Foto: bigstockphoto

Fildelingens tiår: artistene vinner, platebransjen taper

I en svensk undersøkelse kommer det fram at svensk musikkbransje samlet sett har omtrent samme inntekter i dag som ved begynnelsen av årtusenet.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Det er svenske Dagens Nyheter som presenterer undersøkelsen, gjort av to forskere ved Kungliga tekniska högskolan i Stockholm (KTH).
Forskerne har kartlagt inntektene i svensk musikkbransje siden 2000, og samlet analyser i rapporten ”Swedish music industry in graphs”.

I rapporten kommer det frem at musikkbransjen som helhet har omtrent samme inntekter i dag som ved begynnelsen av årtusenet. Fordelingen av inntekter er imidlertid noe endret. Mens plateselskapene merker tøffere tider, er det gode tider for livemarkedet.
 
Artistinntektene har vokst mye, fra ca 786 millioner SEK ved 2000-tallets begynnelse til  1.058 millioner SEK i fjor. Dette utgjør en økning på 35 %, og skyldes ifølge forskerne høyere inntekter fra konserter. I tillegg mottar artistene økende beløp fra opphavsrettsorganisasjoner som Sami og Copyswede.
 
I følge undersøkelsen vet man ikke hvilke artister som tjener mye penger, og forskerne mener at det er lite sannsynlig at økningen er jevnt fordelt blant artister.
 
- En stor del av ökningen hittills är med stor sannolikhet bunden till artister som redan är stora, sier forsker Daniel Johansen til DN. Hele artikkelen finner du her.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

2 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
MISVISENDE TITTEL
Skrevet 14.12.2009 22:26 av Sun

Selv artikler som synes å være ment som forsvar for piratkopiering, dokumenterer hvor destruktiv piratkopieringen er - hvis man bare tar seg tid til å lese mer enn en misvisende tittel, og går til kildeartikkelen:

"Dansband och andra artister som är mycket ute på vägarna är sannolikt vinnare medan inåtvända musiker som hatar att möta publiken har svårare att utnyttja fördelarna med det nya landskapet. - Och en stor del av ökningen hittills är med stor sannolikhet bunden till artister som redan är stora. Skivbolagen har byggt starka artistvarumärken i Sverige och det kan nu livebolag, festivaler, spelställen och naturligtvis artisterna själva tjäna på, säger Daniel Johansson."

Altså: Det er to typer artister som har vokst på konsertmarkedet det siste tiåret: Danseband (noe som trolig er generasjonsavhengig), samt allerede store artister - som plateselskapene har investert stort i å bygge opp. Dette lover jo godt. Særlig hvis plateselskapene i neste tiår ikke vil eller kan finansiere utviklingen av nye artister pga. piratkopieringen.

Dessuten står det tydelig at en stor del av artistenes inntektsøkning kommer via rettighetsorganisasjonene. Dette er inntekter som naturlig nok vil bli borte hvis piratkopieringen fortsetter og opphavsretten eroderes.

Svar på kommentar

 
 
HVA VISER UNDERSØKELSEN
Skrevet 15.12.2009 09:20 av Tverrbitt

Daniel Johansson har blogget om undersøkelsen på sitt nettsted http://www.danieljohansson.se/
Han påpeker at det er et problem at musikkbransjen som helet har stått stille i 9 år, og det er før indeksregulering av tallene. Det er også problematisk at undersøkelsen viser en betydelig reduksjon i return on investment på produksjon av ny musikk (innspilling).

Svar på kommentar

Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om bransjen

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten