Lerche, Sondre

Del artikkelen på:
                    |     Mer

I 2004 kom Sondre Lerches andre album ''Two Way Monologue'' ut til svært gode anmeldelser

Høsten 2002 ble Sondre Lerches ''Faces Down'' sluppet i England og USA, og Rolling Stone plasserte det som det sjette beste debutalbumet det året

Sanger, gitarist og komponist, f. 05.09.1982 i Bergen. Han ble tidlig musikkinteressert, og begynte å spille offentlig som 14-åring på Café Opera i Bergen. På repertoaret sto låter av a-ha. Hans Petter «HP» Gundersen tilbød Lerche å spille inn plate, overbevist som han ble av låten «Locust Girl», og det var HP og Jørgen Træen som produserte. Under by:Larm i Bergen i 2000 spilte Lerche med bandet Side Effects. Under Quart-festivalen samme år fikk han være oppvarmer for Beth Orton.

Debutsinglen «You Know So Well» kom i desember 2000, og You Know So Well EP ble sluppet på nyåret 2001. Under by:Larm i Tromsø 2001 fikk han enormt mye oppmerksomhet, låten «No One’s Gonna Come» ble en radiohit. Som gymnasiast ønsket han å gjøre ferdig skolegangen før han slapp debutplaten sin. Faces Down kom i september 2001, og gled rett inn på 2. plass på VG-lista. På lanseringsturneen hadde han med seg sitt faste band The Faces Down med Kato Ådland (gitar, Little Sister, Sissy Wish), Morten Skage (bass, Animal Farm, The Roadrunners) og Ole Ludvig Krüger (Radiofantomene) på trommer.

Sent 2001 ble Lerche for første gang presentert for et utenlandsk publikum, Transmisicales i Renne, Frankrike og Faces Down ble lansert i flere europeiske land. På hjemmebane ble det Spellemannpris i klassen årets nykommer, og under Spellemann-showet sang han «Modern Nature» i duett med Nathalie Nordnes. Senere samme år fikk han gleden av å synge nok en duett, denne gangen med barndomsfavoritten Morten Harket under a-ha konserten på Ullevål Stadion, hvor Lerche var oppvarmer. Låten var «Locust».

Høsten 2002 ble Faces Down sluppet i England og USA, hvor tidsskriftet Rolling Stone roste albumet, og i oppsummeringen av musikkåret 2002 plasserte det som det sjette beste debutalbumet det året. Dette førte til en intensiv turnering i statene som ble avsluttet på South By South West i Texas i 2003. Sommeren ble brukt til nok en USA-turné, som oppvarmer for Nada Surf og Ed Harcourt, og på sensommeren spilte han oppvarming på tre Elvis Costello-konserter i Canada.

I november kom en ny EP (bare utgitt i USA og Canada), Don’t Be Shallow EP, med Cole Porters «Night And Day» fra 1932 som eneste helt «nye» låt. Men rett over nyttår 2004 kom singlen «Two Way Monologue» til svært gode anmeldelser. Albumet med samme tittel kom en måneds tid senere, også dette til svært gode anmeldelser. Two Way Monologue er gitt ut i 29 land og kom på det internasjonale musikktidsskriftet Uncuts liste over de 50 beste albumene som ble gitt ut i hele verden i 2004. Etter turnering i Skandinavia, Europa og Nord-Amerika, ble det opptreden på Nobel-konserten, hvor han fikk møte et av sine forbilder: Tony Bennett. Året ble avsluttet med en intimkonsert i Bergen sammen med Julian Berntzen, før han flyttet til New York.

Faces Down (Virgin, 2001)
Two Way Monologue (Virgin, 2004)
Biografien er hentet fra "Norsk pop- og rockleksikon" fra Vega Forlag (2005). Redaktører for boken er Siren Steen, Bård Ose og Jan Eggum. Bidragsytere er Willy B, Arvid Skancke-Knutsen, Øyvind Holen, Svend Erik Løken Larsen, Vidar Vanberg, Marta Breen, Trond Blom, Eirik Kydland, Bård Ose, Siren Steen og Frode Øien. Boken kan kjøpes hos bokhandlerne eller bestilles direkte fra www.vegaforlag.no.
Del artikkelen på:
                  |     Mer