En av to komponister i MICs INTRO program 2010-2012
- Jeg jobber først og fremst med mennesker, ikke med instrumenter eller papir, sier komponisten Therese Birkelund Ulvo. Hun komponerer i tett dialog med utøvere og er opptatt av hvordan denne utvekslingen av ideer med andre musikere kan utfylle det skrevne partituret. Musikken er også inspirert av andre kunstfelt, som film, tekst og lydkunst.
Ulvos musikk beveger seg i skjæringspunktet mellom det akustiske og det elektroniske, der begge tar farge av hverandre. Materialet springer ofte ut av forskjellige former for friksjon, støy og overtoner i instrumentene.
Formene kan virke åpne, noen ganger på grensen til det improviserte. Samtidig er det fortellende sterkt til stede. Åpenheten gir både utøvere og lyttere stor frihet til å forme musikken. På ett plan gir komponisten fra seg kontroll, men får nærvær og en direkte, nesten taktil kontakt med lytteren tilbake.
Therese Birkelund Ulvo har studert komposisjon ved Norges Musikkhøgskole og Guildhall School of Music and Drama i London. Hun har også et nært forhold til norsk tradisjonsmusikk, der man kan finne både det mikrotonale og det rapsodiske, åpne former og utøverbasert komposisjon.
Ulvo har skrevet musikk for mange ulike besetninger. I Ensemble Epoché, som består av Britt Pernille Frøholm på hardingfele og Ulvo selv på elektronikk, eksperimenterer hun også med rommet rundt lyttererfaringen. Duoen har blant annet spilt utendørs og små lokaler der møtet mellom utøver og lytter blir mer forpliktende og intenst enn i store konsertsaler.
Siste fra forsiden