Roxrevyens tronfølger

MusikkMisjonen tar i september over Roxrevyens rolle som NRK Petres musikalske flaggskip. Programmet vil beholde kunnskapsnivået fra forgjengeren, men favne bredere, ifølge programleder Kristin Winsents.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

MusikkMisjonen (foto: NRK)

Tidenes første utgave av MusikkMisjonen går over eteren mandag 3. september. Programmet er fristilt formateringen i Petre, og holder magasinform med reportasjer, intervjuer og minikonserter.

– Roxrevyen var et veldig godt program, men det ble litt for nisjepreget slik at flere band og musikkformer falt utenom, forklarer Kristin Winsents, programleder i nyskapningen.

– Vi beholder kunnskapsnivået fra Roxrevyen, samtidig som vi favner noe bredere. For eksempel gleder jeg meg stort til Aphex Twins nye album, men vi vil også vie mer kommersielle artister som Red Hot Chili Peppers, Travis og Radiohead oppmerksomhet, fortsetter hun.

MusikkMisjonen er ikke bundet til maksimumslengden på tre minutter som gjelder for reportasjer ellers i Petre-systemet. Winsents ser heller ikke bort fra at hele programmer kan vies enkeltartister eller temaer.

Til første sendeuke er allerede intervjuer med Mercury Rev, Danko Jones og Funkstörung klare, en akustisk studio-opptreden med Super Furry Animals planlegges og redaksjonen arbeider med stoff om norske artister som Motorpsycho og Rune Lindbæk. ”MusikkMisjonen gjør døren høy og porten vid og dekker så vel store stjerner som små, kjente som ukjente, unge som ikke fullt så unge. Pop, rock, elektronika og metal skal gå hånd i hånd” heter det i en pressemelding fra redaksjonen.

– Mitt inntrykk er at publikum i dag ikke tenker i nisjer og sjangre, det går for eksempel fint an å like både Destiny’s Child og Satyricon. Jazz vil også spille en rolle i MusikkMisjonen gjennom grupper som Jaga Jazzist, og vi kommer til å spille en god del klassikere. Blant annet leker vi med tanken om å presentere klassiske album.

Winsents forteller videre at det svenske tv-programmet ”Musikbyrån” er et forbilde, journalistisk sett, og at MusikkMisjonen også vil åpne for kritikk og debatt.

– Vi kommer til å ha plateanmeldelser, samt et ukentlig panel - bestående av meg, Julie Forchhammer fra EMI, Asbjørn Slettemark fra Faro Journalen og én til, avhengig av sak – som vil diskutere ukentlige saker. Vi vil også invitere til andre paneldebatter, presentere musikknyheter og invitere norske artister til å spille sine favorittplater.

Winsents innrømmer at programmet er en relativt kostbar satsing fra NRKs side.

– Til å være et kveldsprogram er dette ikke billig, og helt klart et økonomisk løft for NRK. Tidligere var kveldssendingene på Petre preget av en dj som spilte plater, mens MusikkMisjonen er et journalistisk magasinprogram.

Tidligere roxrevy-programledere som Gro Narvestad, Marit Karlsen, Harald Are Lund og Erik Eriksson blir ikke skjøvet ut i kulden. De tre førstnevnte får hver to timer til rådighet søndager, i henholdsvis ”Ambolt” ”Karlsens kabin” og ”HAL 9000”, mens Eriksson, alias DJ Friendly, fortsetter med tilbakelent elektronika lørdager kl. 08-11.

Fra og med september sendes MusikkMisjonen mandag til onsdag på NRK Petre kl. 2103 til midnatt. Terje Ramberg er produsent og reportere er Gro Narvestad, Totto Mjelde og Aage A. Wolff. Alle er kjente Petre-stemmer, med unntak av Wolff, som har bakgrunn fra Radio Nova og Avis1. Roxrevyens lyttertall svingte mellom 45.000 og 90.000.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om populærmusikk

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten