Navlebeskuende lister

INNLEGG: Musikkprodusent i NRK P3, Wolfgang Wee, mener at musikkjournalistenes lister over årets beste album er smale, kredrikige og lite betegnende for hva folk egentlig ønsker å høre på. - Hvorfor skal topplister laget av norske musikkjournalsiter være så belærende? For meg blir det som han ene i kameratflokken som prøver å få kompisene sine til å høre på den sære, meningsfylte musikken han, og bare han, oppdaget før alle andre, skriver Wee i dette innlegget.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Wolfgang Wee/Foto: P3

Av Wolfgang Wee

Ingen vil anbefale de mest populære platene - musikkjournalistenes årlister er rett og slett navlebeskuende . Det nærmer seg 2009, og musikkredaksjonene i Aftenposten, Dagbladet og Nettavisen mesker seg i sine “årets beste album”-lister. Etter å ha sett igjennom de forskjellige listene, kunne de like godt blitt kalt “her er listen over smale, kredriktige skiver fra 2008, av artister du sikkert ikke har hørt om”.

Før jeg sier noe mer, la oss ta en titt på Topp 10-listene til de ypperste musikkjournalistene i noen av norges største nettaviser.

Nettavisen:
1. TV On The Radio – “Dear Science”
2. MGMT – ”Orcaular Spectacular”
3. Glasvegas – ”Glasvegas”
4. Young Jeezy – ”The Recession”
5. Lindstrøm – ”Where You Go I Go Too”
6. Lil Wayne – ”The Carter III”
7. Madrugada – ”Madrugada”
8. Lykke Li – ”Youth Novels”
9. Vampire Weekend – ”Vampire Weekend”
10. Nick Cave – ”Dig, Lazarus Dig!!!”

Dagbladet:
1. Glasvegas “Glasvegas”
2. TV On The Radio ”Dear Science»
3. Lindsey Buckingham ”Gift Of Screws»
4. Dungen ”4”
5. Vampire Weekend ”Vampire Weekend»
6. No Age “Nouns”
7. Lil Wayne “Tha Carter III”
8. Q-Tip “The Renaissance”

9. Fleet Foxes “Fleet Foxes”
10. The Bronx ”The Bronx III”


Aftenposten:
1. Fleet Foxes – ”Fleet Foxes”
2. Glasvegas – ”Glasvegas”
3. Hello Saferide – ”More Modern Short Stories”
4. Lil Wayne – ”Tha Carter III”
5. Raphael Saadiq – ”The Way I See It”
6. TV on the Radio –”Dear Science”
7. Dungen – ”4”
8. Tommy Tokyo & Starving For My Gravy – ”Smear Your Smiles Back On”
9. Madrugada – ”Madrugada”
10. Nick Cave & the Bad Seeds – ”Dig!!! Lazarus Dig!!!”


Det er fristende å avslutte artikkelen allerede her og la listene tale for seg selv, men det blir for lettvint.


Ukjente listetopper

Med mindre du er genuint opptatt av ny musikk, tipper jeg disse listene er like greske for deg som dansband- eller jazzsamlinga til faren din. Men man kan vel ha god musikksmak selv om man ikke bruker fritiden sin på å grave seg ned i lange artikler på NME, være oppdatert på de siste indiehypene på Pitchfork.com, eller dra på konserter med obskure skrangleband annenhver uke, spør du.

Selvfølgelig kan du det. 80% av albumene ovenfor har knapt solgt tusen eksemplarer her hjemme, og du trenger absolutt ikke å føle deg dum for å ikke ha hørt om verken Fleet Foxes, Young Jeezy eller Dungen før nå.


Snobbete musikkjournalister

Hvorfor skal topplister laget av norske musikkjournalsiter være så belærende? For meg blir det som han ene i kameratflokken som prøver å få kompisene sine til å høre på den sære, meningsfylte musikken han, og bare han, oppdaget før alle andre.

Jeg skal ikke bruke opp plassen på å argumentere for “vanlige menneskers” naturlige behov for fengende, kommersiell, bekymringsløs hitmusikk, som er det de aller fleste vil høre på om de hadde fått velge. Dette handler om majoriteten av norske musikkjournalister som har gravd seg ned i en kredifisert, elitistisk skyttegrav hvor god musikk skal forklares, analyseres og helst være så smal at det helst ikke havner på noen bestselgerlister. I det øyeblikk den smale musikken blir populær og tilgjengelig, vender den smale hardcorefansen ryggen til. Og det samme gjør norske musikkjournalister.


Mainstream-fri lister

For ordens skyld så er det helt klart noen veldig gode skiver på listene over, hvor jeg uten problemer vil trekke frem Lil’ Wayne, Glasvegas, MGMT og Lykke-Li som alle har levert svært gode album. Men hvordan har det seg at ingen av de tre topplistene inneholder et album fra en ”mainstream” artist? (Eller ”kommers” som musikksnobbene kaller det).


Bjørn Eidsvaag og Melodi Grand Prix Jr

Jeg ser igjennom årets albumlister og stiller meg mange spørsmål. Hvor er skiva til Ida Maria som får skryt i alle verdensdeler, blir hyllet i Time Magazine, og som atpåtil har solgt godt her hjemme? Hvor er den kritikerroste skiva til Metallica? Hvor er den solide skiva til Coldplay? Hvor er den komplette skiva til folkefavoritten Duffy som lå 34 uker på albumlistene her hjemme? Hvor er Karpe Diems “Fire vegger”, med tre hitsingler og gode salgstall til å være hiphop på norsk? Hvor er den nye glimrende skiva til The Killers (det står fortsatt 2008 på kalenderen min)?

En ting er i hvert fall sikkert: Skulle jeg plukket julegaver til venner og familie basert på nettavisenes albumlister, tipper jeg alle gavene hadde blitt byttet inn i Melodi Grand Prix Jr, Bjørn Eidsvaag, Karpe Diem, Duffy, The Killers, Coldplay eller Guns ‘n’ Roses på tredje juledag.

Det er musikk det og.

Wolfang Wee er musikkprodusent i P3. Dette innlegget ble først publisert på NRK P3s nettsider, hvor den også blir debattert.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

22 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

-> SE OGSÅ ELDRE KOMMENTARER

 
 
ABSURD
Skrevet 18.12.2008 09:17 av Gustav

Helt absurd å kritisere NRK P3 for å ikke vaere opptatt av ny musikk. Dette er den eneste radiokanalen i Norge som våger å spille ny, smal musikk. For ikke å nevne Zoom og Urört som er enorme tilganger for norsk ny musikk. Skal man trekke frem storsyndere på dette området så gjelder det samtlige andre norske radiokanaler.

Morsomt også denne ironien i at norske tabloid aviser er så elendige på å backe opp nisjeband helt til årets lister kommer, da er det plutselig livsviktig å väre smal.

Jeg ler meg i hjel. Norsk musikkjournalistikk er på tidenes absolutte lavmål. Kast ut gubbene med söpla.

Svar på kommentar

 
 
JAU JAU.
Skrevet 18.12.2008 11:01 av Pær Vassgrautur

jau da, dæ æ nok får æksæmpel GØNS Å ROSES som bør liggje øvst på listun. MÆ FLEIRE. Dæ æ nå slikt fålk vil hå da.

Svar på kommentar

 
 
SMAKSPOLITIKK?
Skrevet 18.12.2008 11:03 av Tor A. Sæther

Denne saken har mange sider. Musikkjournalister, som presumptivt er "genuint opptatt av ny musikk" (det skulle da bare mangle!) får publisert lister basert på en – igjen presumptivt – egen og mer eller mindre kvalifisert oppfatning av musikkåret. Dette må da være helt i orden, og det får dertil være yrkesgruppens privilegium, i den grad de jo er for fagfolk å regne. Om enn på høyst varierende nivå, men det er en annen diskusjon. Les: Man trenger overhodet ikke betrakte disse vurderingene som sannheter, om noen fortsatt skulle tro det.

Jeg stusser selvsagt også på at avisenes lister av denne typen som regel er relativt smale, og ikke i større grad representerer en slags allmennhet, men det trenger de da heller ikke gjøre, ettersom vi har salgslister til å illustrere denne rent statistiske virkeligheten. Når det er sagt, slike topp 10-lister er ofte kun et forsøk på å plassere seg selv (og i dette tilfellet en publikasjon) i det kulturelle landskapet, og da kan det nok hende at man pynter litt på sannheten fra tid til annen. Vi ser for øvrig mye av det samme innen filmjournalistikken også, men det skal få ligge her. Jeg skal ikke påstå noe som helst, så klart, for listene KAN jo være utslag av et ektefølt ønske om å løfte frem de mer marginale kulturuttrykkene, men av og til kan man, slik artikkelforfatteren gjør, undres litt over motivene ...

For ordens skyld bør det vel innrømmes at f.eks. Madrugada er relativt "mainstream", siden den påståtte mangelen på slike artister gjøres til et poeng i artikkelen!

Avslutningsvis: Det er synd dersom det norske kulturlivet skal være delt i to smakspolitiske leire som sitter i hver sin krok og skuler mistenksomt på hverandre. Nei, løft for all del frem den musikken som du mener fortjener det, men stol nok på din egen integritet og dømmekraft til å gjøre det selv om albumet har solgt millioner. Det er ikke nødvendigvis dårlig av den grunn, vet du.

Svar på kommentar

 
 
HEHE,
Skrevet 18.12.2008 14:48 av Petter

Morsom den siste kommentaren. Kanskje WW innerst inne egentlig er mest hypp på dansebandsamlinga til faren sin?

Svar på kommentar

 
 
SÆRT?
Skrevet 18.12.2008 16:38 av andre øverland

majoriteten av platene som er listet opp ovenfor er da ikke "sære" og "smale", men snarere alt for like (kopi av utenlandske lister, kjedelig oppgulp). Nick Cave, Madrugada, Lil Wayne og Glasvegas er da ikke spesielt sær musikk.
Og hvem ville, helt ærlig, satt opp elendige Karpe Diem på sin topp 10-liste?

Svar på kommentar

 
 
HVA MENER DERE?
Skrevet 18.12.2008 19:55 av Sigmund Lillebjerka

Det er en merkelig debatt som føres. Hva mener dere med "ny musikk"? Så vidt jeg forstår, er det pop-musikk dere er opptatt av. men det er jo ikke ny musikk!! Ny musikk leveres av seriøse komponister.
SL

Svar på kommentar

 
 
TROLL?
Skrevet 19.12.2008 10:33 av Tor A. Sæther

Enhver meningsfull deltakelse i debatt fordrer et visst minimum av innsikt i det som faktisk debatteres. Så vidt meg bekjent er ikke "ny musikk" en beskyttet betegnelse på en bestemt form for musikk (selv om en del av musikklivet bruker begrepet som et slags varemerke, men det er jo lov, og slikt finnes det mange eksempler på). Og om så var, at betegnelsen faktisk var beskyttet, så kan sikkert seriøsitetsnivået variere i de fleste leire, men det skal ikke jeg si noe spesifikt om her. Jeg mener bare, man tror vel ikke at en gitt sjangertilhørighet innebærer at man automatisk er mer eller mindre seriøs? Da forutsetter jeg naturligvis at man lever i 2008 (snart 2009) og ikke er fullstendig forblindet av sin egen kulturelle arroganse og/eller ignoranse. Om folk bare lever i sin egen lille verden blir jo all meningsutveksling meningsløs; da lytter vi ikke til hverandre lenger, og konfliktnivået trappes opp.

Jeg trodde ærlig talt ikke det skulle være nødvendig å måtte poengtere at det i denne sammenhengen er snakk om "ny musikk" i betydningen "populærmusikk utgitt i albumform i løpet av inneværende år". Dette ER per definisjon ny musikk, og det forutsettes dertil at opphavspersonene er seriøse. Og det er altså dette det handler om. Med det burde forhåpentlig grunnlaget for et visst saklighetsnivå være lagt, og kanskje vi unngår den evinnelige stillingskrigen mellom "kunst-" og "popmusikerne". For den er så gudsjammerlig kjedelig!

Det at enkelte - sikkert mange! - åpenbart ikke liker populærmusikk er helt uproblematisk, skjønt jeg tror de fleste som følger akkurat denne debatten ikke er særlig interessert i hvem disse er.

Svar på kommentar

 
 
WAY TO GO WOLFGANG!
Skrevet 19.12.2008 11:28 av jebsen

Aye! Aye! from the backbencher!

Svar på kommentar

 
 
UFFDA WOLFGANG
Skrevet 19.12.2008 12:25 av

"Hvor er skiva til Ida Maria som får skryt i alle verdensdeler, blir hyllet i Time Magazine, og som atpåtil har solgt godt her hjemme? Hvor er den kritikerroste skiva til Metallica? etc etc."
Du må ikke skylde på norske musikkjournalister for at du har dårlig smak da Wolfgang.

Svar på kommentar

 
 
IKKE TA ALT BOKSTAVELIG
Skrevet 19.12.2008 20:10 av Arvid Skancke-Knutsen

Kjære Lillebjerka! Når du tilsynelatende i fullt alvor skriver at "ny musikk leveres av seriøse komponister", håper jeg virkelig at du spøker.

Svar på kommentar

 
 
NY MUSIKK ETC.
Skrevet 19.12.2008 21:46 av Sigmund L.

Tro det eller ei, jeg har faktisk både kalender og almanakk...
Etter det jeg er i stand til høre, går all pop-musikk i dur og moll, noe som stort sett ble forlatt for 100 år siden. Og så er det dette evindelige og irriterende etterslaget (bom-BÆSJ-bom-BÆSJ osv! Så hva er nytt?
SL

Svar på kommentar

 
 
P3 ? YEAH. RIGHT.
Skrevet 19.12.2008 22:00 av haakon

alle som er involvert i p3 sine dagsendinger bør holde godt kjeft om musikk og musikk kritikk. p3 er godt på vei til nivået med radio 1 og the voice. soulonanister, indie klisjeer og middelmådige norske 'artister' går omattattogommattat. jeg skal fryde meg den dagen nett radio blir like vanlig som ipod, da får vi se hvor trofaste lyttere de har.

Svar på kommentar

 
 
NY MUSIKK
Skrevet 20.12.2008 00:01 av Scumbag

Tror du Sigmund L burde sjekke ut GG Allin (En syk syk mann), gjerne en videoopptak med han. det er kunst du kan like, og da kan du forstå greia med rocken. Hører på selv på endel frijazz/støy/improgreier, har til og med vært medlem i ny musikk. men klassisk samtidsmusikk finner jeg lite interessant, men fordi jeg aldri har giddi å gjøre noe med det, på samme måte som du. Selvhøytidelig musikk og noter kan brenne. Og dessuten er populærmusikken og en såkalte samtidsmusikken to helt forskjellige ting vil jeg påstå. Det blir som teater og film. og live er det jo mye er interessant å være på en konsert med et band som friker ut og kaster bæsj, enn med stearinlys og sopransax.
Du trenger å høre mer på slik kred-musikk.

Selv synes jeg mange av skivene på listene er veldig bra, spesielt Fleet Foxes og No Age. Også var det litt crap

Svar på kommentar

 
 
OG VIPS ...
Skrevet 20.12.2008 13:50 av Tor A. Sæther

... ble diskusjonen den obligatoriske skyttergravskrigen. Så jeg tror jeg trekker meg stille og rolig ut før jeg pådrar meg granatsjokk eller noe.

Men si meg, à propos "nytt": Hva er nytt ved tilsynelatende ukritisk og retningsløst å parafrasere en modernistisk kanon, slik visse (ikke navngitte - Gud forby!) komponister tenderer å gjøre?

Jeg velger med andre ord å tro akkurat hva jeg vil om enkeltes tilstedeværelse i egen tid. God jul!

Svar på kommentar

 
 
DU SKAL IKKE TRO AT DU ER NOE...
Skrevet 22.12.2008 13:02 av Magnus Kjærstad

WWs innlegg koker vel ned til denne påstanden:

"Dette handler om majoriteten av norske musikkjournalister som har gravd seg ned i en kredifisert, elitistisk skyttegrav hvor god musikk skal forklares, analyseres og helst være så smal at det helst ikke havner på noen bestselgerlister."

Jeg kan ikke helt se hva som er galt med å forklare og analysere god musikk. Nå har jeg ikke hørt ordet kredifisert tidligere. Men det er helt tydelig at WW har et behov for å mistenkeliggjøre andre musikkinteresserte for å ha en annen agenda enn det å fremme god musikk. Det er ikke et særlig sympatisk trekk.

Wee glemmer dessuten å presisere hvilke kriterier han mener en i så fall bør legge til grunn og hvilken funksjon en slik årsbesteliste bør ha. Med mindre han mener at slike lister først og fremst skal kunne brukes som julegavetips til venner og familie da.

Og hva har salgstall med saken og gjøre i en slik sammenheng? Jeg er blant de mange som har spist den folkekjære kjøpepizzaen Grandiosa i 2008, men vil ikke si at måltidet nærmet seg årets topp ti. Og det er ikke for å være snobbete. Æresord.

Svar på kommentar

 
 
FOLKETS RØST
Skrevet 25.12.2008 13:38 av Thomas O.

Platene på årets lister burde være slike som holder seg, som kan trekkes frem igjen om flere år. Karpe Diem, The Killers og Ida Maria er alle "absolute music"-materiale som knapt holder seg én sesong. Hvis Wee mener musikkanmeldernes lister skal være gjennomsnittet at årets VG-lister, hva er da vitsen? For mange kan årslistene sikkert være døråpnere til musikk de ellers ikke ville ha oppdaget, fordi mange av platene aldri topper salgslistene. Men det trenger jo ikke bety at musikken er dårlig, selv om den blir slått av britney og the pussycat dolls uke etter uke...

Svar på kommentar

 
 
BELÆR MEG GJERNE
Skrevet 26.12.2008 19:36 av Øyvind

Problemet - hvis det er noe problem, noe det helt sikker ikke er - er at det mangler plater både fra det helt sære og det helt kommersieller som er bra. Listene blir veldig like, "alle" liker Glasvegas og Fleet Foxes, så de blir litt sånn minste felles multiplum uten at de nødvendigvis er "best". Men for all del, la nå musikkjouranlistene få være litt belærende, skjønner ikke problemet med det.

Svar på kommentar

 
 
AKK, JA
Skrevet 28.12.2008 04:31 av Terje

Jeg er enig i at disse listene er lite betegnende for hva folk ønsker å høre på. Jeg er imidlertid langt fra sikker på om dette er et problem. Jeg tror ikke at popularitet bør være et av de viktigste kriteriene for en slik Topp 10-liste.

Vi har sett toppselgere med unike musikalske kvaliteter og toppselgere med alt annet enn musikalske kvaliteter. Men det hører utvilsomt med til sjeldenhetene at få eller ingen av toppselgerne når opp til "Topp 10"-listenes svimlende høyder - og her tror jeg at listemakerne i Aftenposten, Dagbladet og Nettavisen bommer.

Men det som bekymrer meg mest med disse tre listene er det begrensede utvalget. 13 av 19 låter er trygt forankret i indie/alternative-sjiktet. Hvor er alle de spennende, unge hybrid-formene som florerer i dagens musikk? Svart musikk? R&b og soul? Mainstream? Folk? I det minste alternativ folk? Er det virkelig slik at for hvert gode album innenfor én av disse "andre" sjangrene fins det 20 gode indie/alternative-album?

Nei, Wee har fullstendig rett i at listene er smale.

Wee spør hvorfor topplister laget av norske musikkjournalister skal være så belærende. Jeg tror ikke først og fremst at de forsøker å være belærende - jeg tror heller at de lider av kronisk usikkerhet. For hvis de virkelig er så grenseløst unike og obskure som Wee skal ha det til, så lukter de mistenkelig likt.

I mylderet av indie/alternative-musikk er det intet mindre enn oppsiktsvekkende at så mange som fem av tretten band figurerer på mer enn én av listene - to av bandene på alle tre (Glasvegas, TV on the Radio).

Det er fristende å slenge seg på Wee's antydning om at Pitchfork.com har en finger med i spillet. Frykten for å dumme seg ut i forhold til kule kolleger er påtrengende - det virker som om man ikke en gang tør/kan peke ut sine personlige favoritter innenfor smakshierarkiets grenser - i tillegg til de utvalgte skandinaviske perler fins det kun velprøvde (les: Pitchfork-prøvde) favoritter.

Triste greier, egentlig.

Svar på kommentar

 
 
FRA KARLHEINZ TIL KURT. PROBLEMET ER...
Skrevet 20.01.2009 14:46 av Gustav

----redaksjonene. Redaksjoner er musikkens største fiende. Musikkjournalistene er ikke nødvendigvis så lamme og lakoniske som de fremstår. Men redaksjonen i VG og Dagbladet (som grandisfolket leser og som med braveur definerer kulturopplysning her til lands) bruker spalteplass på reality og mainstream. Det som blir morsomt med disse listene er at stakkars journalistene endelig får LOV til å uttrykke hva de faktisk mener! Og denne kjærligheten til musikk gjenspeiles så dårlig i NORSK media fordi redaksjonen i Dagbladet sier: Jøss, flott artikkel du har skrevet om Ultima, Sven Ove Bakke, litt jobb på denna så kan du jo gi ut bok om Stockhausen og hans forhold til helikoptre, men nå må du ikke glemme at Kurt Nilsen, han LEVER! Og skal spille inn plate med Hellbillies. U2 er på turné. DET skal vi bruke dobbeltsider på. Bruce lever også fortsatt! Yeah. Flere gubber? Flere gubber anyone? OK, generaliserer her, men det gjør faen meg Dagbladet også. Hvordan kan en artist som Kid Rock få terningkast EN og TO dobbeltsider om nye dama. Gi meg utfordringer!!!

Svar på kommentar

Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om populærmusikk

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten