Det nye Petre - en strømlinjeformet listekanal?

Petre-ledelsen kunngjorde nylig at Kanalen etter 1. september i år vil skifte skinn. "Karate", "Kaliber", "Junta" og "Holger Nielsens Metode", "Karlsens Kabin" og DJ Dust kuttes, og listemusikken får større plass, sammen med programmer om fotball og humor. Her forklarer musikksjef Håkon Moslet nærmere om den nye profilen. - Dette er brutalt, innrømmer Moset, men legger til: - Noen ganger må man miste de eldre for å få inn de yngre.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Håkon Moslet (Foto: NRK)

I en pressemelding Petre har sendt fra seg, heter det at man tar mål av dere å bli en "bred" kanal. De kuttene dere gjør på programmer med innhold utover musikk, erstattes i stor grad av løfter om ett nytt aktualitetsprogram. Kan du fortelle litt mer om dette?

- Mens programmer som Kaliber har hatt en fifty-fifty nyhets-/underholdningsprofil, vil det nye programmet ha en krystallklar og dagsordensettende nyhetsprofil, litt i samme gata som Her og Nå på P1. Det vil bli debatter, konfronterende intervjuer og fokus på aktuelle saker. Men det er på ingen måte riktig at dette blir det eneste nye programmet med innhold utover musikk. Petre får et nytt daglig morgenprogram, et nytt humorprogram og flere nye helgeprogrammer. I tillegg flyttes MusikkMisjonen nærmere primetime.

For å eksemplifisere litt; hvis dette nyhetsprogrammet skulle gått på denne uken, hva kunne man forvente å se på agendaen da?

- For eksempel studielånsrenta, den gryende motstanden mot Irak-krig, piratvirksomhet og hjemmebrenning av CD-plater, eller Blitz-demonstrasjonen nylig.

Og ellers har dere tenkt til å satse på fotball og stand up som bæresøyler for det nye Petre?

- Det du sikkert tolker som stand up, er vel vår kommende søndagssatsing på norske humortalenter. Den nye norske musikken og den nye norske humoren er viktige satsingsområder, Are & Odin er et eksempel på det siste.

Alle disse forandringene - er dette noe dere har konferert med lytterne eller målgruppen deres rundt?

- Det er klart vi har hatt enkelte undersøkelser, men mesteparten har vi kommet frem til på huset. Et eksempel på dette er den nye humorscenen på søndager, og fotballprogrammet vårt, som har arbeidstittelen "fotball og kjærlighet".

Som - utover det innlysende - kommer til å handle om hva?

- Det vil jeg ikke kommentere enda.

I forhold til de populære programpostene som nå forsvinner, finner Moslet det viktig å presisere at det er programmer, og ikke personer som blir kuttet. Holger-gjengen har fått tilbud om å lage Petres nye morgensending, og resten av menneskene som sto bak disse programmene "ligger i kabalen" for fremtidige, nye programmer allerede fra omstillingen 1 september.

Hvilken målgruppe er det dere sikter dere inn på med denne nye profilen?

- Fremdeles gruppen mellom femten og tredve.

Men nå ønsker dere å kvitte dere med en del av de som nærmer seg de 30, og heller bruke kreftene på å hanke inn flere av 15-åringene?

- Ja, det kan du godt si, det er en del av det å drive ungdomsradio. Det er veldig naturlig at en del av lytterne flytter over til P1 og P2 etter som de blir eldre. Dette er brutalt, men man må noen ganger miste de eldre for å få inn de yngre - gjorde vi ikke en del forandringer i den retningen av og til, ville vi ikke gjort jobben vår - som er å lage ungdomsradio.

Synspunkter? Innlegg? Har du en stemme som bør bli hørt i denne saken? Ta kontakt med Ballade!

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om bransjen

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten