Vil ha 100 nye rytmiske stillinger
Norsk jazzforums landsmøte sist helg vedtok å jobbe for 100 nye faste stillinger for "rytmiske musikere" fram mot 2014, mot dagens 10-12 stillinger. - Vedtaket er ambisiøst, men ikke tatt i betraktning antall stillinger i det klassiske feltet, mener styreleder Odd Erik Hansgaard i Norsk jazzforum.
Odd Erik Hansgaard_halvfigur (Foto: Ann Iren Ødeby) (300x)

Av Carl Kristian Johansen

Ballade har tidligere skrevet om Musikernes Arbeidsutvalg (MAU) som er et uformelt forum hovedsakelig bestående av musikere organisert i Norsk jazzforum. MAU ledes nå av saksofonist Håkon Kornstad. MAU har tidligere i år fremmet et krav om 200 nye stillinger for rytmiske musikere her på Ballade.

MAUs arbeid danner grunnlaget for vedtaket som ble gjort på landsmøtet til Norsk jazzforum i Trondheim denne helgen. Der ble det vedtatt at Jazzforum skal jobbe for etablering av 20 rytmiske stillinger i hver av de fem jazzregionene i Norge. Det vil si at målet er 100 nye rytmiske stillinger innen 2014.

Styreleder i Norsk jazzforum Odd Erik Hansgaard sier at bakgrunnen for vedtaket er at man ser et behov for mer rytmisk musikk i Norge. En lik løsning vil også fungere desentraliserende, mener Hansgaard, noe som betyr at man ikke nødvendigvis må til de store bysentrene, spesielt Oslo, for å få spillejobber. Og:

- Vi opplever at det utdannes mange nye flinke folk innen det rytmiske området, og de trenger arbeid, sier Hansgaard.

- Disse musikerne bør kunne inngå i for eksempel musikkskolene, der vi vet at det er svært få med profesjonell rytmisk bakgrunn som underviser. Dette vil være en fin greie for å heve musikknivået, sier Hansgaard.

Styrelederen sier at Norsk jazzforum ikke har regnet på hvor mye stillingene vil koste, og det finnes heller ingen beregninger på hva 100 nye stillinger til rytmiske musikere på landsbasis vil koste administrativt. Hansgaard mener at mange av disse utgiftene kan knyttes opp mot allerede eksisterende virksomhet.

- Kostnadene på musikerstillingene er avhengig av stillingens prosentvise størrelse. Stillingene trenger ikke nødvendigvis være 100 %, de kan for eksempel ligge på 50 % slik at det er rom for å drive frilansarbeid.

Administrasjon av disse kan knyttes opp mot kulturadministrasjonene i fylker, kommuner og musikkskoler, mener Hansgaard, som sier at vedtaket på landsmøtet er ambisiøst, og at det vil bli knallhardt å oppnå tatt i betraktning at det i dag er 10-12 musikerstillinger for rytmiske musikere.

- Men på en annen side, ser man på antall musikerstillinger i klassisk musikk i Norge er det ikke veldig ambisiøst. I Stavanger er 83 slike stillinger, og de fikk ni nye på siste statsbudsjett, sier Hansgaard som en sammenligning.

Jazzforum jobber tett med de andre aktørene i det rytmiske feltet, blant annet gjennom utvikling av regionale kompetansesentre for rytmisk musikk, og i pressgruppen Samstemt!, der Norsk Rockforbund, Norsk folkemusikk og dansleag, Landslaget for Spelemenn og Ny Musikk er med.

I spørsmålet om 100 musikerstillinger er derimot ikke de andre rytmiske organisasjonen inkludert på nåværende tidspunkt, selv om Hansgaard understreker at disse skal være forbeholdt det rytmiske feltet generelt og ikke jazzmusikere spesielt.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Genre\Jazz