Strammet inn etter lekkasjer

INNLEGG: Styret i Norges Korforbund forklarer her bakgrunnen for vedtaket som slår fast presidentens enerett til å uttale seg om styrets arbeid.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Saken: I 2009 har syv personer fra Norges Korforbunds administrasjon og styre trukket seg fra vervene sine i protest mot måten forbundet er ledet på. President Svend-Ola Hådi hevder at oppsigelsene er tatt på alvor og at arbeidsmiljøet i forbundet er godt. Debatten går nå på Ballade om hvorvidt prosessene fram mot de ulike oppsigelsene har gått rederlig for seg og i hvilken grad tidligere og fremtidige prosesser i forbundet skjer på en demokratisk måte.

Ballade bringer her en "tilleggsnote til styreprotoll" der forbundets styre forklarer bakgrunnen for vedtaket som skjerper inn presidentens (styrets leder) enerett til å uttale seg om styresaker utenfor styrerommet dersom han ikke eksplisitt har klarert avvik fra denne regelen. Teksten i selve vedtaket følger under tilleggsnoten.


Tilleggsnote styreprotokoll, sept -09:

I tilknytning til vedtak i sak 47/09, ”Styrets behandling av B-saker og personalsaker”, et vedtak som også sier hvordan styret generelt skal jobbe, føler styret at det er relevant med noen refleksjoner i tillegg.

Bakgrunnen for at saken ble fremmet, var at noen få ansatte og tillitsvalgte i Norges Korforbund, gikk ut med informasjon om styrets arbeid og vedtak ut over vedtatte møteprotokoller. Ofte med tillegg av egne meninger og synspunkter.

Dette ble av mottagere oppfattet uryddig og ofte uten komplett mening, da informasjonen ble fremstilt stykkevis, følelsesladet og subjektiv.

Styret i NK har over lengre tid mottatt reaksjoner på dette, og med utgangspunkt i Landsmøtet 2008 sitt vedtak og ønsket om en mer åpen organisasjon, var det nødvendig å sette problemstillingen på kartet.

I forbindelse med ny kurs og dertil nye vedtak, i stor grad basert på klare signaler fra bl.a. Landsmøtet 2008, ble det tydelig at enkelte av de ansatte og tillitsvalgte ikke støttet styret sitt arbeid, og i større og større grad har synliggjort dette på ulikt vis. Også dette kommer det reaksjoner på fra mange i organisasjonen.

Vi ser også at den grupperingen som før jobbet motstrøms når de var i organisasjonen, fortsetter sin destruktive aktivitet etter at de har forlatt sine verv eller sin jobb i NK. Dette gagner ingen, og i hvert fall ikke en stor og profesjonell organisasjon med 30.000 medlemmer.

Da vi verken kan, eller ønsker, å jobbe på udemokratisk vis, samtidig som vi også skal høste god effekt av større åpenhet, er det vårt håp at organisasjonen ser de store linjene, og tar et standpunkt ift sin oppfatning om hvordan NK skal fremstå uttad og innad.

Styret ønsker derfor å poengtere følgende:
- vi jobber konsekvent for å imøtekomme medlemmenes ønsker, behov og forventninger
- vi har fokus på klare signaler fra Landsmøtet 2008, samt ledersamlingen i jan. og sept. 2009.
- vi retter sterkt fokus på det ansvar vi har som arbeidsgiver
- vi skal fortsette vårt arbeid for en åpen og demokratisk organisasjon, og står til disposisjon.
- alle i organisasjonen, enten de er ansatte eller tillitsvalgt, skal føle trygghet og stolthet
- det skal føles naturlig å kontakte styret, og det er DU som avgjør viktigheten og behovet.

Avslutningsvis retter styret en takk til organisasjonen, som i stadig økende grad, viser at de vil noe, at de har forventninger, og ikke minst at profesjonalitet, integritet og seriøsitet tydeligvis betyr mye.

Ledersamlingen i Bergen ble et løft i forhold til motivasjon og pågangsmot for oss i styret.

La oss alle se, høre og mene - sammen.


Med framtidsrettet hilsen
Styret i Norges Korforbund.


Ordlyden i sak 47/09:

"For å sikre og styrke lojalitet, integritet og seriøsitet i og rundt Styret sitt arbeid for organisasjonen, spesifiseres følgende retningslinjer, gjeldende fra 2009-09-05: I alle saker hvor styret i Norges Korforbund er involvert, er det kun presidenten som kan uttale seg eksternt på vegne av Styret. Dette så vel muntlig som skriftlig. Unntaket er hvis Styret har gitt mandat i saker, eller det er saker som naturlig skal følges opp av administrasjonen i NK.

Styresaker skal behandles i Styrerommet og på Styremøter, og diskuteres kun innad i Styret. Ethvert avvik skal klareres av President.


Bruk av epost ifm behandling av styresaker skal benyttes unntaksvis, og da kun når President legger føringer for dette. Uansett skal det da kun være basert på dialog innad i Styret, 1. Vara inkludert."

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

19 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
LEKKASJE
Skrevet 19.09.2009 00:12 av NK-nestleder i et DL

Om et rør avgir vatn, KAN dette komme av at det er lekkasje lenger oppe i rørsystemet, men at lekkasjen først synes lenger nede(egen erfaring/av vatn!!).
JEG vet for mye til å velge å stå på presidentens side i uroen i NK.
Det vil IKKE bli ro i organisasjonene med han ved roret.
Tør noen av intervjuerne å snakke med de gjenværende ansatte????

Svar på kommentar

 
 
MED ANDRE ORD
Skrevet 19.09.2009 00:31 av Tolk

Theodor Lind, Torbjørg Lindquist, Ingrid Danbolt, Frank Havrøy, Sonja Engen og Håvard Gravdal gikk ut med informasjon om styrets arbeid og vedtak ut over vedtatte møteprotokoller. De hadde også egne meninger og synspunkter, og de fortsetter denne destruktive aktiviteten etter at de har forlatt sine verv eller sin jobb i NK.

Eller er det andre enn disse styret sikter til?

Svar på kommentar

 
 
LEKKASJE - VARSLING?
Skrevet 19.09.2009 11:16 av Medlem i NK

'Lekkasje' - 'destruktiv motarbeiding' -'illojalitet' - 'uryddig opptreden'.....
Til alle dere i NK som er med på å stemple med slike ord: er dere så 100% sikre på at dette ikke er nødvendig VARSLING? Det fins mange eksempler på at dette har vært nødvendig i bedrifter og organisasjoner.
Nå er dere satt på prøve. Ingen kan bestemme hva dere skal mene, men hvem av dere har VIRKELIG gått inn i påstandene fra 'de illojale'? Og hvem av dere bare stoler på påstander fra oven. Hvem av dere har tatt direkte kontakt med de ansatte/tillitsvalgte som har sluttet og spurt mer om deres begrunnelse? Og hvem av dere bare tar 2.hånds opplysninger for god fisk?
Det aller farligste for demokratiet er blind tillit.

Svar på kommentar

 
 
LEDELSE
Skrevet 19.09.2009 14:13 av Leder for ett av de distriktleddene som ikke har skrevet under oppropet "Vi sover ikke"

 ”Du må bedømme ledelse ut fra hvordan den oppleves av de som ledes!”

Ania Roddick ( 1942 -- ) , engelsk forretningskvinne


Svar på kommentar

 
 
DEMOKRATI OG ÅPENHET????
Skrevet 19.09.2009 17:27 av Også et medlem i NK (enn så lenge ?)

Må megi at jeg, når jeg leser sentralstyrets redegjørelse for innstrammet praksis etter "lekkasjer" , jf. ordlyden i styrevedtak 47/09, så fristes jeg til å beskrive dette som fordekt demokrati / "demokratur"!

Svar på kommentar

 
 
NORGES KORFORBUND -- EN FRIVILLIG ORGANISASJON
Skrevet 19.09.2009 21:25 av Organisasjonsmenneske

Norges Korforbund, en frivillig organisasjon for nærmere 30000 medlemmer,--ledet av frivillige, må da vel kunne ha tilstrekkelig takhøyde til å diskutere vanskelige saker så åpent i sine styringsorganer og kommunisere med sine medlemmer på en slik måte at troverdigheten til organisasjonen og organisasjonens målsetting ikke dras i tvil?

Svar på kommentar

 
 
"ÅPEN OG DEMOKRATISK" ORGANISASJON
Skrevet 19.09.2009 23:07 av NK-nestleder i et DL

Det er nemlig takhøyde som IKKE aksepteres av "de 5"
som i lang tid har utgjort flertallet i sentralstyret. Det hører ingen plass hjemme i en frivillig organisasjon at styremedlemmer pålegges munnkurv.

PRESIDENTEN MÅ SNART BEGYNNE Å KOMMENTERE DE SAKENE SOM SKAL VÆRE "LEKKET" I STEDEN FOR Å LETE ETTER SYNDEBUKKER.
Det er nemlig de aktuelle sakene som er interessante og IKKE at vi (medlemmene) har fått kunnskap om noe som 5-er-banden synes vi ikke skulle vite om.

Svar på kommentar

 
 
KJÆRE ALLE SANGERVENNER!
Skrevet 21.09.2009 01:58 av Et medlem i NK, IKKE tillitsvalgt!

Takk for mange interessante betraktninger omkring NK.
Jeg håper og tror at vi alle sammen ønsker det samme, et levedyktig Norges Korforbund for hver enkelt sanger!
Som en utenforstående kan jeg heldigvis betrakte de skrevne ord ganske objektivt, det er et privilegium! Jeg tror at enkelte bør passe seg for hva som her kommer på trykk. Man synliggjør
såret stolthet, og det tar seg ganske enkelt ikke ut!
Faren ved dette er at leseren tolker "budskapet" til å handle om personlige motiver, og IKKE det det virkelig handler om, nemlig Norges Korforbunds framtid for den menige korsanger! Hvor rettes fokusen hen?
Denne debatten kan lett ta fokus vekk fra viktigere saker som korforbundet jobber med. Dette er historisk arbeid som kan sette merker etter seg for ettertiden, om de får fred til å jobbe...
Jeg tror egentlig ikke at noen har til hensikt å skade NKs renomé. Vi vil gjerne ha et levedyktig NK i Norge! Vi trenger det og det er vi som "bygger" det. Men etter mange år med samme lederskap vet vi at nye koster koster best. Om det lugger litt i starten så må vi gi dem tid og rom for handling, og respekt for deres handlemåte. Virker det annerledes? Javel! Men vi vet også at ting går seg til, og vi tilpasser oss om vi vil! Vilje brukes på oss selv.
Jeg har 25 år i NK. Jeg har aldri opplevd NK så dynamisk og inkluderende som nå.
Jeg føler meg trygg på at Grasrota nå faktisk vil bli hørt og tatt med på råd, og DET er nytt. Vi føler oss sett, og dermed verdsatt. Hvilket fører til at vi ønsker å strekke oss ytterligere og prestere mer =>samspill og synergi!
Kast de personlige agendaene, se framover og gi tillit til et styre med gode intensjoner og verdifulle egenskaper! Spill på lag til fordel for fremtidens korsang!

Se etter de lange linjene!

God sangerhøst!

Svar på kommentar

 
 
DEMOKRATIETS FALL!!
Skrevet 21.09.2009 10:45 av Møre og Romsdal

Dette er beviset på at noe er riv ruskende galt i organisasjonen. La oss få en full åpenhet, og full gjennomgang av alle detaljer i denne saken.

Svar på kommentar

 
 
BRUK NAVN
Skrevet 21.09.2009 12:37 av Frode Gjerstad

Dersom denne debatten skal heve seg ut over en "hviske tiske" sak, må dere tørre å bruke navn. Det gir debatten serøsitet.
Har dere virkelige meninger, har dere vel ingenting å skule? Tross alt er dette ikke Nord-Koreas Korforbund det dreier seg om.

Svar på kommentar

 
 
SKITTKASTING OG HEKSEJAKT BØR VÆRE UNDER VÅR VERDIGHET!!!
Skrevet 21.09.2009 15:17 av Medlem i NK, men ikke tillitsvalgt

Jeg definerer meg som priviligert utenforstående, og leser med stor forundring de kritiske innleggene mot NK. Det mange nok ikke er klar over er at det "skinner igjennom" så mye såret stolthet og private agendaer i mye av de hardtslående kommentarene at seriøsiteten bak motivene pulveriseres. Dessuten tar denne debatten fokus vekk fra svært viktige saker NK behandler for tida, og som omhandler morgendagens forhold for grasrota i NK, nemlig hver enkelt sangers korliv! Denne debatten tjener ingen hensikt for enkeltsangerne som NK er bygd opp av!
Kritikken mot NKs styre minner mer om skittkasting og personhets med andres sårede stolthet som bakgrunn. Dette er dog for dumt!
Løft blikket og se etter de lange linjene. Det lugger alltid litt når nye koster tar over, men vi må tross alt vise det nye styret respekt. Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at de har de beste motiver, og at de først og fremst jobber for NK, og ikke for egne motiver! Vi som har fulgt NK siden starten har den siste tiden, under det nye styret fått opplevelsen av å bli "sett" og inkludert, og det sier mye om hvordan det har fungert, eller ikke fungert tidligere...

Se framover, kast egne motiver på bålet og brenn for ei ny framtid med et styrket forbund og ett fellesskap for sangen. Det er dette vi ønsker å videreføre til ettertida, så la bruke viljen på det istedet!! Stå på Haadi og Co!

Svar på kommentar

 
 
SKITTKASTING OG HEKSEJAKT????
Skrevet 21.09.2009 17:52 av Medlem i NK

Du sier du er en'priviligert utenforstående'. Ja, man kan trygt si du er utenforstående. Din opplevelse av å bli sett er sikkert reell nok. Dette har da ingen sammenheng med den behandlingen andre ufortjent har blitt utsatt for. Synes du f eks at det er riktig å framsette grove anklager mot en tillitsvalgt, vedta granskning, og så bare la saken ligge i ett år? Det er bare ett ord for dette: trakassering. Og det fins dessverre mange fler eksempler.

Er det slik at du mener vi kan leve med trakassering i NK?

Hvis det finnes 'skitt' i en organisasjon, så har man både plikt til å se den og kaste den vekk.

Svar på kommentar

 
 
SKRÅSIKKER?!
Skrevet 21.09.2009 22:30 av Medlem i NK, men ikke tillitsvalgt

Jeg regner med at du på denne måten vil signalisere at du er skåsikker på at dette er noe som overhodet ikke har skjedd tidligere, under andre styrer, trakassering...

Regner også med at du ikke ser rekkevidden av å stimulere til en personfiksert debatt under behandling og utvikling av en av NKs viktigste saker gjennom tidene, nemlig samarbeidet omkring "En Røst"...

Kanskje er det "daukjøttet" som er blitt "kastet vekk", slik at en endelig kan fokusere på essensielle saker for NK og sangerne der ute?!

Uansett er dette en debatt helt uegnet for det offentlige rom! Slike interne "oppvasker" bør- og skal kun eies av dem den berører!
Jeg synes det er mange her som skal gå "stille i dørene" når de tar ord som trakassering i sin munn. Hva er så denne debatten?

Misforstå meg rett, diskusjoner er stimulerende og sunt så lenge de holdes med konstruktiv profil og holdes på sak!

Det er svært sørgelig at enkelte ønsker å påføre Norgens Korforbund så stor skade som denne offentlige debatten kan forårsake.

"Gangsyn" er aldri noen ulempe!

Svar på kommentar

 
 
UTFORDRING TIL MEDLEM, MEN IKKE TILLITSVALGT
Skrevet 22.09.2009 00:00 av Medlem i NK

Du svarer typisk nok ikke på mitt spørsmål. Tror du at NK noensinne kan bidra til 'En Røst' med slik personbehandling i bagasjen? (eksemplet om granskinga som aldri kom...den tillitsvalgte som det gjelder er også valgt av Landsmøtet..)

Vi deler nok ønsket om en sterk og levedyktig organisasjon til beste for korsangen, men hvor er takhøyden? Hvor er den åpne debatten? Hvor er den åpne kritikken mot det NK som har bestått i over 20 år? Plutselig var alt galt. Grasrota var plutselig ikke hørt eller tilgodesett. For noe tull! Jeg kunne ha ramsa opp lange lister over tiltak som har kommet grasrota til gode i alle disse årene. Tiltak som har vært initiert, støttet og gjennomført av administrasjonen i NK.
Det var sikkert mangler i kommunikasjon og lydhørhet. Men den kritikken kom aldri på en konstruktiv måte. I stedet kom et felttog mot forsvarsløse mennesker som har tjent NK i mange år. Flere av dem har i dag forlatt organisasjonen. Noen er langtidssykemeldt til tross for at 'arbeidsmiljøet er godt'.
Jeg vil utfordre deg: 1.svar på spørsmålet om gransking som er nevnt av meg i forrige innlegg. Tør du å forsvare noe slikt offentlig?
2. Snakk DIREKTE med noen av de impliserte og hør deres versjon. Eller holder du deg for god til å ta kontakt med det du kaller for 'daukjøtt'?

Svar på kommentar

 
 
KOM OSS VIDERE
Skrevet 22.09.2009 00:07 av Korsanger og medlem

For et vanlig kormedlem i ett av de mange medlemskorene er det totalt umulig å forstå hva som nå skjer i toppledelsen i organisasjonen. MEN hvis de ansvarlige ikke klarer å rydde opp raskt, åpent og greit vil denne situasjonen snart måtte bli negativ for NK også på lang sikt. For eksempel ved utmeldinger fra NK og sterk svekkelse av visjonen om "En Røst". Både tidligere og nåværende styremedlemmer samt tidligere og nåværende ansatte har sterke følelser, visjoner og skuffelser i denne prosessen. Svelg kameler, velg åpenhet i størst mulig grad og kom oss videre. Vi kan da ikke holde på slik!

Svar på kommentar

 
 
HELT ENIG
Skrevet 22.09.2009 08:52 av Medlem i NK

Helt enig - åpenhet må til! Men dessverre, vedtaket fra styret om innstramming går i motsatt retning. Slike vedtak hører ikke hjemme i en frivillig og demokratisk organisasjon.

Og til 'Medlem i NK, men ikke tillitsvalgt': jeg registrerer at du ikke svarer på mitt spørsmål om eksempelet med gransking. Gjentar derfor: Synes du det er greitt og gangbart at tillitsvalgte blir anklaget for straffbare forhold, gransking blir bebudet, og så skjer det ingenting på 1 år?

Svar på kommentar

 
 
HVORFOR
Skrevet 23.09.2009 00:58 av Medlem i NK, men ikke tillitsvalgt

jeg ikke svarer på ditt spørsmål? Det er fordi jeg ikke ønsker å uttale meg om ting jeg ikke har kjennskap til...
:-)

Svar på kommentar

 
 
SKJERP FOKUS
Skrevet 23.09.2009 16:35 av Medlem i NK, men ikke tillitsvalgt

Dette er latterlig. Med slik arroganse og sarkasme oppnår du lite.

Ha en fin høst.

Svar på kommentar

 
 
GRANSKING?
Skrevet 27.09.2009 23:29 av En som lurer - (dirigent og medlem gjennom flere år)

Til "styret" i Norges korforbund

Jeg lurer på følgende:

1. Hvorfor foretas det ikke gransking av påstander angående overføringen av midler til Barents Internasjonale Korfestival når dere beskylder enkeltmennesker for nærmest bedrageri?

2. Norges korforbund er anmeldt til Arbeidstilsynet. Hvorfor har ikke styret i anledning alle meldingene som har kommet inn gjort noe for å avdekke de dårlige arbeidsforholdene som har gjort at tidligere og nåværende medarbeidere er/har vært langtidssykemeldte og sluttet?

3. Hvorfor bruker dere stor forbokstav i ordet "styret" i innlegget ovenfor? Er det symbolsk, eller bare et utslag av utrolig dårlige norskkunnskaper?
(For utenforstående høres det ut som dere setter dere høyt over alle andre ved slik språkbruk)

4. Hva er Norges korforbunds holdning til fagligheten? Vi er faktisk en god del meget høyt utdannede personer i organisasjsonen som lurer på det faglige nivået som skal være standarden i administrasjonen i Norges korforbund.

5. Hvorfor er så mange saker unntatt offentlighet i styret? Og hvorfor er det så stor uenighet om hvor mange saker som er unntatt offentlighet eller ei? Er det ikke bare å telle opp sakene? Eller er det noe her som ikke tåler sannhetens lys?

6. Flere tillitsvalgte har sluttet. Hvorfor har de sluttet, og hvilken behandling har vært gjort i styret i forhold til dette? Kommer alle påstandene fra partene til å bli gransket i denne saken? I fall ikke, hvorfor det?

Når jeg stiller disse spørsmålene anonymt, er det fordi dere i styret har snakket om åpenhet, og sågar beskyldt "motparten" om at de er imot åpenhet og demokratiske prosesser. Så vær så vennlig å poste eventuelle svar her på denne siden!

Jeg forventer faktisk et skikkelig svar på alle spørsmålene. Det har korister og dirigenter, ansatte og tillitsvalgte i Norges korforbund fortjent. Og vi forventer at det blir slutt på alle løgnene og halvsannhetene!!

Svar på kommentar

Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om politikk & debatt

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten