Ubehagelig samarbeid i Galleri Wang
Komponisten Mark Adderley har skrevet musikken til to filmer signert Kebbe-kunstnerne Vanessa Baird og Mette K. Hellenes. Fra torsdag vises filmene i Galleri Wang i Oslo, under tittelen "Det er rimelig å kreve sannheten av et menneske". Adderleys ene verk er skrevet spesielt til dette prosjektet. - Vi er veldig fornøyde, sier Vanessa Baird til Ballade. - Mark har klart å reflektere figurene i filmen og forholdet mellom dem, i musikken. Musikken ble en seriøs kontrast til våre mer humoristiske ting, den er ganske rabiat i motsetning til filmen, som er mer stillfaren.

Av Hild Borchgrevink

Vanessa Baird og Mette Hellenes er to kunstnere som bor og arbeider i Oslo. Baird er født i Budapest 1943 og Hellenes i Trondheim 1945. Sammen driver de et lite galleri, men det de kanskje er mest kjent for, er Kebbe. Kebbe-prosjektet er i utgangspunktet to tegneseriefiguer laget av Mette Hellenes. Seriene handler om to venninner, Mette og Vanessa, som beveger seg rundt i Oslo med et skjevt blikk på seg selv og ytterst gjenkjennelige personer fra byens kunstmiljø. Disse to figurene kan også representeres av de to kunstnerne, i form av Kebbe-kunst, som salgsutstillinger, hørespill, radioteater og andre arrangementer. Nå har de altså laget to filmer med seg selv i rollene, til Mark Adderleys musikk.

Mark Adderley forteller at musikken ble skrevet ferdig først, og så har Baird og Hellenes laget filmen etter musikken. - Vi har jo jobbet både parallelt med Mark og selvstendig, sier Baird. – Da han leverte musikken til oss, sa Mark at vi bare måtte klippe i den og gjøre som vi ville. Men den var så bra at vi beholdt den som den var. Musikken er utagerende, mens figurene gjør veldig lite og sier ingen ting. Det er ingen dialog. Men musikken klarer å kommunisere hvordan de har det. Mark Adderley har fått med seg det ubehagelige, hvordan figurene både tiltrekkes av støtes fra hverandre. Musikken er ganske rabiat i motsetning til filmen, som er mer stillfaren.

Mark Adderley jobber etter eget utsagn veldig intuitivt. "Jeg komponerer uten hjelp av teknologi. Jeg er opptatt av kommunikasjon og av at musikken skal være tilgjengelig, og det fører meg inn i en dialog med utøvere og tilhørere,” har han sagt. Han vil gjerne utforske dybden i humor som emosjon, nyter det vulgære og groteske og ønsker en samtidsmusikk hvor det absurde kommer i fokus.

Det nyskrevne verket til Baird og Hellenes er skrevet for fagott og bratsj, som på en måte representerer de to karakterene. - Vi jobber jo veldig selvbiografisk, både Mette og jeg, sier Vanessa Baird. – Jeg opplever at jeg finner igjen noe av det hos Mark også, selv om det skjer gjennom musikk. Det har vært lett å jobbe med ham. Da vi begynte å lage filmen, trodde vi at den ikke kunne være lenger enn to-tre minutter, siden karakterene ikke gjør noe særlig. Noe av det eneste vi har gjort er å forsøke å fremstå som litt eldre enn vi er, ved hjelp av litt plastelina og grå hårfarge. Men med musikken ble det helt annerledes, hele filmen er blitt rundt ni minutter.

Til den andre filmen har Baird og Hellenes brukt et stykke av Mark Adderley som allerede var skrevet. Her har de klippet litt og lagt på noen lyder. - Vi vil spille musikken høyt, høyere enn hva som er vanlig til en kunstfilm. Men det er ikke noen musikkvideo, sier hun.

Vanessa Baird forteller at hun og Hellenes også har liggende ferdig manus til ikke mindre enn 15 kortfilmer, og de er så fornøyde med samarbeidet med Mark Adderley at de håper at han skal lage musikk til alle sammen.

Mer om kunstnerne Mette Hellenes og Vanessa Baird finner du på http://www.kebbelife.com, og Galleri Wangs hjemmesider er her.

Av Hild Borchgrevink Foto/illustrasjon:
World Premieres, Exhibitions