I konsertserien "Et eget århundre - Norsk orkestermusikk 1905-2005", hvor fem norske symfoniorkestre fremfører 20 store norske orkesterverk fra de siste 100 årene, spiller Kringkastingsorkestret, under ledelse av Rolf Gupta, Antonio Bibalos 2. symfoni. Konserten finner sted i Lindemansalen på Norges Musikkhøgskole kl. 18.00. Konserten overføres på NRK P2.fredag 14. januar
Av Elef Nesheim, professor, Norges Musikkhøgskole
- Jeg er en spontan komponist. Naturligvis anvender jeg alt som kan brukes, for kunsten er fri. Jeg er verken avantgardist eller konservativ, har Antonio Bibalo sagt om seg selv. Det er sikkert mye riktig i det, men vi skal være forsiktige med å legge for mye i uttrykket spontan komponist. En operakomponist, som griper et drama av August Strindberg, William Shakespeare, Henrik Ibsen, Henry Miller eller Tennessee Williams, og selv utarbeider librettoen som grunnlag for skaping av et musikkdramatisk verk, kan bare i noen grad være spontan. I et slikt arbeid er planlegging og kalkulasjon en forutsetning. Men hans brede og allsidige verkliste viser også hans eklektiske innfallsvinkel, der de fleste av samtidens stilretninger er representert, men i Bibalos egen uttrykksform. Hans musikalske ståsted er en fritonal modernisme med klare romantiske trekk. Samtidig bruker han gjerne elementer fra jazz, fra latinamerikansk musikk eller popmusikk. Schönberg, Scott Joplin og Bartók kan alle anes i Bibalos musikk. En slik bred palett av musikalske farger har vist seg å være et godt utgangspunkt for å arbeide med dramatisk musikk.
Gjennom variasjonen i musikalsk uttrykk forføres lytteren av Bibalos musikk. Mest kjent er operaene, Macbeth, Frøken Julie, Gespenster (Gjengangere), The smile at the foot of the ladder (Smilet ved stigens fot), Glassmenasjeriet og balletten Pinocchio. Men hans komposisjoner for piano, kammerensembler og orkester er utformet etter de samme teknikker, der lytteren selv må se for seg scenene og rollene, der komponisten former dramaets utvikling ved veksling mellom ulike roller og sceneskift.
Bibalo er en lidenskapelig amatørastronom og mange av komposisjonene har titler og beskrivelser som refererer til stjerner (”Antares” i Sonatina 2A) og stjernebilder (”Pleiadene” i Sonatina 2A). Ellers preger også nattstemninger svært mange av verkene (Sinfonia Notturna, Nocturne for Apollo, La Notte, Nocturne for stemme og piano) og satser i andre verk (”Nocturne” i 3 Hommages, ”Nattmusikk” i Autunnale og ”Poesie lunaire” i 4 Morceaux pour 7 musiciens).
Natten og mørket, elegi og poesi er stemninger som Bibalo har gitt uttrykk for. I et intervju med pianisten Anders Brunsvik sa Bibalo: ”Jeg elsker natten. Natten er et symbol for smerte og angst i mennesket.”
Til Norge med solid ballast
Antonio Bibalo ble født i Trieste i 1922 og utdannet seg ved byens musikkonservatorium, først og fremst som pianist. Men så kom krigen, 19-åringen måtte inn i hæren, og da Italia ble den tapende part, fikk han oppleve fangeleirene fra innsiden. Som pianist på en passasjerbåt mellom Trieste og Sydney møtte han en kvinnelig musikkstudent som anbefalte videre studier i London. Der fikk han Elisabeth Lutyens som komposisjonslærer, hun var en av de fremste modernistene i England i etterkrigsårene, og ga sine studenter et solid håndverk og god innsikt i moderne komposisjon. Bibalo fulgte hennes undervisning i fire år, samtidig som han utdannet seg som pianist og debuterte i 1955 med gode kritikker. Et ferieopphold i Norge sommeren 1955 førte til at han bosatte seg i Gon utenfor Larvik, og fikk etter åtte år norsk statsborgerskap.
Allerede i 1958 begynte han arbeidet med sin første opera The smile at the foot of the ladder til tekst av Henry Miller, som engasjerte ham i fire år. Det var derfor først mot slutten av 1960-årene han skrev kammermusikk og sin første symfoni Sinfonia notturna. Symfonien var inspirert av en av strofene fra Herman Wildenveys dikt Til natten:
Siste fra forsiden