Total begrepsforvirring
INNLEGG: - Det er for tiden mye som skjer i den rytmiske musikkverden, og det er mange områder som skal gjennomgås, revideres og forbedres. Det er en hel del meninger og utspill rundt alt dette, noe som selvfølgelig er veldig naturlig og ikke minst veldig bra. Problemet er bare at det i debatten også hersker en god del forvirring rundt en del begreper, noe som BRAK mener er viktig at vi får nøstet opp i før debatten kan fortsette, skriver Frøydis Moberg i BRAK.
BRAK logo (stor) (350x195)

Av Frøydis Moberg, BRAK (Bergens Rockaktører)

Kristiansand kommune gikk 26.11.07 ut mot Kultur- og Kirkedepartementet (KKD) og hevdet at ”de regionale kompetansesentrene for pop/rock begynner å bli utålmodige” på framdrift for nettverksorganiseringen for sentrene. Saken ble fulgt opp av Stavanger kommune som også etterlyser framgang i organiseringen. Nå har både prosjektleder Arvid Esperø fra Rockmuseet i Trondheim og KKD har svart på tiltalen, og begge konstaterer at dette ansvaret ligger på Esperø.

Avklaring av begreper

Dette er vel og bra, men hva er det egentlig som diskuteres her? Sist vi sjekket så har det ikke vært oppe til debatt at de regionale kompetansesentrene skal organiseres under et Rockemuseum i Trondheim. Hvorfor i all verden skulle vi det? Et regionalt kompetansesenter har ingen felles agenda, arbeidsområder eller målsetninger med de regionale sentra for rock og pop, eller Rockmuseet i Trondheim.

Begrep som ”regionale sentre”, ”regionale kompetansesentre”, ”regionale kompetansenettverk” blir konsekvent brukt om en annen i debatten, og vi mener at det er viktig at vi avklarer hva som er hva her. For forskjellene er faktisk veldig store.

BRAK opererer med:
1. Regionale kompetansesentre for rytmisk musikk (BRAK-modellen)
2. Regionale kompetansenettverk (Samstemt!-visjonen)
3. Regionale sentra for rock og pop (museums og bibliotekmodellen)
4. Regionale nettverk for sentra for rock og pop (nettverk for museum og bibliotekene)

De regionale kompetansesentrene er åpne medlemsorganisasjoner og fungerer som interesseorganisasjon og hjelpeinstans for musikkmiljøene i sine respektive regioner. Kort fortalt så innebærer dette å arbeide politisk for å bedre rammebetingelsene for miljøene, samt å hjelpe med de problemstillinger et band, en arrangør, eller et plateselskap, booking, management etc skulle trenge hjelp til i det daglige. Sistnevnte gjøres bl.a gjennom kursing og generelt informasjonsarbeid.

Regionale kompetansenettverk er en visjon fra Samstemt!. Visjonen bygger på et ønske om å etablere regionalt samarbeid på tvers av sjanger. Oppgavene vil være ganske like i alle regionene da det dreier som om nettverksbygging og service ovenfor bransjen, arrangører og artister, i tillegg kommer mer spesialiserte aktiviteter i den enkelte region. Strukturen og organiseringen vil derimot variere i de ulike regionene. Dette arbeidet er under utforming i regionene.

Når det gjelder de regionale sentra for rock og pop så skal vi ikke ta på oss å forklare i detalj hva disse sentrene skal inneholde, for det er utenfor vår kyndighet. Men dette er museums- og biblioteksmodellene, som i dag i stor grad handler om digitaliserte opplevelsessentre - bevaring og presentasjon av norsk musikk.

Nettverksorganiseringen som er blitt debattert i media den siste tiden har omhandlet et nettverk av de nevnte regionale sentra for rock og pop, hvor arbeidet deres skal koordineres av Rockmuseet i Trondheim ved prosjektleder Arvid Esperø. De regionale kompetansesentrene har altså ingen tiltenkt eller ønsket rolle i dette nettverket.

Tungen rett i munnen

BRAK mener at det er utrolig viktig at vi, spesielt med tanke på Løken-utvalgets / KKDs gjennomgang av feltet, holder tungen rett i munnen og ikke blander begrepene om en annen. Derfor håper vi nå at denne avklaringen var til hjelp, og at debatten nå kan fortsette med at alle parter er inneforstått med hva det er vi faktisk diskuterer.

Vi dekker alle viktige behov for det rytmiske musikkmiljøet i Norge, selv om vi ikke har samme arbeidsområder og målsetninger. BRAK har full tillit til at de regionale kompetansesentrene, de regionale sentra for rock og pop og de framtidige nettverkene kan finne flere områder å samarbeide om i framtiden.

Av Frøydis Moberg Foto/illustrasjon:
Music Industry, Genre\Popular Music, Organizations