Kristiansandsgruppe, startet 21. desember 1986 kl. 20.10 (!), bestående av Ivar Mykland (sang), Lars Årdal (tangentinstrumenter), Rune Bergstø (bass), Alf Solbakken (gitar) og Rich Nordskog (trommer). I tillegg var lysmannen Jarle Johansen og lydmannen Harald Hempel (eks ►Lily & The Gigolos og parallelt med i The Passsengers) for bandmedlemmer å regne, ettersom deres arbeid var avgjørende for Munchs kunstneriske uttrykk. Munch var et av få kunst-/industrirock-band i Norge, og blant de ledende innen feltet. Bandet startet sin egen platelabel – T23, som ble et samlingspunkt for beslektet og annen musikk fra landsdelen.
En drøy uke etter at bandet ble startet scenedebuterte de på Kilden i Arendal, dette til tross for at tre av medlemmene aldri hadde spilt noen instrumenter før. Fra starten av var det teatrale elementet sentralt hos Munch, bandet som tok navnet fra Edvard, og etter sigende ville lage musikk og opptredener som stemningsmessig sto i stil med hans bilder. I 1987 kom deres selvtitulerte debutalbum i 500 vinyleksemplarer. Her hjemme ble platen gjenstand for blandet kritikk (men er i dag et ettertraktet samlerobjekt), mens den vakte stor begeistring andre steder i Europa. En redigert utgave (ny rekkefølge + en ny låt og to nyversjoner) av Munch ble året etter utgitt på tyske Dossier – et plateselskap med nær tilknytning til Atonal-festivalen i Berlin. (Førsteutgaven av Munch ble for øvrig gjenutgitt på CD av Tatra i 1993.)
Etter LP-en Excessive Mobility (1990) og CD-en Tree (1991) ble bandet oppløst, til tross for at musikkpressen i Munch hadde sett et «norsk Einstürzende Neubauten eller Laibach». Munch holdt avslutningskonsert på Rockefeller i Oslo 06.12.1991. Opptak fra denne konserten ble utgitt på CD av Tatra i 1992. Samme år kom dBUT med den doble kassetten Moments Of Movement – en blanding av demo- og liveopptak. Det hører med til historien at bandet ble offisielt oppløst 21. desember 1991 kl. 20.10. Ellers finner man spor etter Munch på samlealbumene T23 – Samleplate (1988), Dossier II (1989), Serious Statements And Silly Symphonies (1991) og på videoen A Golden Shower From Norway (1993), utgitt av Bootleg TV.
I 1992 startet Mykland multikunst-foretaket Kristiansand Kunstkommando (KKK) sammen med Ole Johan Skjelbred-Knudsen og Henrik Rafaelsen. KKK var et forsøk på å kombinere teater- og rockekultur, og har gjennom det siste tiåret stått for performanceteater, musikk, installasjoner, filmprosjekter etc., og har hatt oppdrag for Rikskonsertene, opptrådt flere ganger på Roskildefestivalen, på en rekke Quart-festivaler – en festival de på flere vis har vært med på å forme (Film-Quart er et konkret resultat av KKKs virke) – samt Ultima-festivalen og en rekke teaterfestivaler. KKK har samarbeidet med så ulike artister i norsk kulturliv som ►Helge Gaarder og Jo Strømgren Kompani. Bidragsyterne har kommet og gått, og alle medlemmene i Munch har vært innom. KKKs siste prosjekt Retromancer (2001) – en industriell teatermonolog – ble kreert og fremført av Mykland, Årdal og Hempel.
Mykland ga dessuten ut et ambientalbum under navnet A Trip Outside i 1993. Alf Solbakken og Lars Årdal har vært sentrale medlemmer av den såkalte Quart-familien helt fra festivalen startet opp som Quadradurmusivalen i 1991.
Munch (T23, 1987)
Munch (Dossier, 1988)
Excessive Mobility (T23, 1990)
Tree (T23, 1991)
Live (Tatra, 1992)
Moments Of Movement (dBUT, 1992)
Siste fra forsiden