Arne Bendiksen: - Slik gjør Finland det
- Debatten om TONOs fordelingssystem for fremføringsvederlag viser at partene til dels står langt fra hverandre, mener artist og bransjenestor Arne Bendiksen. Han mener at man umiddelbart bør gå i gang med å finne fremtidige løsninger, og viser her hvordan TONOs motstykke i Finland, Teosto, har lagt opp sitt avregningssystem. Teosto sluttet med genre-klassifisering alt i 1993, men har en egen støtteordning for partiturmusikk.
Av Arne Bendiksen
Debatten om TONOs fordelingssystem for fremføringsvederlag viser at partene til dels står langt fra hverandre.
Man må umiddelbart i gang med å finne fremtidige løsninger.
Jeg fremsendte den danske løsningen til Ballade 20.03.06 - denne kan leses på denne lenken.
Nedenfor følger den finske, i regi av Teosto.
Begge løsningene går ut på å droppe genre-systemet, men er ellers ulike. Begge land har endret/forbedret sine løsninger etter hvert. Vi kan sannsynligvis spare tid og krefter på å studere løsninger i land vi kan sammenlikne oss med.
Teosto sluttet med genre-klassifiseringen i 1993, da avregningssystemet ble revidert. I denne sammenheng ble partene enige om følgende metoder som kompensasjon til en del rettsinnehavere.