Guri Skjeldal, assisterende direktør i Fond for Lyd og Bilde.

Fond for lyd og bilde – kunst og geografi

INNLEGG: Den geografiske fordelingen av støtte gjenspeiler fordelingen av søknader, skriver Guri Skjeldal, assisterende direktør for FFLB.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Dette innlegget er et svar på teksten "Fond for Oslo og omegn?"

Det er lett å forstå frustrasjonen hos en søker som får gjentatte avslag på tilskudd til sitt prosjekt. Dessverre er det slik at de fleste som søker fondet får avslag – også om de tilfredsstiller søknadskriteriene. Hvert år er det et stort misforhold mellom samlet søknadssum og midler til disposisjon for ordningen. Fondet utgjør ca. 30 mill. kroner i året, mens samlet søknadssum er nesten det tidoble. Statistikken for 2010 viser en avslagsprosent på 91 % for fonogramproduksjon. Det betyr at mange gode søknader må få avslag.


Kriterier for tildeling
Når tilskudd fra fondet fordeles, skjer det etter en samlet vurdering etter kriteriene i forskriftens § 7. Tildelingene bygger på en helhetsvurdering av de innkomne søknadene. Kvalitetsmessige kriterier skal legges til grunn for vedtaket og det skal blant annet legges vekt på følgende momenter:

a) Vurderingene skal være basert på kunstnerisk skjønn
b) Midlene skal komme særlig de grupper til gode som er utsatt for privatkopiering
c) Støtten skal være prosjektorientert
d) Støtten skal fremme ny norsk produksjon og fremførelse
e) Det skal søkes oppnådd en geografisk og genremessig spredning av støtten.


Les intervju med styremedlem i FFLB: - Potten må økes


Gjenspeiler søknadene
Både fagutvalgene og styret tar geografikriteriet på alvor, selv om vedtak fattes etter en samlet vurdering hvor kvalitetsmessige kriterier legges til grunn. Det er da også slik at tilskuddsfordelingen i stor grad gjenspeiler den geografiske søknadsfordelingen. En gjennomgang av tallene for 2010 viser at det kom inn 1165 søknader om tilskudd til fonogramproduksjon. Av disse var ca 56 % fra Oslo og Akershus og 44 % kom fra resten av landet. Fra Sogn og Fjordane, som nevnes som eksempel av Mira Svartnes Thorsen, kom det inn to søknader.

Det er et faktum at profesjonelle kunstnere og kulturprodusenter i stor grad trekkes mot Oslo-regionen og andre større byer i Norge. Det finnes det mange grunner til. Det vil være både feil og urimelig å tillegge Fond for lyd og bilde skylden for at det er slik.

Del artikkelen på:
                  |     Mer
Guri Skjeldal, assisterende direktør i Fond for Lyd og Bilde.

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

11 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
GEOGRAFISK SPREDNING?
Skrevet 02.05.2011 15:42 av Kjetil

e) Det skal søkes oppnådd en geografisk og genremessig spredning av støtten.

Hvordan utøves dette i praksis?


Mvh
Kjetil

Svar på kommentar

 
 
HØNA ELLER EGGET?
Skrevet 02.05.2011 17:03 av Kjetil

... for jeg mener - det er kanskje ikke så rart det kommer få søknader inn fra distriktene når midlene så klart forfordeles til Oslo.

Og jeg mente - har dere noen strategi på hvordan få opp troa i distriktene på at det er mulig for dem å få midler?

Høna eller egget?

Svar på kommentar

 
 
DETTE STEMMER IKKE.
Skrevet 02.05.2011 17:25 av Mira Svartnes Thorsen



Jeg har bedt om en oversikt fra FFLB over hvor søknadene kommer fra. Svaret jeg har fått er dette:

"Om lag 50 % av søknadene kommer fra Oslo-området."

I det materiet vi tok for oss, kom vi til at 62 % av støtten gikk til Oslo, og 73 % til Oslos nære nabolag. Jeg ser ikke at tallene stemmer overens med det som legges frem i dette intervjuet.
Vi har tatt utgangspunkt i fonogramproduksjon i perioden 2008 - 2011. De 62 % vi snakker om er KUN Oslo. Legger du til Akershus, går andelen ytterligere opp. Det er et stykke unna 56 %.
Det som skjer, er en sentralisering av støtten. Ikke en desentralisering.

Vi legger selvsagt ikke skylden for hjerneflukten fra distriktene på FFLB, vi ønsker bare å gjøre oppmerksom på en systemsvikt.

Det at det kommer få søknader fra distriktene, kan hende det har noe å gjøre med at man som distriktsaktør gir opp?

Svar på kommentar

 
 
FORDELING
Skrevet 03.05.2011 08:32 av Jonas

Profesjonelle musikere har i stor grad sitt virke eller bosted i Oslo. I tillegg er Oslo base for svært mange av landets plateselskap, bookingbyråer, management mv.
Verre er det ikke.

Svar på kommentar

 
 
OSLO VS DISTRIKTENE
Skrevet 03.05.2011 09:46 av Amünd Dööl

Signaturen Jonas´poeng er svært viktig. Regioner som f.eks. Sør- og Nord-Trøndelag og deler av Nord-Norge er sterkt overrepresentert i forhold til Oslo når det gjelder rekruttering til høyere musikkutdanning, men opplever relativt liten tilbakeflytting; de blir boende i storbyene og Oslo spesielt. Det er også verdt å minne om at en fjerdedel av befolkningen bor i Stor-Oslo. Selvsagt skjer det meste av innovasjon da rundt de største byene. Den kulturelle infrastrukturen må eventuelt styrkes dramatisk i distriktene før man kan regne med en noenlunde jevn fordeling av midler utover landet. Ting er ikke bra i seg selv fordi de kommer fra Lefsevika.

Svar på kommentar

 
 
HVEM ER PROVINISELLE?
Skrevet 03.05.2011 14:37 av Kj. Edlie

"Ting er ikke bra i seg selv fordi de kommer fra Lefsevika."

Jeg vil si: jo - på en måte!

Det dominerende miljø (les Oslo - men problemstillingen gjelder også London, Paris...) vil ha en tendens til å se sine egen vurderinger som objektive og smaksnøytrale. Vi vet hva som er god musikk, vi i storbyen har fingeren på pulsen, per definisjon. Denne pulsen er i stor grad den samme som i andre store byer, noe som er og kan være en god ting - men også kjedelig. Sett fra London er Oslo en fjert, og definitivt 'et distrikt' - en provins. Copycats fra provinsen har aldri vært kult, og er dømt til å levere annenrangs. Så lenge et sentralt miljø som Oslo mangler bevisstheten om at de også er en provins, vil de ikke se egenverdien av at noe kommer fra 'bøgda'; de vil i stedet se på det som en hemsko i den tro at de selv er trendy eller i alle fall vet hva trenden er.

Jeg vil minne om den lille øya Giske på Sunnmøre som i en periode leverte frisk 60-talls / Smiths-inspirert musikk som fakttisk nokså raskt ble anerkjent som veldig bra, men sannelig ikke en hovedstadsgodkjent stil i utgangspunktet. Elektronika fra Tromsø, der det definitivt ER et poeng at den er lagd akkurat der. Mye av svartmetallen har ikke røtter i Oslo...

Selvsagt er det desidert største musikkmiljøet i landet samlet i og rundt Oslo. Det blir bare en enda mer selvforsterkende spiral når fordelingspolitikken ser ut til å sette likhetstegn mellom størrelse og kvalitet på denne måten. Distriktspolitikk er én ting; en del dårlig kultur har blitt skapt og framvist på den måten - men jeg kan ikke engang se noen kvalitetsmessig grunn til at fordelingen skal være sånn.

Svar på kommentar

 
 
KORTBLANDING
Skrevet 03.05.2011 15:07 av Jonas

Dette er jo ikke en debatt om hva som er bra eller dårlig, ei heller om hvor den 'egentlige' kunsten/kulturen/bra eller dårlige produksjonen finnes. Det finnes flinke og mindre flinke kunstnere overalt, det er det ingen tvil om. Poenget er at de fleste bor i Oslo eller andre byer, derfor går mye støttepenger dit.

FFLB driver ikke distriktsutvikling. Hadde 90% av søknadene kommet fra Melhus hadde også en større del av støttepengene gått dit.

Svar på kommentar

 
 
SØKNADENE
Skrevet 03.05.2011 15:16 av claes

kanskje Oslo musikkere / management / labler er bedre til å skrive søknader? Skal ikke se bort i fra at profesjonaliteten på dette er høyere i Oslo, uten at jeg er fordømmende.

Svar på kommentar

 
 
DISTRIKTSPOLITIKK
Skrevet 03.05.2011 19:52 av Sveinung

Jeg vil påstå at det rimelig uvesentlig hvor et norsk plateselskap holder hus, enten det er i Egersund, Sogndal eller Oslo. Som flere har vært inne på, er det allikevel mange grunner til at flest plateselskaper søker urbane miljøer. Det er svært få uavhengige, norske plateselskaper som sysselsetter en full stilling, og de aller fleste slike drives da av kulturarbeidere som gjerne kombinerer plateproduksjon med en jobb innen scene, lydstudio, management, booking, offentlige kulturstillinger m.m. Disse jobben finnes først og fremst i byene.

Et annet viktig poeng, det finnes vel knapt belegg for at det er vanskelig for norske band og artister og slå gjennom fra distriktene? Giske nevnes, og The Margarets fikk jo platekontrakt. Number Seven Deli også. Og hvem klarer ikke å komme på en rekke, norske artister med en sterk distriktstilhørighet i nettopp 2011?

Svar på kommentar

 
 
PÅSTANDER
Skrevet 03.05.2011 21:56 av Jonas

I såfall vil jeg påstå at du ikke forstår teksten riktig. Majoriteten av plateselskap og profesjonelle artister er allerede bosatt eller har sitt virke i de få byene vi har i Norge, og siden Oslo er størst bor det og arbeider flest av oss der.

Jeg er helt enig i at den geografiske plasseringen av musikkbransjen er uvesentlig, men det er på siden av poenget og et slikt syn hører i ytterste konsekvens hjemme i den evige debatten om fraflytting, sentralisering og urbanisering. Artikkelen, som vi her diskuterer, sier bare at siden de fleste søknadene kommer fra byer, og Oslo, går de fleste støttepengene dit. Skal man få en endring på det må man enten bruke de kommende årene på å bygge et rikere profesjonelt kulturliv i alle landets kommuner, noe som egentlig er en svært god plan, eller man må gjøre noe med grunnen til at musikere og bransjen forøvrig velger å bosette seg primært i Oslo, Bergen eller Trondheim.

Ingen har noe i mot distriktene, men faktum er at færre folk bor der.

Svar på kommentar

 
 
ADRESSEN LYVER
Skrevet 03.05.2011 22:00 av Simon

Man må også huske at noen selskaper har kontoradresse Oslo men artistene kan komme fra hvor som helst i landet. Sannsynligvis er artistenes geografiske spredning betydelig større enn søkernes.

Jeg kan bare snakke for meg selv, kommer fra et lite sted, bodde i Oslo da jeg ble "proff". Hvis jeg ikke hadde kommet meg til en minst så stor by som Oslo, hadde jeg ikke blitt "proff" - men jeg er fortsatt ikke fra Oslo... Jeg tror denne debatten skyter på feil pianist.

Svar på kommentar

Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten