Om Petre og klubbmusikken: - Norge for de dumme?

P3s behandling av DJ Sunshine skaper skarpe reaksjoner. - Denne gangen rammes landets beste musikkprogram for klubbmusikk," skriver Mats Johansen i et innlegg til Ballade. - Etter mitt syn burde NRK P3 gå i bresjen her hjemme for det nye, det spennende og det utfordrende. I denne stadig mindre verden hvor man ikke lenger først og fremst er et individ, men en forbruker, er P3s rolle viktigere enn den har vært noensinne, mener han.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

NRK1 skjermbilde

Av Mats Johansen, skribent i Groove.no

I allerede hardt vær sveiper en ny storm over musikklandet Norge. Denne gangen rammes landets beste musikkprogram for klubbmusikk - DJ Sunshine må trekke inn årene og finne en ny havn for sine toner. Sannsynligvis
kommer hun til å klare seg utmerket da klubbmusikken ikke på noen måte kan regnes som død. Selv om ledelsen i P3 tydeligvis tror det.

Det er nesten man får lyst til bryte ut i fortvilelse, "hva skjer'a?". Allmennkringkastingens radiofestning slakter enda en av sine utposter. I løpet av den siste tiden har norsk musikkjournalistikk/-radio mistet flere av sine viktigste stemmer. Sunshine stiller seg bak profilerte navn som Strangefruit, Gro Narvestad og Marit Karlsen som alle har forsvunnet fra den utvilsomt viktigste musikkformidleren her hjemme - NRK. Når man også regner med den brutale slakten av "Et Norge i krig" i dette mannefallet, er det en ting som står frem for undertegnede: Det særegne, unike og intelligente i norsk radio er i ferd med å dø ut.

I bunn og grunn burde ikke dette komme som noen overraskelse på de som følger med i mediaverdenens hverdag. TV 2, TVNorge og NRK er alle i heftig krig om seertallene i tidsrom når det ikke er noe på fjernsynet. Hvem er virkelig interessert i høre om hva Cecilie måtte mene om krig og fred der hun sitter foran en bluescreen i et lite studio klokka 04:00 natt til onsdag? De stiller spørsmål om når den norske grunnloven ble vedtatt og utbryter "det tiende riktige svaret får en kopp med logoen vår og en single av 'Schnappi das kleine krokodil". Dette er et direkte varsko for den norske intelligensen; spesielt med tanke på at det tok nærmere 15 minutter før man klarte å få ti riktige svar.

De norske kanalene bryter ikke nytt land her; hadde det egentlig vært så vel. Hadde de i det minste klart å fylle disse timene med noe som kunne ligne på innhold og intelligens. I stedet griper de tak i buksebena til de internasjonale gigantene som ser ut til ha bestemt seg for at "50 millioner fluer tar ikke feil - dritt er godt" eller noe i den dur. MTV har ikke lenger musikkprogrammer i sin prime time - de fyller på med Jessica Simpsons ekteskapelige hverdag, sossejenter i New York som blir uvenner og bruker hundretusener av kroner på bursdagen sin og programmer om hvor mye penger, hus og motorsykler Tom Cruise har. Særpreget til de som går mot strømmen tones vekk og ut til siden. I stedet fylles eteren og kabelsystemet opp med frosker på motorsykler, triviell r&b og generisk liksomrock som "hater pappa og roper på viktigheten av å være seg selv". Være seg selv nok, ja.

Hva har så dette med NRK P3 å gjøre? Alt.

Etter mitt syn burde NRK P3 gå i bresjen her hjemme for det nye, det spennende og det utfordrende. Etter mitt syn er det ungdommen som tross alt er fremtiden vår i denne stadig mer innsnevrede verden. I en hverdag som i dag er fullstendig global, mye takket være internetts kaotiske anti-struktur, er det stadig færre som ser ut til å gripe tak i sin mulighet til finne nye tråder å trekke i. I denne stadig mindre verden hvor man ikke lenger først og fremst er et individ, men en forbruker, er P3s rolle viktigere enn den har vært noensinne.

Som en allmennkringkaster for morgendagens generasjoner burde de være med på å utvikle den ungdommen som en dag skal være de som setter premissene for utviklingen av vår hverdag. Gi oss undergrunnens klubbmusikk, den svarteste metall, den særeste samtidsmusikk, de provokative reportasjene og de menneskene som faktisk har noe å si i dette pinlig tiltakende trendsirkuset som kalles Medie-Norge tilbake.

Gi folket en sjanse.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om politikk & debatt

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten