Orgelimprovisasjon med Nils Henrik Asheim

Når en av Norges mest profilerte komponister setter seg til orgelkrakken for å improvisere seg gjennom en hel konsert kan vi se frem til noen kraftutblåsninger som vi sjeldent hører i Oslo Domkirke. Årets motto for Ultima er Acoustic Spaces og det er akkurat hva man kan forvente å oppleve på denne konserten hvor klangbehandlingen i så stor grad avhenger av både orgelet og kirkerommet.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

NIls Henrik Asheim:

Nils Henrik Asheim gav tidligere i år ut CDen "16 pieces for Organ" hvor han improviserte frem stykker på orgelet i Oslo Domkirke. Platen, som er utgitt på selskapet Sofa, har fått strålende kritiker både i norsk og utenlandsk presse. Innspillingen blir av anmeldere sett på som banebrytende, Hild Borchgrevink velger i sin anmeldelse i Ballade.no å karakterisere innspillingen som “en liten instrumental revolusjon”.

Det er lang tradisjon i kirkemusikken for at organisten improviserer stykker, men Asheims bruk av orgelet må sies å være atypisk. Han utnytter lyden av mekanikken til å lage perkusive passasjer, lyden av luft som strømmer igjennom instrumentet og de store klanglige forskjellene i registreringen som på orgel, som nødvendigvis skjer i rykk og napp, blir også en del av musikken.

Man kan selvfølgelig ikke forvente å finne igjen materialet fra CDen på konserten. Asheim ønsker å starte hver improvisasjon med blanke kort slik at musikken skapes underveis i prosessen. Tenkningen som ligger til grunn for denne prosessmusiseringen er i følge Asheim forholdet mellom det han kaller kontrollert form og kaosform.

Med kontrollert form menes ikke at formforløpet er planlagt på forhånd, men at han med en gang han begynner å spille arbeider med materialet prosessuelt slik at den videre utviklingen blir en konsekvens av det forutgående. Når han benytter kaosform jobber han bevisst med det motsatte; ved å spille veldig raske figurer samt å gjøre komplekse skift blir det ikke mulig for ham å forutse det klingende resultatet. Det drivende elementet i kaosformen er utvelgelsesprosessen hvor han må velge mellom å forkaste en idé ved å la den bli stående alene og ukommentert, eller velge å utvikle den videre.

Asheim var i 1998 med på å innvie det nye orgelet i Oslo Domkirke som er bygd av det norske firmaet Ryde & Berg. Instrumentet er tilpasset den barokke fasaden uten at det er blitt et rent barokt instrument. Orgelet står i den nordiske orgeltradisjonen og har en lys men også monumental klang, samtidig som det også har mer allsidige stiltrekk. Dette gjør at instrumentet er velegnet både til 1700-tallsmusikk og til Asheims improvisasjoner.

Om improvisasjonene på CDen skriver Asheim:

Orgelet er en maskin som er bygd opp av tre hovedelementer, luft, mekanikk og piper. Alle disse er til stede i instrumentets klang.

Det fjerde elementet er "rom".

Stykket fremføres lørdag 12. oktober klokken 2100 i Oslo Domkirke.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om begivenheter

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten