Skuespiller, revyartist og visekunstner, 25.12.1913–24.03.1976, født i Alvdal og oppvokst på Høvik ved Oslo. Arvid Nilssen var en av norsk revys fremste komikere, og et revytalent vi knapt har hatt maken til. Han fikk sitt gjennombrudd i en russerevy i 1935. Lokalt var han da allerede kjent for sitt 10-ørestilbud til dem som klarte å la være å le når han skar grimaser. Sammen med bl.a. ►Einar Rose, ►Per Kvist og ►Lalla Carlsen representerte han bindeleddet mellom kabaret- og teatertradisjonen fra det tidlige Chat Noir- og Klingenbergmiljøet, og til det mange kaller revyens gullalder på 30-tallet. Arvid Nilssen hadde en svært personlig form i sin vise- og revykunst, med sin mimikk og ofte «veltalende» stumhet på scenen. Ved siden av engasjement på Chat Noir og Edderkoppen deltok han i turnélivet, spilte inn filmer, og var en kjær gjest i utallige radioprogrammer. I sine senere år medvirket han også i flere TV-programmer. Sketsjen «Uteligger'ne», der han er ►Kari Diesens stumme motspiller, er en gjenganger i NRKs underholdningsrepriser.
I populærmusikksammenheng forbindes han først og fremst med «På Enerhaugen» av ►Alfred Næss fra revyen Folk skal trives(1960), og med ►Finn Bøes og ►Bias Bernhofts vise om trikkekonduktøren («Bare døtt på!»), og ►Arild Hagas vise «Stortingsgatens Mona Lisa». Det finnes ikke så mange grammofonplater med hans populære visetolkninger, men noen har vi, bl.a. «Det er’n Lauritz» (Telefunken) og «Omsetnings-skatten» (Columbia).
Siste fra forsiden