Music Export Norway: – Må bli bedre på markedsføring
INTERVJU: Det digitale markedet åpner for nye muligheter når det gjelder norsk musikkeksport, mener Inger Dirdal. Hun er daglig leder i Music Export Norway som blant annet styrer med internasjonale eksportfremstøt av norsk musikk. Dirdal har et positivt syn på utviklingen i bransjen, og ser heller nye muligheter i dagens digitale marked. - I stedet for å fokusere mest på fysiske produkter må det satses mer på å gjøre norsk musikk tilgjengelig der det selges digitalt, sier Dirdal.
Music Export Norway Norway Now tag (400x309)

Av Bjørn Hammershaug

Ballade har den siste uken sett litt nærmere på mulighetene for utenlandske platekjøpere å anskaffe fysiske utgaver av norsk musikk på nett. De største platekjedene kan ikke tilby fullverdige tjenester til store markeder som for eksempel USA og Australia. Tilbudet dekkes dermed i stor grad av Musikkonline som både tilbyr digitale nedlastningstjenester, og formidler fysiske plater via de enkelte plateselskapene.

Music Export Norway har som formål "å være et service- og kompetansesenter for eksportører av norske musikkprodukter". Selskapet skal dessuten tilrettelegge internasjonale eksportfremstøt, og blant annet bistå med å tilrettelegge forholdene for norsk eksport av norske innspillinger.

Ballade spurte Inger Dirdal, daglig leder i Music Export Norway, om hvilket syn de har på det dårlige tilbudet av fysiske plater til utenlandske kjøpere.

- Tilbyderne av musikk på nett driver business som først og fremst er rettet mot det norske markedet. De har ingen moralsk forpliktelse for å selge norsk musikk til utlandet. Det er også forståelig sett fra et forretningssynspunkt. Taper de penger på slik salg, så går det ikke. Sånn er verden, sier Dirdal til Ballade.

Nye muligheter

Dirdal ser på Musikkonlines tilbud som en positiv mulighet for utenlandske platekjøpere av norsk musikk, men har forståelse for at salg av fysiske plater ikke er noe det satses voldsomt på i dagens marked:

- Denne utviklingen er helt forståelig. Platemarkedet er inne i en dalende trend når det gjelder salg av fysiske produkter, noe som gjør det vanskelig å få avtaler med de store distributørene. Når markedet minsker er det heller ingen grunn til å satse på dette.

Hun mener det snarere må satses sterkere på å gjøre norsk musikk tilgjengelig digitalt.

- I stedet for å fokusere mest på fysiske produkter må det satses mer på å gjøre norsk musikk tilgjengelig der det selges digitalt. Phonophile og Musikkonline har i så måte gjort en god jobb, og norsk musikk er bedre representert enn mange andre små land. Vi må se på dagens situasjon som en god mulighet for norsk musikkeksport, sier hun.

- Når ledd som post, frakt og toll på en måte forsvinner, så dukker det opp nye muligheter. Men vi må da jobbe enda bedre med å markedsføre hvor musikken er tilgjengelig.

Inger Dirdal forklarer at mange trodde Music Export Norway ble opprettet for å markedsføre salg av norske CD-plater, men at oppgaven deres er å markedsføre norsk musikk generelt.

- Dette kan skje på mange måter; digitalt, musikk i film etc. Hovedfokuset vårt er å jobbe bedre for å vise norsk musikk internasjonalt. I våre møter med den internasjonal bransjen ser vi at de tradisjonelle kanalene endres. Vi vet også at folk hører på mer musikk enn noensinne. Et mål blir derfor å gjøre gangen fra den kreative utøver til sluttbrukeren så lett som mulig, samtidig med at den kreative enden får ordentlig betalt for det. Det skjer ikke av seg selv. Men vi ser mange og nye muligheter i dagens musikkmarked, understreker Dirdal.

Music Export Norway eies av FONO, IFPI, NOPA, MIC, MFO og GramArt.

Av Bjørn Hammershaug Foto/illustrasjon:
Music Industry, Export, Organizations, CD Releases, Outside Norway