EMI og iTunes dropper DRM-sperrer
– Vi applauderer EMI og Apple, og oppfordrer alle andre aktører til å ta det samme svært viktige skrittet i opprydningen av det digitale kaoset som råder i dag, sier Torgeir Waterhouse i Forbrukerrådet, som har ført saken om DRM-sperrer helt til topps internasjonalt. EMI fjerner nå kopisperren fra musikken sin, mens Apple blir den første nettbutikken som selger den DRM-frie musikken. Hittil har iTunes brukt en digital sperre som kun tillater avspilling på Apples egen MP3-spiller iPod. Internasjonale kommentatorer kaller avgjørelsen som en sensasjon, som "vil endre alt".
IPod-illustrasjon (Foto: Tomas Lauvland Pettersen) (180x240)

Av Arvid Skancke-Knutsen

Forbrukerombudet i Norge har antagelig mye av æren for at EMI nå legger ut katalogen sin til musikksalg i MP3-formatet.

Forbrukerrådet har lenge kjempet for at forbrukerne skal få tilbake kontrollen med musikken de kjøper på nettet, uten å bli møtt med begrensninger som at man ikke kan spille den på utstyret man vil.

EMIs internasjonale kontor i London avholdt mandag en pressekonferanse, sammen med Steve Jobs fra Apple iTunes. Her ble det klart at man får en litt dyrere penge, rundt 12 kroner per låt, vil få adgang til å kjøpe lydfiler i MP3-format, som både har bedre kvalitet, i tillegg til at de ikke er bundet opp til spesifikke avspillere.


- Dette er en stor seier for forbrukere verden over, sier seniorrådgiver i Forbrukerrådet i Norge, Torgeir Waterhouse, til NTB.

- Da vi fra norsk side reiste saken rettet mot den norske delen av iTunes, var det umiddelbart klart at en avgjørelse i saken måtte bli global. Det faktum at offisielle norske myndigheter ga Forbrukerrådet medhold, gjorde saken internasjonal.

Ifølge NTB er dette første gang forbrukermyndighetene i Norge har reist en sak som har fått gjennomslag internasjonalt.

Forbrukerombudet oppfordret Apple om å legge om slik at musikk kjøpt på iTunes ikke utelukkende var låst til iPod. Såkalte Digital Rights Magagement-filer har også den ulempen at de åpner for digital overvåkning av media- og kjøpevaner på nettet, i tillegg til at filene i seg selv gjerne er av dårligere kvalitet.

Mange musikkfans jubler derfor nå over EMIs avgjørelse, samtidig som det spekuleres i om den også innevarsler siste krampetrekning i de store plateselskapenes langvarige kamp mot nedlasting via nettet.

- Dette handler ikke bare om iTunes og musikk, men om å hindre at forbrukerne blir stående rettsløse i det digitale samfunn, sier Waterhouse til NTB.

Han understreker ellers at avgjørelsen på ingen måte innebærer noe "fritt frem" for ulovlig nedlasting og annen piratvirksomhet.

- Det er en blindgate når noen har forsøkt å koble piratkopiering til det systemet som innebærer at man ikke kan bruke en lovlig kjøpt vare uten å måtte kjøpe en annen og helt spesiell vare i tillegg. Det er helt galt å si at fordi noen stjeler, kan vi lage problemer for alle dem som vil betale på lovlig måte.

Nettsalg av musikkfiler utgjør per i dag rundt 15 prosent av musikbransjens omsening i USA. Det er videre anslått at bare hver tiende nedlastede musikkfil er ervervet på lovlig vis - noe som nettopp kan skyldes den type begrensninger selskaper som selskaper som iTunes og EMI har lagt på sine produkter.

Også Thomas Gramstad fra Elektronisk Forpost Norge, som lenge har kjempet en hard og prinsipiell kamp mot de store plateselskapene i spørsmålet om DRM-tekologi og andre former for kopisperrer, synes generelt fornøyd med gårsdagens avgjørelse.

I så fall har han støtte fra mange internasjonale kommentatorer, som ikke nøler med å bruke storeord om EMIs avgjørelse.

- Dette kan være starten på en ny æra for forbrukerne, skriver The Boston Globe, mens senioranalytiker i Inside Digital Media rett og slett sier det slik:

- Ingenting vil bli som før.

Siden nyheten ble kjent 2. april, var det da også mange som først trodde at det dreide seg om en gedigen aprilspøk.

Det er foreløpig ikke kjent om EMI vil legge inn såkalt "vannmerking" på MP3-filene sine.

I så fall er kanskje seieren litt mer begrenset enn hva de første jubelrapportene tyder på.

Grundig bakgrunnsinformasjon finner du bl.a. på denne siden hos digi.no, eller ved å følge artikkellenkene nedenfor.

Av Arvid Skancke-Knutsen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Internet, Copyright, Organizations, Politics