Trond Okkelmo: - Rolf Wallin kunne selges mye bedre!

Verken Musikkinformasjonen MIC eller forlaget til Rolf Wallin gjør nok for å fremme den profilerte komponisten i utlandet, hevder Trond Okkelmo, direktør for Norsk teater- og orkesterforening, i dette leserinnlegget. Her etterlyser han en total oversikt over hvor og når Wallins verker har blitt fremført. - Den som vil vite i hvor stor utstrekning disse verkene har blitt spilt av norske og utenlandske orkestre tror formodentlig at slike opplysninger finnes på Musikkinformasjonssentrets hjemmeside, men da leter de forgjeves, skriver Okkelmo. Innlegget er tidligere publisert på scenekunst.no, og bringes her videre med artikkelforfatterens tillatelse.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Rolf Wallin with balloon 2005

Av Trond Okkelmo, direktør for Norsk Teater- og orkesterforening

Denne uken starter Oslo-Filharmoniens spesielle satsing på den norske komponisten Rolf Wallin i sesongen 2006-2007. At nettopp Wallin er utpekt til storsatsingen er naturlig. Han har en rimelig stor og variert verkproduksjon og er den av de nålevende norske komponister ved siden av Arne Nordheim som nok oftest omtales i media - hvilket har gjort at han har et navn utenfor den snevre krets. Det hjelper også at hans musikk synes velegnet til å kommunisere med et lyttende publikum og at han i positiv forstand er en ”håndverker” som også kan skrive for symfoniorkester. Og nettopp orkesterverker må jo til for at et symfoniorkester som Oslo Filharmoniske Orkester skal kunne progammere en ”Wallin-festival”.

Med litt sans for statistikk konstaterer jeg at Rolf Wallins seks orkesterverker så langt er fremført 23 ganger (?) siden de ble urfremført. I alt ca. 15 dirigenter har stått for jobben hvorav tre: Salonen, Welzer-Möst og Gilbert er internasjonale størrelser, men listen vil øke til fire når Jukka-Pekka Saraste er ferdig i Oslo-Filharmonien i kveld. Alle de fire store norske symfoniorkestrene har spilt verker av ham, mens Kringkastingsorkestret glimrer med sitt fravær hvis tilgjengelig informasjon er korrekt.

Ingen smitteeffekt
Jeg konstaterer videre at en av Norges aller mest profilerte nålevende komponister – også internasjonalt - med orkesterverk på repertoarlisten - har fått disse seks verkene fremført i seks land utenom hjemlandet: Finland, Sverige, USA, Storbritannia, Island og Østerrike (nordiske orkestre på turne). Om Rolf Wallin og norsk musikkliv skal være fornøyd med det resultatet skal jeg ikke mene noe om. Men Wallin konkurrerer med veldig mange nålevende komponister på det europeiske marked, for ikke å snakke om størrelsen på markedet hvis vi drar inn USA og resten av kunstmusikkverden. Der ute finnes det faktisk ikke mange nålevende komponister som kan sies å ha et så internasjonalt solid navn at de fremføres villig vekk av flere av verdens symfoniorkestre – for ikke å nevne de ledende orkestrene. At størrelser som Salonen, Gilbert og Welser-Möst ikke har dirigert Wallins verker andre steder enn de har gjort, viser oss bare at om ett orkester får en dirigent til å dirigere et Wallin-verk, så betyr det ikke at de tar det med seg til andre orkestre de gjester.

En ting vet jeg sikkert: Wallins forlegger gjør neppe nok, og MIC kan gjøre mye mer, og starten kan jo være å etablere en bedre bibliotekkatalog. Heldigvis har MIC, TONO og Norsk teater-og orkesterforening i det minste hatt et møte for et halvt års tid siden der man ble enig om å samarbeide for at MIC-biblioteket skulle kunne forbedres. For uten skikkelig oversikt hindres nok MIC i å fremme Wallin – og for den saks skyld andre norske orkesterkomponisters verker – i utlandet. Første bud er kunnskap! Og Wallin fortjener større norsk innsats skal han nå frem bedre utenfor Norge.

Wallins seks verk
Mine påstander om at det ikke gjøres nok for å fremme Wallins musikk, bygger jeg på egne undersøkelser:

På Rolf Wallins egen hjemmeside, http://www.rolfwallin.org finnes oversikt over hvilke orkesterverker han har skrevet, og hvor og når de er blitt fremført fra 1998 og frem til i dag. Komponisten selv kategoriserer sitt første orkesterverk Id(1982) som et eldre verk. For øvrig strekker hans orkesterverkproduksjon seg fra 1988 til 2004. For tiden har han en bestilling fra Oslo-Filharmonien på et nytt verk for Orkester og multimedia og en fellesbestilling gjort av Wiener Mozartjahr og Oslo-Filharmonien; Das var schön klar for urfremførelse med Wien Radios Symfoniorkester under John Axelrod og med Martin Grubinger som slagverksolist.

Han orkesterverkliste er: Konsert for slagverk og orkester (1988), Chi (1991), Konsert for klarinett og orkester (1996), Tides (1998) og Act (2004) – også Id (1988).

Den som vil vite i hvor stor utstrekning disse verkene har blitt spilt av norske og utenlandske orkestre tror formodentlig at slike opplysninger finnes på Musikkinformasjonssentrets hjemmeside, men da leter de forgjeves.

Sisyfosarbeid
MIC har ikke lagt ut opplysninger om dette på nett i sin bibliotekkatalog – ja, egentlig har de vel ikke engang intern informasjon av dette slag. Dette er beklagelig når MIC for offentlige midler skal fremme utbredelsen av norsk musikk. Det er i dag faktisk ikke mulig for et orkester som ønsker å programmere en norsk komponist og finne ut av hvilke dirigenter som har gjort et norsk verk annet enn ved urfremførelsen, dersom man da ikke setter i gang et sisyfosarbeid. Dette fremmer ikke akkurat formidlingen av norsk musikk verken i Norge eller utlandet.

Konsert for slagverk og orkester (1988) ble bestilt av Oslo-Filharmonien og urfremført i 1988 med ingen ringere enn finnen Esa-Pekka Salonen som dirigent. Slagverksolisten tilhørte det internasjonale toppskiktet, fanskmannen Sylvio Gualda. Siden Wallins egen fremførelsesliste ikke går lenger tilbake enn 1998, så vites det ikke hvor og når dette verket eventuelt er fremført i perioden 1989 til 1997, for på www.mic.no finnes som sagt ikke slike opplysninger. Men Wallin selv kan vise til fremførelser i Stockholm Filharmoniske Orkester i 2001 under orkestrets sjefdirigent Alan Gilbert og med Daniel Kåse som solist, og i Odense Symfoniorkester under dirigenten Paul Mann i 2003 med Søren Monrad som solist.

Chi
Chi (1991) ble bestilt av Trondheim Symfoniorkester, og formodentlig urfremført der, men at urfremførelsen fant sted og hvem som dirigerte finnes det ingen informasjon om på www.mic.no., og vil man vite det må man ringe til TSO eller Rolf Wallin. Og den som vil vite noe om verkets skjebne mellom 1991 og 1997 får det ikke lett. Chi dukker opp på hjemmesiden til Wallin og viser at verket ikke er spilt mellom 1998 og 2005 da BBC Scottish SO fremførte verket under dirigenten Baldur Brönningmann.

Konsert for klarinett og orkester (1996) er Wallins mest spilte orkesterverk. Konserten ble bestilt av Oslo-Filharmonien og urfremført i 1996 under Christian Eggen og med orkestrets soloklarinettist Leif Arne Tangen Pedersen som solist. Hele syv ganger er det spilt etter urfremførelsen. De fremførelsene har foregått i Gøteborg Symfoniorkester (1998) med Leif Arne Tangen Pedersen som solist, og hvem som dirigerte ser det ikke engang ut som Rolf Wallin selv har fått med seg. Finsk Radios Symfoniorkester (1998) under Pascal Rophé med Kojo Kullervo på klarinett har spilt verket, dessuten Sveriges Radios Symfoniorkester (1999) med Noiklas Andersson som solist dirigert av (?), Stavanger Symfoniorkester (1999) med Leif Arne Tangen Pedersen som solist og - også her med et dirgentnavn som selv Wallin ikke har opplyst om, Stockholm Filharmoniske Orkester (2001) dirigert av Rolf Gupta og med stjerneklarinettisten Martin Fröst som solist, Cleveland Orchestra (2003) med Franklin Cohen som solist under orkestrets sjefdirigent og internasjonale berømthet Franz Welser-Möst og Trondheim Symfoniorkester (2005), igjen med Tangen Pedersen som solist under Christian Eggen.

Tides
Åpningsverket på Oslo-Filharmoninens Wallin-menu er Tides (1998), som ble urfremført i 1998 av Sveriges Radios Symfoniorkester under Esa-Pekka Salonen og med Kruomatensemblet som slagverkeksekutør. Orkestret tok med seg verket på turné til Wien.

Samme år ble verket presentert av Malmø Symfoniorkester dirgert av (?)og senere i Bergen Filharmoniske Orkester i 2000 under Ole Kristian Ruud og med Ungdomssymfonikerne i 2005 - også under Ole Kristian Ruud.

Act
Rolf Wallins foreløpig siste orkesterverk; Act (2004), ble bestilt av Cleveland Orchestra og urfremført i 2004 under Franz Welser-Möst. Deretter fulgte i 2004 BBC Scottish SO dirigert av Johannes Kalitzke, Oslo Filharmoniske orkester med Christian Eggen, Islands Symfoniorkester ledet av Eivind Aadland og i 2005 Bergen Filharmoniske Orkester under Ingar Bergby og senere under sjefdirigent Andrew Litton. Sistnevnte tok det også med på turné til Wien. Stavanger Symfoniorkester spilte verket i 2006 under Eivind Aadlands ledelse.

At Cleveland Orchestra bestilte og urfremførte Act finner man ingen opplysninger om på www.mic.no. Der står det egentlig bare at verket ble komponert i 2004, samtidig som manglende opplysninger skaper inntrykk av at verket aldri er spilt.

Id
Med til opplistingen hører at Id (1982) ble urfremført av Oslo-Filharmonien - noe jeg vet, men om det var en bestilling eller når urfremførelsen ble gjort, finner du ikke på www.mic.no, som påstår at det er nettopp denne type opplysninger du kan finne i deres bibliotekkatalog. Siden den gang finnes det bare opplysninger hos Wallin selv om en fremførelse med Norrkøping Symfoniorkester under Lü Jia i 2001 og Ungdomssymfonikerne i 2002 dirigert av Ole Kristian Ruud.

Det er en fornøyelse for første gang noensinne å kunne presentere en samlet oversikt over fremførelser av Rolf Wallins orkesterverker. Jeg tror nok den inneholder noen få huller. Men bedre klarer jeg det ikke etter flere timer med nitidig granskning på hans hjemmeside og på www.mic.no. Jeg har selvsagt vært inne også på hjemmesiden til Wallins forlegger, Chester Music, men der blir man ikke klok. Jeg vet at jeg kan ringe forleggeren og spørre om antall fremførelser – i det minste etter at Chester Music begynte å leie ut notematerialet, men den telefonsamtalen ville tatt mer tid enn jeg hadde. Poenget er at alt bør finnes i MICs bibliotekkatalog, slik at man slipper å være kreativ for å få rede på enkle fakta.

Innlegget er tidligere publisert på scenekunst.no.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om kunstmusikk

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten