Thommessen, Olav Anton

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Olav Anton Thommessen (foto: Lisbeth Risnes, NMI)

Olav Anton Thommessen er en profilert komponist og kulturpersonlighet. Han står i fremste rekke blant norske komponister og har mottatt bestillinger fra alle de store norske orkestre og festivaler og fra institusjoner i utlandet. Hans omfattende kunnskaper om bl.a. musikkhistorie og filmmusikk har gjort ham til en ettertraktet lærer, foredragsholder og intervjuobjekt. Han er professor i komposisjon ved Norges Musikkhøgskole, hvor han har undervist siden 1972, og var lenge foreleser i operahistorie på Statens Operahøgskole. I 1980 startet han, sammen med Lasse Thoresen, kursene i sonologi ved Norges Musikkhøgskole.

Thommessen ble født i Oslo 16/5 1946. Som barn av en diplomat i utenrikstjenesten vokste han opp i utlandet, noe som i stor grad har påvirket hans liv og virke. Skolegang fikk han ved skoler i Tyskland, England og USA. Han begynte sine musikkstudier i 1964 ved The Westminster Choir College i Princeton, New Jersey. Året etter begynte han komposisjonsstudier ved Indiana University School of Music, med bl.a. Bernhard Heiden og Iannis Xenakis som lærere. I 1969 tok Thommessen Bachelor's degree i komposisjon. Han fortsatte å studere med Piotr Perkowski ved Musikkhøgskolen i Warszawa i 1970. I 1971-72 fulgte studier med Werner Kaegi and Otto Laske ved Instituut voor Sonologie i Utrecht, Holland.

Fra 1972 gjorde han seg mer og mer gjeldende som komponist med fremførelser ved festivaler og kjente orkestre: "Litt lyd" ble uttatt til ISCM - Verdensmusikkdager i London i 1972, "Opp-Ned" urfremført av Oslo Filharmoniske Orkester i 1973 og "Gjensidig" fikk Samtida Musiks Kvalitetspris og ble fremført ved Festspillene i Bergen i 1973. Etter dette gjennombruddet fikk han en rekke bestillinger. "Stabsarabesk", "En Plakatopera", "Maldoror", "Det Hemmelige Evangeliet", "Overtonen", "Et Konsertkammer" er viktige verk fra denne perioden, samt en tidlig utgave av "Hermafroditen", fremført ved Vadstena-Akademin i 1976.

På begynnelsen av 1980-tallet begynte Thommessen å benytte "kjent" stoff og sitater som utgangspunkt for noen av sine verker. De første verkene tilhørende hans helaftens konsert-opera "Et Glassperlespill" ble til: "Fra et Glassperlespill", med temaer fra Beethoven og Verdi, urfremført av Oslo Filharmoniske Orkester i 1980, "Makrofantasi over Grieg's a-moll" av Bergen Filharmoniske Orkester i 1981 og "Beyond Neon" av The Minnesota Symphony Orchestra i 1982. "Gjennom Prisme" ble komponert i 1983. Som festspillkomponist i Bergen i 1985 fikk han bl.a. fremført klaververket "EingeBACHt" og den endelige versjon av operaen "Hermafroditen", som Kungliga Svenska Operan hadde urfremført med stor suksess i Stockholm tidligere på året. Samme år ble scenemusikken til "Romeo og Julie" skrevet til åpningsforestillingen ved Det Norske Teaterets nybygg, "The Emerald Tablet" urfremført på Høvikodden og "Gnostic Fragments" og "The Phantom of Light" ble bestilt av Svenska Rikskonserter.

I løpet av siste halvdel av 1980-tallet ble Thommessen gjenstand for stor oppmerksomhet. Han hadde en rekke store bestillinger: Trompetkonserten "The Second Creation", operaen "Hertuginnen dør", bratsjkonserten "Ved Komethodet", synthesizerkonserten "Fra Oven" og orgel og cellokonserten "Gjennom Prisme". Dette førte til flere priser: Kritikerprisen for 1987. Familien Wilhelm Hansens Legat (1987), Lindemanprisen for 1989. For "Gjennom Prisme" mottok han Årets Verk 1989 i Norsk Komponistforening, en 2. Pris ved Rostrum i Paris og Nordisk Råd Musikkpris 1990.

Thommessen har vært styremedlem i Ny Musikk, Norsk Komponistforening og sittet i Statens Musikkråd. Han var blant initiativtakerne til Norsk Musikkinformasjon satt som styreformann for senteret i de viktige etableringsårene 1979-85.

1998
-
Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten