Don Martin og Pirate Bay

DEBATTINNLEGG: I et intervju på Ballade, og senere i en kronikk i Aftenposten, stiller Don Martin i Gatas Parlament seg kritisk til platebransjens håndtering av ny teknologi og fildeling, noe han omtaler med begrepet "maskinstorming". Ragnar Bjerkreim, styreleder i NOPA, mener dagens system for distribusjon av musikk er for komplisert. – Det er for mange ledd mellom lyttarane og musikkskaparane, skriver Bjerkreim i dette innlegget.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Ragnar Bjerkreim_bak (Foto: eget)

Av Ragnar Bjerkreim

Låtskrivaren og artisten Don Martin i Gatas Parlament slår i ein kronikk i Aftenposten 27. september eit slag for piratideologien og gratis musikk på nettet.

Ideologien til Pirate Bay er å legitimera tjuveri for at folk skal kunna lytta til musikk på mp3-spelarar. Eg tykkjer at det å stela musikk frå produsentar, låtskrivarar og artistar er aggressivt. Hvis det å seia nei til å bli rana er å vera moralist, då er eg moralist.

Musikkbransjen er ikkje maskinstormarar som har noko imot mp3-spelarar eller anna ny musikkteknologi. Snarare tvert om. Musikkprodusjon er gjennomteknologisert for mange år sidan. Det som er alvorleg i dag, er at inntektene til nordiske låtskrivarar har gått ned med 146 mill danske kroner sidan 2001. Inntektsbortfallet til plateselskap, artistar, musikarar og musikkstudio kjem i tillegg. Denne tilbakegangen kan i stor grad tilskrivast ulovleg fildeling.

Eg er samd med Don Martin i at systema for musikksalg på nettet i dag ikkje er gode nok. Men svaret er ikkje at ulovlege nettstader skal distribuera verdsrepertoaret fritt. Don Martin har full rett til å leggja ut sin eigen musikk gratis dersom han også eig innspelinga. Dette vert det kanskje lite inntekter av på sikt. Difor trur eg ikkje dette er vegen å gå.

I dag er distribusjonen av musikk for komplisert, og det for mange ledd mellom lyttarane og musikkskaparane. Ein samla musikkbransje arbeidar på spreng for å forenkla tilgangen til musikkfiler samstundes som alle som har rettar i filane, får sitt vederlag.

Eit nytt og framtidsretta system vart presentert i Danmark i april 2008. TDC (Danmarks svar på Telenor) tilbyr sine kundar 1.4 millionar musikkfiler til nedlasting på PC, mp3 og mobil. Dette skjer utan at forbrukarane treng å slå kodar eller finna fram kredittkort. Låtskrivarane, artistane og plasteselskapa får sin royalty i dette systemet. I Sverige er det planar om å byggja opp liknande system.

I Noreg er det ei lang rekkje nettbutikkar for musikk og nye metodar for musikkdistribusjon dukkar stadig opp. Det siste nye er samarbeidet mellom Telenor og Platekompaniet. Norske musikkonline.no (Phonofile) har over 105 000 filer med norsk musikk som vert distribuert over heile verda. Phonofile starta opp dette arbeidet for åtte år sidan. iTunes er den viktigaste og mest kjente aktøren på dette området både her i landet og internasjonalt. Musikkonline.no har ein langt bedre lydkvalitet enn piratstadane Pirate Bay og Kazaa, der lydkvaliteten er meir variabel.

Kva med gratis mp3-spelarar til alle og høgare pris på musikkfilene? Det kunne medført at vi som låtskrivarar kanskje kunne laga betre musikk og tekst. Å verdsetja åndsverk høgare er kanskje vegen å gå i ei tid der alt er tal og teknologi. Vi som lever i dagens teknologiørken her i vesten, hungrar etter innhald, etter god musikk, litteratur og kunst.

Eg vil invitera Don Martin til å bli medlem av NOPA som organiserer 680 norske låtskrivarar. NOPA samarbeidar også nært med TONO og NCB. Vi forvaltar kollektive midlar frå TONO til komponistar og tekstforfattarar. Desse kollektive midla er tufta på solidaritet mellom alle verdens opphavsmenn og opphavskvinner. Vi står saman om å få inn inntekter til TONO og NCB. Ein slik solidaritet kan føra til at nye og betre musikkverk ser dagens lys.

Don Martin og Gatas Parlament har laga mange gode låtar, og eg håper dei klarer å leva av musikken sin. Ingen komponist eller låtskrivarar i Noreg har klart å leva av inntektene frå musikksalet frå dei er 25 til 67 år. Mange av oss lever godt i perioder.

Men med samhald og økonomisk støtte frå kollektive midlar gjennom TONO, NOPA, NKF (Norsk komponistforening) og musikkfonda, kan det i framtida skapast god norsk musikk.

Ragnar Bjerkreim er styreleder i NOPA, Norsk forening for komponister og tekstforfattere.

Les intervju med Don Martin på Ballade, og hans kronikk Ut å stjæle skiver? i Aftenposten.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

9 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
UT Å STJÆLE ANDRES ARBEID
Skrevet 14.10.2008 23:16 av Tore Hansen

Ragnar sier som vanlig mye klokt og det er lett å stille seg bak han i det han skriver om tyveri og også avstanden mellom komponist/artist og bruker.

Når det gjelder Don Martin så er det helt i takt med anarkistisk tenkesett at enhver skal tenke på seg selv. Her er det ikke mye omtanke for andre menneskers rett til å råde over sitt eget åndsverk. Og så journalistene da, som alltid tar frem "storeogfeiteplateselskapene"-plakaten for dette er lettere enn å tabloidisere artister og låtskrivere som sliter med å få det til å gå rundt økonomisk. Don Martin pisser kortsiktig i buksa ved å danse med piratene og jo fler som gjør det, dess flere dassvaskere som kan flere enn fire akkorder på gitar får vi. Vel, jeg trøster meg med at de fleste av oss ikke vil ha det sånn. Så kan Don Martin og Venstre kose seg med bordeller,slalåmtobakk og tyvegods.

Svar på kommentar

 
 
FØLGER IKKE MED I TIMEN.
Skrevet 15.10.2008 12:22 av T. Hansen (Telemark)

Problemet går ikke så mye på piratebay, kazaa, napster og andre lignende tjenester. Problemet ligger selv hos plateindustrien som ikke selv har klart å lage tjenester som er både innholdsrike og ikke minst til for forbrukerne. Den russiske mp3 siden som ble stoppet etter flere år er beste eksemplet på at det faktisk ER mulig å lage en betalingsside som fungerer.

Svar på kommentar

 
 
TERMINOLOGI
Skrevet 15.10.2008 12:39 av Navn Paulsen

Så langt kom jeg før jeg stoppet å lese:

"Ideologien til Pirate Bay er å legitimera tjuveri for at folk skal kunna lytta til musikk på mp3-spelarar."

Kopiering, ulovlig eller ei, er ikke det samme som tyveri. Jeg ser ingen grunn til å lese resten av innlegget når forfatteren går aktivt ut med en gang og viser at han:

1. Ikke vet hva han snakker om

eller:

2. Bevisst prøver å provosere.


Fildeling er en interessant debatt, og det er gode argument for flere sider, men innlegg av denne typen fører ikke noe godt med seg.

Svar på kommentar

 
 
KUNSTIG KNAPPHET SKAPT AV "THE MAN"
Skrevet 16.10.2008 08:13 av Joakim Brøchner

Jeg tror de aller fleste artister starter med ideologien om at deres musikk skal nå ut til flest mulig, og at det er GØY å lage musikk som andre liker, og digger. Det ser man blant annet i fora slik som myspace hvor mange ukjente band fritt deler musikken sin. Underveis her kommer selvfølgelig også ideen om å tjene penger på hobbyen sin(for det er ofte slik det starter). Inn kommer det store stygge plateselskapet, som krever å få (mange av) rettighetene til musikken artisten har laget, mot å stille sitt distribusjonsapparat til rådighet. Problemet til plateselskapene er nemlig det at med internett, og den store andel befolkning som har tilgang til internett, så trenger man faktisk ikke plateselskapene lenger med deres foreldede distribusjonsmodell. Artistene tjener SVÆRT dårlig med penger på cd-salg hvis de er tilknyttet et plateselskap og ikke er mega-store, så dette er ikke akkurat tyveri fra artisten.
Mange artister ser det som et stort pluss å spre musikken sin gratis, og jeg kjenner flere mindre band som har gjort det, også selv om de ikke egentlig har lov til det pga de har overdratt rettighetene til plateselskapet sitt, men de ønsker jo selvfølgelig å bli mest mulig kjent.
Det er platebransjen som er den store stygge ulven her, og jeg har bare en avsluttende ting å si: STICK IT TO THE MAN!

Svar på kommentar

 
 
OFFERROLLE-BY-PROXY
Skrevet 17.10.2008 09:22 av Tomas Finnøy

Syns det er en artig taktikk platebransjen og affilierte tar i bruk når de argumenterer mot fri-fildeling: "De stjeler åndsverket til artisten!" Dakkar lille artisten som bare sitter der og blir utnyttet...men...vent nå litt:

Er det ikke slik at det faktisk er PLATEBRANSJEN som ofte (la oss si 90% med fingeren godt strukket ut i luften) eier åndsverket som blir delt ut? Hva har artistene å tape på dette? Lite som regel. Nye artister tjener svært lite på plater de selger. Det er et kjent faktum. Courtney Love skrev selv en lang artikkel på temaet og regnestykket hennes er skremmende. I mange tilfeller SKYLDER artisten plateselskapet penger etter en plateutgivelse. Snakk om slaveri.

Velvel. Problemet med åndsverk er at det kan kjøpes. Billig, av dem med makt (= distribusjon). Og slik styres musikk-markedet idag. Det er DETTE folk som Timbuktu, Piratebay og Gatas Parlament snakker om.

Bare spør en artist hva han/hun ønsker med musikken sin, og du skal se at de svarer: "At folk flest hører den!". Mens en platedistributør mest sannsynlig vil si : "At folk flest kjøper den!"....

2 konflikterende behov altså. Så hvilket behov dekker fildelingstjenestene best? Artistens.

Og: Hvem sa at fildelings skader platesalget? Radiohead anyone?

Svar på kommentar

 
 
!
Skrevet 23.10.2008 12:18 av M

Jeg tror nok at spør du en artist om hva han/hun ønsker så er nok svaret både at mange skal høre, men også at de skal tjene penger. Blir jo umulig hvis man ikke har noen form for inntekt.

Problemet her, som har blitt sagt så utallig mange ganger, er at plateselskapene selv har gjort seg en bjørnetjeneste ved å i stedet for å finne løsninger og å være i front av utviklingen, heller har fokusert på å krige mot de som er innovative. Hvorfor gikk ikke de største sammen og startet en nettbutikk for 8-10 år siden før iTunes ble etablert for alvor? Måten utviklingen har blitt er deres egen feil ved å ikke følge med i timen, og det som er interessant nå er at flere og flere artister tar egne initiativ for å nå frem og kommer med kreative måter å lansere seg selv eller albumet på. Greit Radiohead er et stort band fra før, men for et genialt stunt. For de artistene som skal overleve i fremtiden så er det utrolig viktig å ta dagens teknologi på alvor og tilpasse seg dette kontra å prøve å ivareta en "gammel" struktur. Nå er det vel ikke artistene som gjør dette, men for meg virker det som plateselskapene ikke akkurat fyker fremover i ekspressfart når det gjelder utvikling. Hvordan den nye 360 strukturen kommer til å fungere for noen gjenstår å se, men når store promotører som f.eks Live Nation inngår "komplette" artistavtaler ser det ut som om platebransjen sliter litt fremover da det er mange flere aspekter av en artists virke som er viktig for å overleve i dag.

Fildeling har kommet for å bli, men hvorfor snakkes det så utrolig lite om hvordan dette kan benyttes til artistenes beste i stedet for å konstant messe om at det er tyveri etc etc? Finn måter å nyttiggjøre den og tenkt flerdimensjonalt så er det fortsatt et godt marked for både artister og tekstforfatter. Radiohead og Timbutu har skjønt det. På tide at resten innser det samme...

Svar på kommentar

 
 
IKKE FULGT HELT MED ?
Skrevet 23.01.2009 22:33 av Geir W

Du har forsåvidt rett i det du skriver, men den russiske mp3-siden var IKKE et eksempel på en betalingsside som fungerer. For kjøperen ja, men ikke for musikeren som ikke så et øre til pengene.
Kommer vel ikke unna at deter et lysende eksempel som trer fram, og det er iTunes Store.
Bruekrvennlig og nå DRM-fritt + 256kb AAC (åpen standard i motsetning til f.eks. WM filer)

Svar på kommentar

 
 
ARGH
Skrevet 23.01.2009 22:38 av Geir W

Kommentarsystemet er ikke helt "top notch". Mitt første innlegg var et svar på kommentaren til T.Hansen

Svar på kommentar

 
 
FEIL
Skrevet 15.09.2009 23:47 av Ferdinand Nervik

Linken til kronikken Raknerud har skrevet er gal. Ny link: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article2678296.ece

Svar på kommentar

Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om politikk & debatt

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten