Plateåret 2001: Nedgang for bransjen totalt
Grammofonplategrossistenes Forening har ved avslutningen av 2001 registrert et samlet salg på 12,2 millioner album. I forhold til 2000 innebærer dette en nedgang på 7% i verdi, og hele 9% i volum. Disse tallene omfatter både salg av CDer, kassetter, LPer og Mini-discer. For singlemarkedet er situasjonen langt styggere - med en nedgang på hele 15 % i forhold til milleniumsåret.
GGF har i 2001 registrert et samlet salg av norske produksjoner på 2,2 millioner album. Innspillinger med norske artister utgjorde dermed 18 % av totalmarkedet, og dette er en svak økning i forhold til 2000, skriver IFPI på sine hjemmesider i dag. Det klassiske repertoaret ligger på 4 % av totalen - en nedgang på 1 prosentandel i forhold til fjoråret.
For singler viser tallene et samlet salg på 0.9 millioner stk. Dette er en nedgang på 15 % i forhold til 1999.
Tallene representerer salg via såkalte hovedrapportører til GGFs Bransjestatistikk. Dette omfatter alle de store internasjonale selskapenes Norgesavdelinger, samt de fleste større, rent norske selskaper.
Med tillegg for øvrige aktører, stipuleres den samlede omsetning i 2001 av grammofonplater til forbruker, inklusive merverdiavgift, til ca. 1,9 milliarder kroner, skriver GGF.
Universal holder posisjonen
Det er fremdeles Universal som med klar margin er det største plateselskapet her hjemme - i hvert om vi lar være å regne Virgin inn under EMI-paraplyen. Sony kan vise til den klareste andelsmessige fremgangen av de multinasjonale selskapene, mens også Virgin og EMI går noe frem. Blant de mindre selskapene er det Edel, S2 og Zomba som viser den mest negative trenden.
Her følger en tabell for markedsandeler for fjoråret, basert på opplysninger fra GGFs årsstatistikk.
Selskap | Markedsandel 2001 | Markedsandel 2000 |
Universal | 24, 0 % | 24, 2 % |
EMI/Norske Gram | 17, 5 % | 17,0 % |
Sony | 15,1 % | 12,9 % |
Warner | 10,4 % | 11,6 % |
Virgin | 7, 4 % | 6,1 % |
BMG | 6, 6 % | 6,9 % |
Playground | 2, 5 % | 2,2 % |
Master Music/Naxos | 2, 3 % | 2,1 % |
Edel | 2, 3 % | 3,0 % |
MNW | 1, 9 % | 1,6 % |
Bonnier Amigo | 1, 6 % | |
Kirkelig Kulturverksted | 1, 6 % | 0,9% |
EMG Records | 1, 3 % | |
Musikkoperatørene | 1, 2 % | 0,9 % |
Tylden | 1, 1 % | 1,4 % |
Zomba | 1, 0 % | 2,4 % |
NUI | 0, 8 % | 0,6 % |
Stereo Recordings | 0, 3 % | |
S2 | 0, 3 % | 1,5 % |