Samtidsfestivalen er i gang, Kaada med teatermusikk

I drøyt tre uker blir ny, norsk og utenlandsk dramatikk presentert på fire av Oslos teatre. Samtidsfestivalen arrangeres av Nationaltheatret, med støtte fra Norge 2005, og i samarbeid med Det Norske Teatret. Festivalen inkluderer også forestillinger ved Det Åpne Teater og Black Box, og består av totalt 23 oppsetninger. En av dem er stykket "Arv", der Kaada har levert nyskrevet musikk.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Sarah Kane:

Av Arvid Skancke-Knutsen

I tillegg til en rekke gjestespill, seminarer og samproduksjoner presenterer Samtidsfestivalen i år åtte rene festivalproduksjoner, som er iscenesatt kun for denne festivalen.

Ballade var tirsdag på førpremieren av "Arv", som hadde urpremiere på Det Norske Teatret i går kveld, 31. august. Gyrid Axe Øvstengs manus ble valg ut blant 70 tekster til oppføring ved Det Åpne Teater i 2005

Kaada, som bør være kjent både som soloartist og som tangentmann i hardtslående Cloroform, har skrevet ny musikk spesielt til denne forestillingen. Stykket er ellers en co-produksjon mellom Det Åpne Teatret, Det Norske Teatret og Nationaltheatret, som bidrar med én skuespiller hver.

Regie er ved Line Rosvold, som har oppført en rekke forestillinger ved forskjellige norske teatre, og dessuten var kunstnerisk leder for Norsk Dramatikkfestival.

Dagsavisen intervjuet Kaada og Rosvold i forkant av premieren, der Kaada, som etter utsagn synes at "det er noe patetisk med hele teater-konseptet" (!), kommenterte forskjellen på å lage musikk til film og teater:

– Når du lager filmmusikk er premissene ofte lagt på forhånd, men når du er en del av en teateroppsetning er ting i forandring hele tiden. Det er mer organisk, du kan være med på å prege spillet mer. I «Hawaii, Oslo» var de lydstrekkene som funket best der hvor skuespillerne hadde hørt musikken før de spilte scenen. De beveger seg mer musikalsk da, mente Kaada.

"Arv" spilles 1., 2., 6., 7., 8., 15. og 16. september klokken 20, og dessuten 3. og 17. september klokken 18.

Samtidsfestivalen tok til alt 24. august, og varer frem til 17. september. Det har bl.a. alt vært urpremiere på Jon Fosses nye stykke "Svevn", og Norgespremiere på den britiske forfatteren Michael Frayns "Demokrati", om forholdet mellom den tyske forbundskansleren Willy Brandt og hans spiondømte sekretær Günter Guillaume. Denne helgen spilles også de to eneste forestillingene av Jo Strømgrens nye stykke "Hospitalet", som omtales som en burlesk blanding av kaudervelsk språk, dans og teater.

Ferdigspilt er Peter Handkes snart førti år gamle "Publikumsutskjelling". Det er også det scenisk portrettet av den omdiskuterte Nobelprisvinneren Elfriede Jelinek, med en forestilling som tok utgangspunkt i flere av Jelineks skuespill, bl.a. hennes tre siste, "Das Lebewohl", "Der Tod und das Mädchen" og "Babel".

Men fremdeles gjenstår mange høydepunkt og sterke opplevelser. En annen omdiskutert dramatiker under årets Samtidsfestival er britiske Sarah Kane, som begikk selvmord i 1999, bare 28 år gammel. Hun etterlot seg ikke mer enn fem teatertekster - som likevel synes å bli stående som nøkkelstykker i vår tids teater, der Kane nærmest disikerer vår samtid med barberblad-skarp observasjonsevne, og et sjelden talent for råskap, hudløshet og konfrontasjon. Stykkene hennes blir gradvis mer nakne: Fra det sjokk-artede kammerspillet i debutverket "Blasted" (1995) og "Cleansed" (1998) til kommunikasjonssammenbruddet i "Crave" (også 1998), og ned i det endelige mørke med "Psychosis 4:48", som først ble fremført etter hennes død.

"Psykos 4:48", som stykket heter i svensk utgave, spilles i Malersalen i Nationalteatret fredag 2. september. Det er et gjestespill fra Svenska Riksteatern, i regi av Melanie Mederlind, og med Annika Hallin fra filmen "Vinterkyss" i stykkets eneste rolle. I Prøvesalen på Det Norske Teatret 7. september spilles også "Fedras Kjærleik" (Phaedras Love) fra 1996, der Kane gjør sin opprivende og høyst moderne vri på Senecas klassiske historie, der dødslengelsen og det nevrotisk erotiske kolliderer på voldsomt vis.

Mens de to forestillingene av "Psykos 4:48" alt skal være utsolgt, spilles "Fedras kjærleik" flere kvelder, i regi av Runar Hodne. I hovedrollene finner man bl.a. Nicolai Cleve Broch, Ane Dahl Torp og Britt Langlie.

Interesserte som vil orientere seg mer i Samtidsfestivalens omfattende program, kan gå videre til www.samtidsfestivalen.no.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om populærmusikk

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten