Hiphop-hoder: Mikrofonkrigere

Ballade har fått lov til å bringe videre to artikler fra Øyvind Holens ferske bok "Hiphop-hoder; fra Beat Street til Bygde-Rap". I dette siste kapittelet kikker Holen nærmere på Hiphopens gladiatorkamper, nemlig battling. - Battling handler om å ta imot drit og levere det. En battle er en form for krig, der folk får ut følelsene, forklarer Equicez' F'EM one. Holen har fulgt denne svært spontane formen for rap i Norge og utlandet, og beskriver "grenen" som en boksekamp med ord, der den som målbindes grundigst, taper. Norsk kinopublikum kjenner kanskje fenomenet best fra filmen "8 Mile", men battling har vært en av hiphopens mange konkurransegrener i lang tid før dette - også i Norge, kan Holen fortelle.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Equicez, 2003

Av Øyvind Holen

"You don't need to battle me
You have to battle Multicyde"
F'EM one til Kapricon fra MadCon i finalen på Str8 Spittin' MC Battle 2000.

"I'm not a freestyler, don't rap for free"
E-40 i "Rappers' Ball", fra Tha Hall Of Game (1996)

"Om folk ikke klarer å ta en arrangert battle med godt humør trenger de en klem eller no'. En gruppeklem."
Jester til NRK 2. mai 2003.

Blå, torsdag 21. juni 2001: F'EM one fra Equicez sender onde blikk mot den danske rapperen PTA. Han er klar til å gå i strupen på dansken både med mikrofonen og nevene, og etter en knallhard finale med ekstraomgang i "norgesmesterskapet" i rap, Str8 Spittin', kåres F'EM som seierherre i battle-rap, engelsk klasse, for andre år på rad.

Norske kinoer, 2003: Rapperen Jimmy Smith Jr. tøffer seg foran speilet med New York-duoen Mobb Deep dundrende på walkmanen. Han slenger ut noen forsiktige rimbrokker, veiver med armene og setter et ondt blikk i sitt eget speilbilde. Spenningen blir for stor; Jimmy spyr magesekken tom på do og fryser som en kanin foran frontlyktene på en bil da han inntar scenen. Den håpefulle rapperen ydmykes av sin motstander i hiphopens svar på boksekampen: Et battle. Åpningsscenen i Eminem-filmen 8 Mile er et klassisk rap-battle, der rappere møtes til tvekamp og fornærmer hverandre på rim. Så avgjør enten dommere, publikumsresponsen eller en kombinasjon av disse hvem som vinner. Det norske miljøet hadde fostret fram selvsikre battlerappere som Equicez, Definite og Pen Jakke lenge før 8 Mile.

Etter at F'EM detroniserte Snowball i første runde på Blå, får han kraftig konkurranse av PTA. F'EM må ta imot så mange frekke meldinger at han forsatt er like sint på PTA etter at han har trofeet trygt i neven. Det ser ut som han er mest opptatt av å finne dansken, for å gi ham en fysisk oppstrammer framfor å hvile på laurbærne.

- Battling handler om å ta imot drit og levere det. En battle er en form for krig, der folk får ut følelsene. En rapper som ender opp på scenen mot meg er virkelig i problemer. Jeg mener ikke at jeg ikke kan bli slått, men skal noen slå meg bør han faen meg være rå, sa han etter seieren.

Siden 70-tallet har rappere, breakere, DJ-er og graffitikunstnere konkurrert om å være best. Grupper av breakere konkurrerte mot hverandre, mens graffitimalerne kjempet om å lage de flotteste piecene, dekorere flest t-banevogner og spre taggen sin. Platerytternes enorme lydanlegg konkurrerte om å spille høyest, mikse best og spille den heftigste musikken. De aller første rapperne og hiphop-DJ-ene fristilet nærmest fra dag én, og utover på 80-tallet begynte rappere også å fristile mot hverandre. MC-battling var født. Det første virkelig berømte rapperslaget sto mellom New York-rapperne Kool Moe Dee og Busy Bee Starsky i 1981 eller 1982. Kool Moe Dee hadde irritert seg over at Busy Bee lånte triks fra andre rappere og stadig gjentok publikumsfrierier som "what's your zodiac sign?" (hva er stjernetegnet ditt?). Rett etter en Busy Bee-konsert stormet han scenen, blant annet med følgende linjer:

"Everytime I hear it, I throw a fit
Party after party, the same ol' shit
Record after record, rhyme after rhyme
Always wanna know your zodiac sign
He changed the shit to your favorite jeans
Come on Busy Bee, tell me what that means
Hold on brother man, don't you say nothin'
I'm not finished yet, I gotta tell you somethin'"

Etter rad på rad med fornærmelser og friske meldinger, klarte Busy Bee til slutt bare å svare "shut up, shut up".

Etter hvert som stadig flere rappere fikk platekontrakt, ble battlekulturen svekket. Fenomenet opplevde et comeback i 1993, da flere radioprogrammer i USA åpnet for fristiling på direkten. Saafir, Supernatural og Casual var blant stjernene i den nye generasjonen battlerappere. Her hjemme er ikke battle-tradisjonene like lange, og MC-battles har ofte vært delt opp i to grener - omtrent som klassisk og fristil i langrenn: Rapping på engelsk og norsk. Enkelt fortalt er fristiling rapping uten manus, der to rappere på sparket prøver å overgå hverandre i meldinger.

Str8 Spittin' 2001 viste også at battle på norsk var prima underholdning. Faktisk så bra at den engelske grenen av Str8 Spittin' forvitret i skyggen av F'EM one, som ingen kunne måle seg med. Da F'EM ikke stilte i 2002, var engelskfinalen en parodisk fremvisning der finalistene nesten utelukkende lirte av seg skjellsord på engelsk. I Str8 Spittin' 2003 var det ingen engelsk klasse, men F'EM one og Palabras deltok med engelske rim mot de norske rimspytterne. F'EM stakk av med seieren igjen, i finale mot norskspråklige Triple P. Den norskspråklige fristilkongen er Magne Øyvind Flemmen (f. 1980) fra Sandefjord alias Definite. Han vant battlefinalene tre år på rad; i 2000, 2001 og 2002. Året etter deltok han ikke, men konsentrerte seg om å ferdigstille platedebuten Inkasso EP (2003).

Under Str8 Spittin' 2001 lekte Definite seg til finalen, men i semifinalen ble kampen mot Jester for jovial for dommer Daniel Gude.

- Jeg hadde lyst til å diske Jester og Definite, for de begynte å si at de var bestekompiser istedenfor å battle. Det er ikke battle, da må du legge vekt på ordene. Skal du ikke angripe noen, må du gjøre det overbevisende. Noe de ikke gjorde, forteller Gude.

Om semifinalen var jovial, var finalen mot Skranglebein fra Pen Jakke desto mer intens og amper. Det hadde lenge vært dårlig stemning mellom Pen Jakke og Definite, og publikum hadde strømmet til for å se det endelige oppgjøret. Det måtte to knallharde ekstrarunder til før Definite stakk av med en hårfin seier. Året før var det Pen Jakkes Ubåt som måtte bite i gresset, og i 2002 var det rapperen Kay Freddy Erikssen (f. 1980), alias Roma, som ble slått av Definite i finalen. Definite gjorde blant annet narr av MC Roma ved å påpeke at han hadde et navn som en hamburger på McDonald's.

- I utgangspunktet var battle en konkurranse i å rappe best, men i dag er hovedsaken å slenge drit om motstanderen på best mulig vis. Et knep er å grave fram informasjon om motstanderen. Da jeg konkurrerte mot den svenske rapperen Organism 12 på Øyafestivalen 2001, hadde jeg funnet fram en del info om dama hans. Det hjalp ikke. Han slo meg, forteller Definite.

Et battle er organisert som en blanding av fotballturnering og boksekamp, der rappere møtes på scenen to og to i kvartfinaler, semifinaler og en avsluttende finale. På battles i Danmark kan rapperne attpåtil rocke mikrofonen i en ekte boksering.

- Jeg begynte med battles fordi jeg ble imponert over at det gikk an å rappe rett fra hodet. Så lenge du kan prate, kan du fristile - i alle fall forsøke, forklarer Roma.

I USA anser flere rappere det å rime et skrevet vers over en hvilken som helst beat som fristiling, som flere "freestyles" på ymse mixtapes viser. Andre hevder det er lov å ha planlagt generelle ideer og temaer på forhånd, mens puristene mener tekstene må være 100 prosent improvisert. De beste blir uansett alltid mistenkt for å ha skrevet rimene sine på forhånd.

- Jeg er alltid blitt beskyldt for at jeg skriver rimene mine på forhånd, og at jeg ikke er noen ekte fristiler. Det er bare tull, men det er klart at du forbereder deg i en viss grad. Det hjelper å ha forhåndskunnskap om de du kanskje skal kjempe mot, men jeg tror jeg klarte å motbevise beskyldningene da jeg og Skranglebein i 2001 på sparket fikk i oppdrag å rappe om "videokamera" og "sigarettpakke". Et slikt oppdrag er selve ildprøven for en fristiler, sier Definite.

Battlerimene i 8 Mile, derimot, det var juks. De fleste var skrevet av New York-rapperen Craig G.

- Rappingen i 8 Mile har for høyt nivå til at det er realistiske battles for kjennere. Tekstene er så avanserte at det er vanskelig å tro dette framføres spontant, for det er nesten ingen som holder et så høyt og jevnt nivå i et battle. Vi snakker tross alt om en spillefilm, og skulle man filmet et 100 prosent realistisk battle ville det krevd utallige opptak for å bli godt nok for en film, sier Roma.

Hvorfor er konkurranseinstinktet så levende i hiphop? Teatersport og arktitektkonkurranser er det nærmeste vi kommer i kulturbildet ellers, mens "konkurranse" innen musikkbransjen er synonymt med tvilsomme konsepter som NM i luftgitar, Melodi Grand Prix, NM i rock og TV 2s Idol - med unntak av seriøse konkurranser for klassiske musikkutøvere. Den årlige talentmønstringen Zoom hevder bestemt at den ikke er en konkurranse, og i rockekretser er flinkis et skjellsord.

- Konkurranseelement har alltid vært viktig i hiphop, og innen denne sjangeren er det i større grad mulig å bryte med kravet til tekniske ferdigheter. Samtidig har man en del faste holdepunkter: Hva du sier, hvordan publikum reagerer, hvordan du legger ordene på rytmen og lignende, mener Definite.

Battlekulturen minner også om den eldre afroamerikanske tradisjonen playing the dozens, et spontant gatespill der det konkurreres i munnrapphet, fornærmelser og "morra di"-vitser. For ikke å glemme bertsolari-sangerne i Baskerland, som brukte sang som passiv motstand mot Franco-diktaturet.

- I USA i dag er battling en måte for ukjente rappere å skape seg et navn på. De som gir ut plater er sjelden med på battle lenger, og situasjonen er den samme i Norge, forklarer Definite.

Både Roma og Definite tror på sin side at 8 Mile vil ha mye å si for battle-interessen i Norge, men at det vil ta tid før resultatene blir synlige.

- Det er gøy hvis kidsa begynner å fristile, men de må ha tålmodighet. Du må regne med å bli knust i minst tre battles før du kan ha håp om å hevde deg, tror Definite.

Og hva driver en ekte battle-rapper? Ære, seiersrus og gleden over å være best og knuse sine konkurrenter.

- Vinner du et battle har du lov til å være breial og råtøff i trynet i ett år. Taper du, får du holde kjeft, flirer Definite.

Norske MC-battles (vinnere i halvfet):
Str8 Spittin' 2000, Blå 28. juni.
Engelsk finale: F'EM one vs. Kapricon
Norsk finale: Definite vs. Ubåt

Str8 Spittin' 2001, Blå 21. juni.
Norsk finale: Skranglebein vs. Definite
Engelsk finale: F'EM one vs. PTA

MC's Fight Night 2002, Blå 28. juli.
(Dette året ble Str8 Spittin' erstattet av det danske Fight Night-konseptet)
Norsk finale: Roma vs. Definite
Engelsk finale: Raw vs. MC Paps

Str8 Spittin' 2003, Rockefeller 30. april.
Finale: F'EM one vs. Triple P

Str8 Spittin' 2004, Blå 28. mai.
Finale: Nils m/skils vs DVD

"Hiphop-hoder - fra Beat Street til Bygde-rap" er utgitt på Spartacus Forlag. Teksten er bragt videre med velvillig tillatelse fra forlag og forfatter, og presenteres her i stadiet før aller siste korrektur.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om populærmusikk

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten