør. Vi satser på et opplag på 10.000 eksemplarer annenhver måned, på rundt 70 A4-sider med intervjuer, artikler og anmeldelser, sier Geir Larsen, redaktør i det planlagte Monster.

- Vi har allerede fått bra respons fra plateselskapene, og satser på rundt 20 prosent annonser, fortsetter Larsen, og avslører samtidig at Steely Dan og Dimmu Borgir blir blant hovedattraksjonene i første nummer, som etter planen skal være ferdig i første halvdel av mai.

Morten "Diesel" Dahl fra TNT er utgiver. Redaktør Larsen forteller at målet er å opprette redaksjoner i Danmark og Sverige, og på sikt utgi bladet på tre språk. Håpet er også å tjene såpass med penger at man har råd til å lønne redaksjonssjefene. Monster har allerede distribusjonsavtale med Narvesen i Norge, mens situasjonen i Sverige og Danmark er uavklart.

- Vi ønsket et forum med bredere profil enn de som eksisterer i dag. Scream er for eksempel et rent metalblad, mens vi satser på å dekke hele spennvidden innen rock. Vi vil satse på norske og utenlandske band, nytt og gammelt, og også skrive mye om retroting og nyutgivelser for å fange interessen til gamlerockera. Men det blir lite techno og hip hop, forteller Larsen.

Desto mer hip hop blir det i KingSize. Første nummer er allerede ute, en statusrapport over det norske hip hop-året 2000 med intervjuer med artister som Tungtvann, Pen Jakke, Madcon, Klovner i Kamp, Apollo med flere. Magasinet er bygget på hip hopens fire grunnstener, rap, graffiti, DJing og breaking, som alle har sine respektive seksjoner i bladet.

- Planen var opprinnelig å lage et undergrunnsblad på 30 sider uten farger og annonser, men det skjedde så mye i norsk hip hop i fjor at det este til 80 sider, fet design og dyr trykk, forteller Julian Kibsgaard, altmuligmann i KingSize.

Responsen var heller lunken da Kibsgaard forsøkte å selge inn ideen til potensielle annonsører før utgivelse, og ting ble ikke bedre av at to-tre annonsører trakk seg rett før utgivelse. Selv om ingen av de over 20 bidragsyterne får betalt for innsatsen, er det trolig at nummer én ender med underskudd.

- Nå når bransjen og media har sett at bladet ser bra ut, er alle i hundre. Jeg tror neste utgave blir et knallnummer.

År én for KingSize er tenkt som tre temanumre, hvor neste blir en historisk gjennomgang av norsk hip hop, med intervjuer med banebrytere som Tommy Tee, Sean og Pay2. Også årets tredje nummer blir et temanummer.

- Vi ønsker å "schoole" folk om norsk hip hop, og mener vi har langt bedre kunnskaper om hip hop enn andre medier. Går det bra i år, håper vi å fortsette med et mer normalt magasin i 2002 med amerikanske intervjuer og anmeldelser i tillegg til den norske profilen.

KingSize distribueres ikke gjennom Narvesen, men har heller valgt å satse på 25 hip hop-relaterte butikker i de største stedene i Norge, samt å benytte seg av nøkkelpersoner på 30 mindre steder. KingSize satser på denne måten å bygge opp et eget hip hop-distribusjonsnett for blader, stickers, flyers og lignende.

Av Øyvind Holen Foto/illustrasjon: