Anne-Britt Gran

Ulovlig nedlasting øker

...og det til tross for dommen mot The Pirate Bay, er en av konklusjonene i BIs halvårlige undersøkelse Kulturkonsum i krisetider.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Forbruk av analoge fysiske kulturprodukter, som for eksempel CD’er og bøker, har holdt seg stabilt i Norge siden forrige opptelling viser den pågående undersøkelsen Kulturkonsum i krisetider i regi av Handelshøyskolen BI.

Det digitale kulturforbruket har derimot steget mye både på musikk- og filmfronten, og undersøkelsen viser at gratisalternativene er de mest populære tjenestene i hele befolkningen.

- Vi skal ikke se bort fra at økonomiske nedgangstider gjør gratismulighetene mer attraktive, sier professor og prosjektleder ved Handelshøyskolen BI, Anne Britt Gran.

Undersøkelsen viser at for aldersgruppen under 15-29 år oppgir 49 prosent at de har lastet ned musikk gratis, hovedsakelig ulovlig, i løpet av siste halvår. Det er opp fra 40 prosent sist gang undersøkelsen ble gjennomført.

At den ulovlige nedlastningen skjer via The Pirate Bay er en antagelse fra BIs side, siden undersøkelsen ikke spør respondentene hvor den ulovlige nedlastningen foregår. Streamingtjenesten Spotify er også ny på markedet siden undersøkelsen startet.

I samme takt som forbruket av gratisalternativer, som BI i hovedsak identifiserer som The Pirate Bay og Spotify, går det betalte digitale forbruket ned. I løpet av et halvt år er det flere under 30 år som oppgir å ha benyttet Spotify enn betalt nedlasting av musikk, som har langt færre konsumenter enn ved forrige halvårsmåling.

BI mener at nedgangen i andelen som benytter seg av betalt nedlastning må se si sammenheng med Spotifys inntrenden i markedet.

- Spotify tar andeler fra den betalte nedlastningen, sier Gran, som sier at man ikke får sammenlignbare tall i forhold til Spotify-bruken før neste offentliggjøring blir foretatt om et halvt år.

- En tjeneste som når fram til en av tre i målgruppen i løpet av et halvt år demonstrerer hvor raskt forbruksmønsteret kan endres med nye digitale løsninger, noe bokbransjen bør merke seg, sier Gran om Spotify.

Undersøkelsen skiller ikke mellom betalt og reklamefinansiert Spotifybruk, og undersøkelsen ble gjennomført før Spotify ble tilbudt via abonnementet på mobilen. Undersøkelsen er gjennomført i samarbeid mellom Handelshøyskolen BI og Perduco AS.

Del artikkelen på:
                  |     Mer
Anne-Britt Gran

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

4 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
PIRATKOPIERING OG YTRINGSFRIHETEN
Skrevet 15.12.2009 22:55 av Musikkelsker og nett-fan

Det er ikke rart at ulovlig nedlastning øker, så lenge Pirate Bay og andre illegale kanaler er tilgjengelige. Dette er nå politikernes ansvar, rettsapparatet ber om hjelp (Telenor-saken).

Egentlig er det enkelt: Ønsker vi som samfunn å gjøre det umulig å finansiere kulturproduksjon, ved å tillate piratkopiering? Hvis svaret er ja, er det to mulige utfall:

1) At det gradvis blir slutt på produksjon av alle kulturprodukter som kan piratkopieres på nettet.

2) Man overlater til statlige utvalg (f.eks. hos Kulturrådet) å ha full kontroll over hvilke filmer, musikkinnspillinger etc. som skal få lov til å bli produsert, gjennom forskjellige støtteordninger. Altså: slutt på all privatfinansiert kulturproduksjon.

Utfall nr. 1 har ingen så langt argumentert for. Dermed er det total statlig kontroll som gjenstår. Det er dette bl.a. Rødt, Venstre og til dels SV argumenterer for: Tillat piratkopiering - og så kompenserer vi det over skatteseddelen.

Det er to store problemer ved dette (bortsett fra det rent moralske: å premiere snyltermentalitet ved å legalisere piratkopiering - har man tenkt å gjøre det samme med skattesnyteri, svart arbeid og andre mindre alvorlige lovbrudd som "alle" driver på med?)

Det første problemet handler om ytringsfrihet og demokrati: Hvis statlige utvalg skal bli enerådende ved finansieringen av film, musikk og bøker, likner vi snart på stater vi ellers ikke ønsker å sammenlikne oss med. Det andre problemet: La oss si at SV i regjeringsposisjon bidrar til at piratkopiering legaliseres. De plusser selvsagt på en svær sum til kulturproduksjon for å kompensere for kulturarbeidernes inntektstap. En stund virker det som at dette går greit (hvis vi ser bort fra det rent prinsipielle). Men så, om 4 eller 8 år, får FrP makten. Det første de gjør er å kutte kulturmilliardene. Befolkningen er nå blitt vant til at kultur skal være gratis. Er det noen som tror at man da kan komme tilbake til en "kulturell blandingsøkonomi"?

Svar på kommentar

 
 
PIRATKOPIERING OG KULTURFIENDTLIGHET
Skrevet 15.12.2009 23:54 av David

Er det egentlig enda enklere (og skumlere)? Handler uviljen mot å betale for kulturprodukter og velviljen til piratkopiering, langt inn i politikernes rekker, egentlig om kulturfiendtlighet?

Sitat fra en debatt om piratkopiering i Dagsavisen: "Liker du å synge, eller å skrive sanger, da gjør det og få en passende sum penger for det. Men jeg gidder ikke betale unødig bare for at du skal få slippe å ha en annen deltidsjobb."

Nå er det ikke alle som er så tydelige eller ærlige som denne debattanten. Men det ligger utvilsomt noe her: Kunst skal være en hobby. Det er utidig å forlange betaling for kulturprodukter.

For dem som argumenterer for at det fremdeles vil være mulig for musikere å tjene penger på konserter og T-skjortesalg, eller gjennom "reklamefinansiering og donasjoner" (skremmende nok et sitat fra SVs landsmøteuttalelse om fildeling, les resten her: http://www.sv.no/content/view/full/16566), dere bør tenke på dette: Det er kanskje platebransjen og deres artister som vil bukke under først, deretter filmbransjen, og til slutt forlagene. Men vær oppmerksom på smitteeffekten som vil oppstå når folk er blitt vant til at kulturopplevelser skal være gratis. For er det ikke egentlig en uting at man må betale inngangsbillett på konserter - holder det ikke at artisten får prosenter av ølsalget, eventuelt blir sponset av et firma?

"Jeg gidder ikke betale unødig bare for at du skal få slippe å ha en annen deltidsjobb." Skal denne holdningen virkelig bli styrende for norsk kulturpolitikk?

Svar på kommentar

 
 
JEG ER REDD FOR HUITFELDT
Skrevet 16.12.2009 01:02 av Astrid Lindheim

Sitat fra intervju med Anniken Huitfeldt her på Ballade:

"Å stenge vanlige folk ute fra nettet på grunn av ulovlig fildeling, synes jeg er å gå for langt. Jeg vil oppfordre rettighetshaverne til å fortsette den gode trenden mot lovlige løsninger som Spotify, Wimp og Voddler."

Men kjære, kjære Anniken Huitfeldt: Hvis det fins et supermarked (la oss kalle det "iTunes" eller "Spotify" eller "Wimp"), og like ved siden av ligger det et annet supermarked (la os kalle dette "The Pirate Bay"), og den eneste forskjellen på disse to butikkene er at sistnevnte tilbyr brød og salami og bleier GRATIS. (Det er fordi det førstnevnte tar betalt for å kunne betale produsentene, bøndene, fabrikkarbeiderne, avisannonsene, hele næringskjeden.) Hvor lenge tror du at det førstnevnte supermarkedet vil overleve, før de er utkonkurrert av gratis-supermarkedet?

Det er utrolig naivt av en kulturminister å si noe slikt. Jeg er redd for Anniken Huitfeldt!

Svar på kommentar

 
 
ØKER I SVERIGE OG DANMARK?
Skrevet 06.01.2010 12:38 av På web

Øker nedlastningen i land hvor Pirate Bay er begrenset også? Kunne vært interessant å vite.

Svar på kommentar

Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om politikk & debatt

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten