Foto: Siv Mannsåker

Matre, Ørjan

En av to komponister i MICs INTRO program 2010-2012

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Ørjan Matre er født i 1979 i Bergen og studerte komposisjon ved Norges Musikkhøgskole med Bjørn Kruse, Lasse Thoresen, Olav Anton Thommessen og Henrik Hellstenius. Han har i løpet av de siste fem årene markert seg som en tydelig stemme i norsk musikk, og har på kort tid fått profilerte oppdrag fra toneangivende musikere, ensembler og orkestre.

Matres store gjennombrudd gjorde han sammen med Evan Gardner, Jan Erik Mikalsen og Jørgen Karlstrøm mens flere av dem fortsatt var studenter, med CD-en Lights Out med KORK og Rolf Gupta, en utgivelse som fikk stor oppmerksomhet da den ble gitt ut i 2006. Da hadde Matre allerede i 2003 skrevet orkesterverket "Attempted Birdhouse", en tittel som henspiller på Homers forsøk som konseptuell kunstner i en episode av the Simpsons. Om Matre kunne tillate seg å tulle med kunstnerrollen er musikken hans bunnsolid og på overflaten ikke påfallende humoristisk. Den besitter likevel en klanglig letthet som kanskje røper impulser fra en komponist som Gerard Pesson for eksempel i ensemblestykket Atem. Som Pesson blander Matre impulser fra tradisjonen med nye spilleteknikker, men gjennom stadige heftige dynamiske utbrudd antyder Matre også en forankring i det nordiske, hvor det blir klart at det dreier seg om mer enn en klanglig/filosofisk lek. Matres musikk er åpenbart klanglig leken og ofte helt utsøkt raffinert, men det er også en mer alvorlig bunn i den.

Matres allsidige dyktighet gjør at han kan utføre oppdrag på bestilling med stor overbevisning, som orkesterstykket "Händel Mixtapes" hvor Händels materiale gradvis vitrer bort og assimileres av Matre, en original og oppfinnsom vri på postmoderne montasje. Det finnes også verker som innimellom arter seg svært enkelt som melodi med akkompagnement hvor den overordnede konteksten gjør at man ikke helt forstår hvordan man er havnet der. Det er likevel verkene der Matre nærmer seg det mer abstrakte som tydeligst viser hans egenart; de store kammerstykkene, ensemblestykket Atem og orkesterstykkene.

Man kan fortsatt ofte høre elementer fra tradisjonen; en danserytme eller fragmenter av en melodi, men de er så forsiktig tegnet og antydet at de nærmest kunne oppstått som en merkelig tilfeldighet, som når man ser ansikter i vedstrukturen i et tregolv. Spillet mellom det abstrakte og mer konkrete, om enn diffuse, "objekter" blir en viktig del av Matres musikk, og i denne motsetningen ligger også mye av dens umiddelbare attraksjon.


Jon Øivind Ness 2010

-
Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten